• Stintans

09-vännerna tuggar vidare, forever and ever...

Tiden går och det händer grejer här bland oss. Det har börjat komma ut bebisar{#lang_emotions_baby} ur magar{#lang_emotions_gravid}, det har plussats{#lang_emotions_plus} för fullt och verkstäder jobbas det i!!

Här i tråden får alla säga precis vad de tycker, tänker och känner utan att någon ska känna sig stött! Det kommer diskussioner där man har olika åsikt men den respekteras alltid! Man får också vara jätteglad eller jätteledsen eller nåt där mitt emellan, alla humör står vi ut med och det är därför vi håller ihop nu! Hjärta

Så, kom igen nu tjajor och babbla på om allt mellan himmel och jord!

Här finns vår lilla lista med viktiga datum:

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m53735573.html

Och här kommer en länk till den senaste tråden (där även alla andra trådar finns, om man någon gång känner sig nostalgisk ):

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50708156.html

{#emotions_dlg.flower}-{#emotions_dlg.flower}-{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden 09-vännerna tuggar vidare, forever and ever...
  • By Starlight
    Stintans skrev 2011-01-24 18:41:25 följande:

Haj tjajor!

Enamorada: Grattis till Elton i efterskott! {#emotions_dlg.flower} 
    dock jobbigt med tre kalas.. puh.. tror jag ska försöka leta reda på dig på FB.. (Jag heter Lina, så du inte tror det är nån virus-spridare.. om jag nu hittar dig, vill säga..)

Bystar: ååh, jag tycker absolut du ska gå starta-eget-kurs och sedan satsa! Det är bra att vara skräckslagen! Hoppas att det är ett tillfälligt bakslag med Ellen.. Hon kan inte vara i nån slags utvecklingsfas?

Lotta: Ska ni flytta till hus eller större lägenhet? Spännnade!

Nu är jag hemmalullare! sköööönt! BM tyckte att mitt blodtryck var lite för högt för att jobba, så nu har jag varit hemma sedan i fredags, kunde bara vara sjuk t.o.m fredag utan läkarintyg. Bm bokade tid hos en obstretiker till idag, silly me trodde att jag skulle få en ordentlig genomkörar-koll på mitt blodtryck, kolla äggvita, kanske kolla bebis och flödet till navelsträngen, men inget gjordes. INGET. Läkaren frågade lite om vad jag gör när jag jobbar, hur jag mår och lite sånt.. sedan knappade han på datorn i tio minuter, jag fick sjukintyget i näven och sen var det bra med det.. jag ställde ju såklart de frågor jag undrade över och jag är glad över att inte behöva jobba mer och inte "mygla", men jag trodde att det var mer än pappersexercis idag.. Obestämd

blää, jag går och väntar på det där bältet från Gula rehab, beställde det sent i tisdags kväll, tycker det tar tiiid..

nä, nu ska jag ta lite glass, håller på och rensa i frysen så jag kan frosta av den i veckan.. då måååste ju glassen ätas upp..

27+4

Jag minns när jag blev sjukskriven..Gick och väntade på en tid i hur många veckor som helst hos en läkare. När jag väl kom dit satt jag i väntrummet med flera andra gravida..Jättemärkligt..och folk kom ut med papper i handen..När det var min tur gick jag in och satte mig på en stol..Doktorn knapprade på datorn..tittade knappt på mig...Frågade några grejer, sedan fick jag en sjukskrivning i handen. och så Nästa! Han sjukskrev på löpande band.

Konstigt det där :) Men det är skönt att få vila! Så ha det rikigt mys nu och ät mkt glass..det gör du rätt i :)
    Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Stintans

Lotta: tvätt/tork och hiss är ju guld i lägenhet! vi bor på tredje våningen nu, utan hiss, men med tvättmaskin. torktumlare är något jag kommer att njuta av att ha i huset när vi väl kommer dit!
    slippa hänga upp alla jäkla strumpor..
    Gött med spyfri dag! Skål

Bystar: ja, det var en minst sagt märklig känsla.. när jag tackade och reste mig för att gå var det som att han "kom på" varför jag var där och att blodtrycket kanske skulle kollas snart igen för att följa upp liksom..
    mm, kan ju vara bra.. Obestämd 
    aja, skitsamma, BM har koll på mig iaf.. hihi..

gonatt!

Väntan är aldrig så lång som när man längtar
  • Enamorada

bystar - instämmer med övriga, kör på! vill du starta eget så satsa. funkar det inte så har du iaf testat men om du inte testar kommer du att ångra dig och alltid undra.
    elton har ett par "vänner" som är i samma storlek, känns skönt, så han inte är ensam om att vara liten... han har väl hög förbränning som sin far, önskar jag också hade det

stintan - oj vad lustigt att det gick så lätt. men vad skönt för dig att gå hemma ett tag. ta det lite lugnt och invänta den lille.... hur går det med huset förresten?

lotta - åh vad härligt med en nybyggd lägenhet, låter kanon!

• Enamorada

ah just det förresten - epan, vad kul att du känner min kusin (som jag skrev på fb). man blir så förvånad när man ser sånt där. hur känner ni varandra?

• Euphoria
    Enamorada skrev 2011-01-25 20:31:04 följande:
    ah just det förresten - epan, vad kul att du känner min kusin (som jag skrev på fb). man blir så förvånad när man ser sånt där. hur känner ni varandra?
    Glömt att svara, gud vad virrig jag är. Vi kommer från samma ställe i princip, gått samma lilla högstadieskola och har en gemensam mycket nära vän

NU börjar min foglossning komma ikapp.
    Men än så länge gör det bara jäkligt ont hela dagarna och jag kan inte sitta upp, så det är mycket bättre än sist. Med tanke på att vi var övertygade här hemma om att jag skulle vara rullstolsburen innan vecka 12 så är det här himmelriket, kan ju fortfarande klä mig och gå på toaletten själv, så det är rena drömmen jämfört med samma tid (eller bra mycket tidigare) sist.

Ska snart ut och promenera lite på sjön, vi har en perfekt plogad väg runt en stor del av sjön som är så skön att promenera på med hundarna lösa och Simon i pulkan som R eller hundarna drar

(Ska bara väcka Simon först, sömntutan vaknar aldrig innan 10-11 )

21+1 idag

• Stintans

haj tjajor!

Ena: Med huset går det framåt, men tar tid, såklart.. vi börjar närma oss och hoppas på inflyttning innan bebisen vill ut och hälsa på oss. F började lägga parkettgolv o helgen, och har väl kommit halvvägs, så det är verkligen kul att se!

Bystar: usch, va jobbigt när alla är sjuka! men du börjar piggna till, iaf väl?

Epan: är det inte en plååååga för dig också att mäta magen? om du tänker tillbaka på när du väntade simon, för du har väl kanske inte börjat mäta ännu?

och, ni som köpte bältet från gula rehab, tog det oliiiiidligt lång tid att få hem det? imorgon är det två veckor (!) sedan jag beställde det, brukar ju inte ta så lång tid när man handlar på nätet.. Obestämd hade ju gått snabbare att köra till GBG och hämta det själv..

här är det sådär, börjar bli nervös nu. idag var jag hos BM för att kolla bltr, och fick lämna urinprov också.. hade 150/90 i bltr och +2 äggvita.. inte jättebra.. BM gör sitt jobb kanon, och fixar en tid till mig imorgon bitti hos en obstretiker. där ska de väl kolla med ctg och ultraljud.. BM är mycket bra, och säger aldrig saker som oroar, men jag vet ju vad detta betyder. jag förstår varför hon bokar tid till direkt imorgin bitti, och jag förstår varför hon säger att jag ska söka till förlossningen om jag får ont i huvudet/magen/flimmer för ögonen.
    dessutom tycker jag att bebisen blivit lite lugnar de senaste veckorna.. innan kunde den ha en stund varje dag då den härjade omkring och sparkade så magen hoppade, men det har lugnat sig, tycker jag.. rent logiskt borde ju sparkarna bli "hårdare", ju större bebisen blir och desto mer muskler den får, men det tycker jag inte heller att de blir.. äh, ja, det är ju bara till imorgon jag har att grubbla och ha mig, och det är ju tur.. sånt stressar ju säkert upp också, att inte veta hur bebisen mår där inne..
    nä, vi vill inte ha barn nu, vi vill ha barn i april..

28+4

• Stintans

suck.
    så illa jag har stavat. hoppas ni fattar ändå.. Solig

• Euphoria
    Stintans skrev 2011-01-31 14:39:23 följande:
    haj tjajor!

Ena: Med huset går det framåt, men tar tid, såklart.. vi börjar närma oss och hoppas på inflyttning innan bebisen vill ut och hälsa på oss. F började lägga parkettgolv o helgen, och har väl kommit halvvägs, så det är verkligen kul att se!

Bystar: usch, va jobbigt när alla är sjuka! men du börjar piggna till, iaf väl?

Epan: är det inte en plååååga för dig också att mäta magen? om du tänker tillbaka på när du väntade simon, för du har väl kanske inte börjat mäta ännu?

och, ni som köpte bältet från gula rehab, tog det oliiiiidligt lång tid att få hem det? imorgon är det två veckor (!) sedan jag beställde det, brukar ju inte ta så lång tid när man handlar på nätet.. Obestämd hade ju gått snabbare att köra till GBG och hämta det själv..

här är det sådär, börjar bli nervös nu. idag var jag hos BM för att kolla bltr, och fick lämna urinprov också.. hade 150/90 i bltr och +2 äggvita.. inte jättebra.. BM gör sitt jobb kanon, och fixar en tid till mig imorgon bitti hos en obstretiker. där ska de väl kolla med ctg och ultraljud.. BM är mycket bra, och säger aldrig saker som oroar, men jag vet ju vad detta betyder. jag förstår varför hon bokar tid till direkt imorgin bitti, och jag förstår varför hon säger att jag ska söka till förlossningen om jag får ont i huvudet/magen/flimmer för ögonen.
    dessutom tycker jag att bebisen blivit lite lugnar de senaste veckorna.. innan kunde den ha en stund varje dag då den härjade omkring och sparkade så magen hoppade, men det har lugnat sig, tycker jag.. rent logiskt borde ju sparkarna bli "hårdare", ju större bebisen blir och desto mer muskler den får, men det tycker jag inte heller att de blir.. äh, ja, det är ju bara till imorgon jag har att grubbla och ha mig, och det är ju tur.. sånt stressar ju säkert upp också, att inte veta hur bebisen mår där inne..
    nä, vi vill inte ha barn nu, vi vill ha barn i april..

28+4
    Jo, det var hemskt att mäta magen! Det hade jag förträngt  Förvånad

Nej fy det lät inge bra med blodtrycket! Jag låg ju på 3+ i äggvita väldigt ofta efter vecka 30, men trycket blev aldrig för högt (som mest 90/140 sista mätningen innan han kom ut, och det är vad gränsvärdet är här för att bli inlagd, men då gick ju jag på extrakontroller sedan några månader tillbaka och vägrade bli inlagd, åkte till kvinnokliniken och lämnade urinprov, tog tryck och gjorde ctg varje morgon tiden ut istället.)

Håller med bm, håll nogrann koll på huvudvärk, flimmer eller buksmärta.
    Och om du fortfrande jobbar (kommer inte ihåg?) så sluta med det!
    Vill inte skrämma dig men med såna värden får man nog vara glad om man undviker havandeskapsförgiftning. Men förhoppningsvis ligger värdena bra i tio veckor till iaf! Många ligger ju där i gränslandet länge innan det blommar ut.

Be om att få göra tillväxtultraljud och flödesmätning om de inte erbjuder det (det gör dom säkert.)

Håll oss uppdaterade! 

• Stintans

ojojoj.. vilken dag.. är inte van vid att vara på sjukhus, men det är väl bara till att vänja sig..

bebisen mår bra och är en pigg rackare (fast jag inte känner 1/3 av alla rörelser tydligen), men har en tillväxthämning på 23%. Idag gjordes TUL och CTG, urinprov och blodprov. Hade 3+ i äggvita idag och 150/90 i tryck. Så nu är det kontroller i Helsingborg (3,5 mil hemifrån) 3 ggr i veckan och TUL igen om två veckor som gäller..
    det är ju j*kla tur att man inte jobbar, jag har inte tid med något annat än att vara med barn, hahah.. igår var det BM-besök, idag läkarbesök i HBG, imorgon glukosbelastning + föräldraträff på em, på torsdag får jag vara "ledig", på fredag har jag telefontid med VC-läkare på morgonen och ska in på CTG i HBG också på morgonen.
    känner mig som en pensionär som har fullt upp med egentligen ingenting..

Svar på tråden 09-vännerna tuggar vidare, forever and ever...