• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • Anonym (ingen empati)
    Anonym skrev 2010-08-02 23:25:11 följande:
    Har du ingen empati för att medpassagerna  faktiskt kanske blev störda av barnets uppförande? Och JA man kan ha egna barn och forfarande tycka att andra barn stör.
    Tror du inte att dina barn någon gång har stört andra? Och har du blivit utslängd från bussen/affären/tåget för den sakens skull?
  • Faber
    TwistedSister skrev 2010-08-02 23:29:17 följande:
    Ja hahahaha de blev säkert kränkta! Och drabbades av posttraumatiskt stressyndrom sen! Stackars dessa arma oskyldiga människor som måste bli utsatta för ett sjungande barn.
    Sorgligt.
  • roflmao
    Ja hahahaha de blev säkert kränkta! Och drabbades av posttraumatiskt stressyndrom sen! Stackars dessa arma oskyldiga människor som måste bli utsatta för ett sjungande barn.
    Har mamman eller barnet drabbats av posttraumatiskt stressyndrom?

Jag blir inte kränkt om en unge skriker på bussen (du får kalla det sång om du vill, men en 23-månaders kan inte sjunga vackert och behagligt) däremot blir jag irriterad om ljudnivån är hög och föräldrarna inte gör något för att distrahera barnet. Folk borde sluta bli kränkta hela tiden.
  • TwistedSister
    roflmao skrev 2010-08-02 23:30:25 följande:
    Om jag ser ett skrikande barn på bussen och säger till min vän som sitter bredvid mig att ungen är ouppfostrad är det inte förtal. Inte på något sätt. Jag skiter i om du har omdefinierat ordet förtal för att det ska passa dig bättre. Dessutom finns det inget som säger att ungen inte är ouppfostrad. Då är det jag säger sant.
    Ja då är det ju sant! Men vad bra! Hoppas du känner dig som en riktigt storsint människa när du sitter där och skvallrar med din väninna om hur illa vissa uppfostrar sina barn  
  • Anonym
    Folk kan hör och häpna faktiskt bli störda av högljudda barn. Då kan man lika gärna fråga sig vad det som är så  traumatiskt med att bli avkastad från en buss... bara att hoppa på nästa...
  • Ghostrider
    lillalorten06 skrev 2010-08-02 23:28:25 följande:
    e iallafall inget fel på din pojk! men ganska mycket fel på människor härinne.... jag undrar hur ni tänker... ni som tycker att en 2åring ska veta hur man uppför sig på en buss..... ja menar det finns 14åringar som skriker o röker o spottar på bussen utan att ngt händer så varför slänga av en mamma med en glad sjungande pojke??? o hur i h-vete uppfostrar man ett barn som är så litet....eller hur uppfostrar man barnet till att veta sånna saker när de e så litet... de tar ju tid... alla har inte barn som accepterar det man säger utan det kan ta tid... tänk på dom barn med ADHD och liknande... men enligt er så skulle alla dom barnen haft färdtjänst kanske... ja fattar verkligen inte hur ngn i hela sverige kan tycka att de e mammans/pojkens fel!

stå på dig o godta inte bara en ursäkt!
    Kanske lite överdrivet att kräva av ungen att den ska hålla tyst, men mamman borde man ju ändå kunna ställa lite högre krav på än 2 åringen? Kanske hoppa av och vänta tills ungen lugnat ner sig eller rent av somnat innan man tar nästa buss? Ja det finns fjortisar, fyllon, what ever som uppför sig som svin på bussar, ibland åker de av och ibland inte. Gapiga illtjutande ungar åker också av ibland och ibland inte. Thats life. Beror på vem det är som kör helt enkelt. Men nej, det är ingen självklar rättighet att få åka med och störa sina medpassagerare.
  • Anonym (ingen empati)
    roflmao skrev 2010-08-02 23:30:25 följande:
    Om jag ser ett skrikande barn på bussen och säger till min vän som sitter bredvid mig att ungen är ouppfostrad är det inte förtal. Inte på något sätt. Jag skiter i om du har omdefinierat ordet förtal för att det ska passa dig bättre. Dessutom finns det inget som säger att ungen inte är ouppfostrad. Då är det jag säger sant.
    Det är ouppfostrat att snacka skit om någon!
  • roflmao
    TwistedSister skrev 2010-08-02 23:35:45 följande:
    Ja då är det ju sant! Men vad bra! Hoppas du känner dig som en riktigt storsint människa när du sitter där och skvallrar med din väninna om hur illa vissa uppfostrar sina barn  
    Du har en konstig definition av skvaller. Får man inte kommentera sin omgivning? Du skulle bara veta hur ointressad jag är av hur andra uppfostrar sina barn, men det betyder inte att jag inte får konstatera att ett barn beter sig illa. Det är inte skvaller.
  • Anonym (Aahhh!!)
    roflmao skrev 2010-08-02 23:10:41 följande:
    En vuxen person som är så pass livlig att omgivningen störs av det märker oftast av det själv och kan därmed anpassa sitt beteende. Ett barn kan inte läsa omgivningen på det sättet och därför är det föräldrarnas uppgift att göra det och handla därefter. Det handlar inte om att ändra ett barns personlighet, men barn måste lära sig att man beter sig olika beroende på situation. Om man som förälder inte bryr sig om det tror jag att man gör sitt barn en björntjänst. Observera att det här har vandrat vidare till en generell diskussion och det är inte ditt barn jag skriver om.
    Det har du rätt i, men dess stjut och skratt som han försöker med är ett nytt fenomen, och jag försöker visa honom varje gång hur han kan hälsa i stället. jag säger till när han är för högljudd att i "denna" situationen får man prata lite försiktigare och varför det är så.
     Jag är inte dum, oengagerad eller slapp. Jag känner min son, han har varit pratig och social sen han titta ut. Och jag har uppmuntrat det. Som sagt, aldrig varit neggativt. Och att han nu är inne i en period där han tar ton då och då ser inte jag som något långvarit, utan jag antar att det kommer att gå över. Inget som oroar mig.
  • frökenelisabeth
    Anonym skrev 2010-08-02 23:36:02 följande:
    Folk kan hör och häpna faktiskt bli störda av högljudda barn. Då kan man lika gärna fråga sig vad det som är så  traumatiskt med att bli avkastad från en buss... bara att hoppa på nästa...
    Den klassiska frågan om vem som lider mest: mamman som blev avslängd med sitt barn eller medpassagerarna/busschauffören som tvingades lyssna på barnets oväsen.

Jag stör mig också på barn som låter för mycket, men nog tycker jag det i detta fallet verkar vara en större olägenhet för mamman att ta nästa buss än för passagerarna att stå ut med oväsen.

Lite mer tolerans från alla håll hade varit önskvärt i samhället, tycker jag.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!