• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • TheCoopers
    Ghostrider skrev 2010-08-02 23:51:58 följande:
    En 2 åring som sjunger??? Kalla det vad du vill, möjligen ett försök till sång då. Ljudmisshandel i en del öron skulle jag tro. Åh nej dom måste inte vara tysta, det finns gott om småbarn som är något sädär dämpade på bussar och tåg i alla fall. Ingen rök utan eld, hade det varit en sådan vacker liten sångsnutt hade dom knappast åkt ut på backen.
    Han skulle kunnat ha skrikit i 15 minuter men av ska han ändå inte . Busschaffören kan gå hem . Get laid maybe ?

I'm the me I choose to be ...
  • astro

Förresten, ni som menar att det bara är att ta nästa buss, tänk efter lite.
    1) Man kan ha en tid eller ett bussbyte att passa.
    2) Ni bor i storstan förstår jag. Där jag bor går det max en buss i timmen.
    3) "inget omak" att kliva av och på en buss med en (eventuellt ledsen) liten unge, ni måste skoja.

Och detta bråk om ett litet barn som förde en smula oväsen (allvarligt, jag struntar i om ungen tjöt i högan sky även om jag tror på ts och alltså inte alls tror att det var så - säger bara att det spelar noll roll om så var fallet)! Hur stressade och olyckliga med era liv ÄR ni som inte tål lite barngråt? Fattar ni att det tyder på att ni är nära att vara nervvrak? En normal människa får inte tokspader för lite oväsen. Faktiskt inte.

Gemensamt åkande kräver gemensamt ansvar.  Och enkla regler.

Själv har jag haft enorma problem med astma förut och därmed haft svårt att ta den tidiga bussen (duschtvål, deo, hårspray, parfymer, sköljmedel, moln av dofter i hela bussen) men inte f-n har jag suttit och fnyst åt mina "hänsynslösa" medpassagerare för det . Jag fattar ju att jag inte kan begära att alla ska avstå från sina morgondoftrutiner bara för att jag ska kunna andas på bussen. Eftersom det inte finns någon regel som säger att man ska ta hänsyn till allergiker i min lokaltrafik.

Jag har läst reglerna. Man får inte kladda ner, man får inte röka, man får inte fyllebusa, man får inte kånka på brandfarliga ämnen, står ingenstans något om att barn måste vara tysta. Eller att man inte får ha parfym. 
    Alltså: Lev med det. 

• TheCoopers
    astro skrev 2010-08-02 23:56:47 följande:
    Förresten, ni som menar att det bara är att ta nästa buss, tänk efter lite.
    1) Man kan ha en tid eller ett bussbyte att passa.
    2) Ni bor i storstan förstår jag. Där jag bor går det max en buss i timmen.
    3) "inget omak" att kliva av och på en buss med en (eventuellt ledsen) liten unge, ni måste skoja.

Och detta bråk om ett litet barn som förde en smula oväsen (allvarligt, jag struntar i om ungen tjöt i högan sky även om jag tror på ts och alltså inte alls tror att det var så - säger bara att det spelar noll roll om så var fallet)! Hur stressade och olyckliga med era liv ÄR ni som inte tål lite barngråt? Fattar ni att det tyder på att ni är nära att vara nervvrak? En normal människa får inte tokspader för lite oväsen. Faktiskt inte.

Gemensamt åkande kräver gemensamt ansvar.  Och enkla regler.

Själv har jag haft enorma problem med astma förut och därmed haft svårt att ta den tidiga bussen (duschtvål, deo, hårspray, parfymer, sköljmedel, moln av dofter i hela bussen) men inte f-n har jag suttit och fnyst åt mina "hänsynslösa" medpassagerare för det . Jag fattar ju att jag inte kan begära att alla ska avstå från sina morgondoftrutiner bara för att jag ska kunna andas på bussen. Eftersom det inte finns någon regel som säger att man ska ta hänsyn till allergiker i min lokaltrafik.

Jag har läst reglerna. Man får inte kladda ner, man får inte röka, man får inte fyllebusa, man får inte kånka på brandfarliga ämnen, står ingenstans något om att barn måste vara tysta. Eller att man inte får ha parfym. 
    Alltså: Lev med det. 
  • roflmao
    TwistedSister skrev 2010-08-02 23:47:10 följande:
    Ja... och därför är det lämpligt att tala illa om folk i det?? Eller därför behöver man inte ta något ansvar för de åsikter man uttrycker??
    Jag talar inte illa om folk utan jag medverkar i vad jag anser vara en genrell diskussion. Jag har tidigare skrivit att jag har svårt att tro på det någon skriver i sin TS på fl då folk har en tendens att skarva till sin fördel, men jag vet inte om så var fallet i denna tråden. Den åsikt jag uttrycker är att jag kan i vissa lägen tycka att det är jobbigt med skrikande barn, så jobbigt att jag kanske t.o.m. vänder mig till en vän för att kommentera det. Det är en åsikt som jag absolut står för. Jag har inte uttalat mig om din eller någon annans förmåga att uppfostra sitt barn. Jag tror inte att alla barn som skriker ibland är ouppfostrande. Men jag undrar varför det är så svårt att förstå att alla inte uppskattar barnljud?
  • Ghostrider

Man kan läsa på SL (Stockholms lokaltrafik):

Den som uppträder störande har inte rätt att vara i SL-trafiken, varken ombord på bussar och tåg, eller på stationerna.

Sen är det upp till chafören att avgöra vilka han vill ha med på sin buss.

• TheCoopers
    roflmao skrev 2010-08-02 23:58:16 följande:
    Jag talar inte illa om folk utan jag medverkar i vad jag anser vara en genrell diskussion. Jag har tidigare skrivit att jag har svårt att tro på det någon skriver i sin TS på fl då folk har en tendens att skarva till sin fördel, men jag vet inte om så var fallet i denna tråden. Den åsikt jag uttrycker är att jag kan i vissa lägen tycka att det är jobbigt med skrikande barn, så jobbigt att jag kanske t.o.m. vänder mig till en vän för att kommentera det. Det är en åsikt som jag absolut står för. Jag har inte uttalat mig om din eller någon annans förmåga att uppfostra sitt barn. Jag tror inte att alla barn som skriker ibland är ouppfostrande. Men jag undrar varför det är så svårt att förstå att alla inte uppskattar barnljud?
    Nej det är inte svårt att förstå . Det kan vara fruktansvärt jobbigt om någon skriker oavbrutet i 30 minuter .
    Men det ger busschaffören fortfarande ingen rätt att kasta av barnet .
    Tur är väl det egentligen . Snyggt land att bo i om sådant var fallet .
  • roflmao
    TwistedSister skrev 2010-08-02 23:52:24 följande:
    Saker jo, inte folk. Det är väldigt otrevligt att kommentera folk. Om jag inte kommenterar till dem. Exempel: Vilka snygga stövlar du har, var har du köpt dem?
    Ok. Då är du en bättre människa än jag. Jag kommenterar ibland folk och jag kan t.o.m. skvallra lite om folk jag känner. Det står jag för.
  • TheCoopers
    Ghostrider skrev 2010-08-03 00:01:18 följande:
    Man kan läsa på SL (Stockholms lokaltrafik):

Den som uppträder störande har inte rätt att vara i SL-trafiken, varken ombord på bussar och tåg, eller på stationerna.

Sen är det upp till chafören att avgöra vilka han vill ha med på sin buss.
    eller riktigt så snävt är det inte . Störande som i att skrika och härja , förargelseväckande beteende japp . Men ett barn som sjunger ? Nix min vän .. inte ens om det skriker .
    Googla vidare så kommer du också förstå att det inte går .
  • roflmao
    TheCoopers skrev 2010-08-02 23:53:26 följande:
    Han skulle kunnat ha skrikit i 15 minuter men av ska han ändå inte . Busschaffören kan gå hem . Get laid maybe ?

Alltså jag respekterar din åsikt, men du uttrycker dig lite fel. Din åsikt, valid as it may be, stämmer inte överens med verkligheten. Man får avvisa folk som stör. Det kanske inte känns helt ok att "slänga av" en mamma med en barnvagn, men man får göra det.
  • TwistedSister
    roflmao skrev 2010-08-02 23:58:16 följande:
    Men alla fattar det! Det är inte grejen att vi tror att folk gillar å lyssna på barn som skriker. Men du generaliserade förut om ouppfostrade barn, det var illa tyckte jag. Nu önskar jag dig en fortsatt trevlig kväll och diskussion
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!