• Tokfrjant

Geocaching!

Fler som gillar geocaching och skulle vilja prata om allt vad det innebär?

Hade varit roligt att prata med fler på familjeliv som har detta intresse

Elias 080704 ★ Två pojkar BF 100927
  • Svar på tråden Geocaching!
  • PS84
    SVejsan skrev 2010-08-30 08:01:02 följande:
    De flesta europa/svensksålda gps:er har nog svenska som valbart språk.

När jag hade hittat en 80 cachar med bilgps:en och visste det var en hobby för mig det var först då jag slog till på en frilufts-GPS... en Garmin Oregon 300 ( först friluftsgps:en med pekskärm) + karta. Blev ett litet hål i kassan men jag försökte ju motivera det med att: Du köper ju inte gymkort för flera tusen, du spenderar ju inte massor på krogen, du behöver ju ha något att göra på ev tjänsteresekvällar, när vi plockar svamp behöver vi den, du är värd det efter att ha jobbat så hårt , Lite hederligt självbedrägeri alltså .
    Problemet nu är att utgifterna inte slutar utan när man hittat alla i närområdet, så blir det lite resor, och sedan så börjar man skaffa på sig bra plastburkar för utläggning... Ikea får dock sponsra med pennor .

Skulle jag köpt en gps just nu, så skulle det blivit en Garmin Dakota 20 (Pekskärm med smidigt gränssnitt och kompass som är treaxlig, dvs man behöver inte hålla den helt horisontellt, geocachingläge och smidig i storlek. De flesta som jag kommit i kontakt med som har den är helnöjda. Priset är i mellanklass. Den har i stort sätt allt du behöver , Bor man i "rätt område" så kan man ladda in "gratiskartor" dvs OSM... som är användargenererade.

Om man börjar enbart med karta så titta på svårighet- och terränggraderingen och gå på sådana som har tydliga "landmärken" på satellit-vyn på Google maps, Google Earth eller eniros och Hitta.se's kartor. 

Trodde aldrig "gömma nyckel" skulle vara så kul i vuxen ålder. Det är lite roligt också att det är sådan blandning på folk som sysslar med det. Tonåringar, mammor/pappor med barnvagn, Tekniknördar, Pensionärer (förvånansvärt många),  Adrenalinjunkies- de är de som lägger gömmor som gör att  bergsklättring och dykutrustning behövs   , En del har ju ett sidointresse i UE (Urban Exploration) också. 
    Har också tänkt att det vore bra att testa lite innan man köper.. men sambons jobb-gps e så där o vågar inte fippla med inställningar.. o utan känns lite jobbigt.. =P

Kanske skulle ta en Garmin istället då?! Skiljer bara typ 200kr från Magellan eXplorer...

Har ju faktiskt lovat mig själv att jag ska unna mig nåt efter en pestig graviditet.. o än har de inte blivit nåt.. e nog dags nu.. ;)
    Anemia skrev 2010-08-30 11:06:54 följande:
    En lycklig make fick en garmin Oregon 450 igår på sin födelsedag! Blir lite pausande i letandet för mig ett tag nu, för idag är det leverans av Lillebror!
    Grattis till bebisen =)
    Tokfrjant skrev 2010-08-30 16:22:22 följande:

Vill också ha en frilufts-GPS men som du säger Svejsan, så är det en del pengar ändå.

Anemia: Ni får kompensera det sen med GPS:n Får väl säga grattis till den lille med

Den 13:e sept så kommer mina busfrön, om de inte får för sig att komma tidigare. Vill att de ska komma tidigare för jag mår så dåligt av allt kliande, all smärta, av att vara så stor och svullen och inte kunna göra någonting. Att vara ute och geocacha får en att tänka på annat en liten stund.

Tog min första FTF idag förresten Skrattande Eller mja, min sambo fick ta den för jag hade inte förmågan att böja mig så mycket

Grattis till FTF! =D
  • Spelar roll
    SVejsan skrev 2010-08-27 08:03:54 följande:
    Svårt att hitta på sajten... Har du koden? Börjar med GC och finns högst upp på höger sida på cache sidan...
    Oh! Jodå. GC2BRJ0. Så heter den. Av Herr och fru HasselnötGlad
    Får se om vi vågar oss ut och leta. Lät kul tyckte jag.
  • SVejsan
    PS84 skrev 2010-08-30 21:41:30 följande:
    Har också tänkt att det vore bra att testa lite innan man köper.. men sambons jobb-gps e så där o vågar inte fippla med inställningar.. o utan känns lite jobbigt.. =P
    Har du varit inne på www.geocaching.se ? Där kan man få tag på "faddrar" - efter det man registrerat sig på sidan.
    Då kan du kanske hänga med och se hur man handhar GPS:en, har du tur så finns det någon med en sådan som du vill ha... Annars är det väl att försöka fingra på någon hos en handlare... 
  • SVejsan
    Tokfrjant skrev 2010-08-30 16:22:22 följande:

Tog min första FTF idag förresten Skrattande Eller mja, min sambo fick ta den för jag hade inte förmågan att böja mig så mycket

Grattis!
    Här kring stockholmstrakten måste man vara ute extremt snabbt, de tas ofta inom någon timma och är det mitt i samhällena så pratar vi om en kvart...
    Men det är lite kul och vara ute snabbt har man tur så träffar man på någon annan som man kan ta ett snack med
  • SVejsan
    Spelar roll skrev 2010-08-30 22:40:11 följande:
    Oh! Jodå. GC2BRJ0. Så heter den. Av Herr och fru HasselnötGlad
    Får se om vi vågar oss ut och leta. Lät kul tyckte jag.
    Tittade på sidan, låter som en bra utflykt, ta med lite fika och ha ett öppet sinne när ni letar, låter välgömd, och hittar du inte den så finns det många andra. Oftast brukar man hitta dom efter att man börjar tänka "vart skulle jag lagt den...).
    Men de klurigaste kan ju vara kamouflerade som tex stubbar och sten  man skall inte tro att något är vad det ser ut som... Sett små som ser ut som skruvar (på en bro), sådana som är gömda innuti stängselsolpar osv, har själv några kluriga som inte är vad man först tror behövs ibland när det kan vara mycket folk på platsen...
  • SVejsan
    Anemia skrev 2010-08-30 11:06:54 följande:
    En lycklig make fick en garmin Oregon 450 igår på sin födelsedag! Blir lite pausande i letandet för mig ett tag nu, för idag är det leverans av Lillebror!
    Grattis!!

(Du får väl ta det lugnt och lösa en de Mysteries (frågetecken) på kammaren )
  • Spelar roll
    SVejsan skrev 2010-08-31 10:26:32 följande:
    Tittade på sidan, låter som en bra utflykt, ta med lite fika och ha ett öppet sinne när ni letar, låter välgömd, och hittar du inte den så finns det många andra. Oftast brukar man hitta dom efter att man börjar tänka "vart skulle jag lagt den...).
    Men de klurigaste kan ju vara kamouflerade som tex stubbar och sten  man skall inte tro att något är vad det ser ut som... Sett små som ser ut som skruvar (på en bro), sådana som är gömda innuti stängselsolpar osv, har själv några kluriga som inte är vad man först tror behövs ibland när det kan vara mycket folk på platsen...
    Tack för tipset. Ska ta med fika för vår första skattjakt. Hur vet man att det verkar välgömt? Är det något hemligt kodord som avslöjar det? HAr som sagt aldrig gett mig ut på detta förr. Hörde om det för cirkus ett år sedan första gången och då trodde jag kompisen skojade. Sedan har jag varit nyfiken men nu ska jag få med mig hela familjen är det tänkt.

Har du några andra bra tips Södermanland/Stockholm för nybörjare. Två vuxna fyra barn mellan fem och tolv år (om jag nu får med mig alla).
  • Lowika

Hello tjejer!
    Får ju göra lite reklam för geocaching.se också, föreingen för geocaching i sverige. Men ni får lova att inte outa mig.... mina kompisar där skulle skratta ihjäl sig om de visste att jag hängde här också..... Då skulle jag inte få vara med och leka.

Där finns forum, där cachar diskuteras, det finns ett köp/sälj-forum, och man kan fråga allt mellan himmel och jord. Man kan också efterlysa cachingkompis, eller få tips om riktigt hard-core-cachar.

Jag närmar mig 500 hittade, hittade tre nu ikväll på en promenad. Men så bor man ju i "huvudstaden".

Jag har väl en 5 cachar och en til som jag är delägare i och i höst ska jag vara med och arrangera mitt första event. Det är dock inte barn-vänligt

• Tokfrjant
    Lowika skrev 2010-08-31 22:52:29 följande:
    Hello tjejer!
    Får ju göra lite reklam för geocaching.se också, föreingen för geocaching i sverige. Men ni får lova att inte outa mig.... mina kompisar där skulle skratta ihjäl sig om de visste att jag hängde här också..... Då skulle jag inte få vara med och leka.

Där finns forum, där cachar diskuteras, det finns ett köp/sälj-forum, och man kan fråga allt mellan himmel och jord. Man kan också efterlysa cachingkompis, eller få tips om riktigt hard-core-cachar.

Jag närmar mig 500 hittade, hittade tre nu ikväll på en promenad. Men så bor man ju i "huvudstaden".

Jag har väl en 5 cachar och en til som jag är delägare i och i höst ska jag vara med och arrangera mitt första event. Det är dock inte barn-vänligt

Ja, den sidan är bra! Är inne ofta och läser i olika trådar där. Ofta mycket bra tips

Låter roligt att arrangera event! Har aldrig varit på något men så är jag gravid också och har bara hållt på sedan juni. Skulle vilja gå på Fumble After Dark 2010 men det är för långt iväg och då är bebisarna på ca två månader gamla, vill varken åka iväg med dom så långt eller åka iväg från dom så långt. Hoppas på att ett event kikar upp här i närheten snart

Elias 080704 ★ Två pojkar BF 100927
  • Spelar roll
    Lowika skrev 2010-08-31 22:52:29 följande:
    Hello tjejer!

Det här låter riktigt kul Reser mkt också och det verkar finnas skatter.....förlåt cacharGlad runt om hela klotet. Verkar ju riktigt roligt. Hänger en del i Kalifornien och där är det riktigt fin natur. Och så Spanien. Här ska letas skatter!

GÖr ni så? Ni bitna. Passar på att leta när ni är på resande fot? Borde ge en extra dimension. Får se saker och platser man kanske missat annars. Lite som golf fast tvärtomGlad
Svar på tråden Geocaching!