30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
Hej! Kollar också efter nåt liknande. Väntar första barnet i mars, och är då 31. Bor på Östermalm. Verkar dock vara väldigt dålig aktivitet i den här tråden...
Hej! Kollar också efter nåt liknande. Väntar första barnet i mars, och är då 31. Bor på Östermalm. Verkar dock vara väldigt dålig aktivitet i den här tråden...
Hej,
Vad roligt med lite aktivitet i tråden. Jag har tjuvläst i februaritråden (Stockholm) och vilket härligt gäng de verkar fått ihop. Fick nästan rysningar så glad blev jag när jag upptäckte att den här tråden verkade leva igen :)
Jag mådde bara illa sjätte till åttonde veckan (vilket dessutom var tre av mina fyra semesterveckor...) och sen släppte det preciiiis innan jag skulle börja jobba igen. Sista illamåendeveckan - som var samma vecka som vi var på inskrivning - upptäckte vi att jag kunde få i mig inlagd sill. Barnmorskan bara skrattade och tyckte lite synd om mig som var "tvungen" att äta sill; jag åt det nämligen till såväl lunch som middag fyra dagar i rad, hahaha. Efter det satte det in en avgrundshunger, men samtidigt försvann aptiten. Aptiten har fortfarande inte hittat tillbaka så jag har väldigt svårt att få i mig ordentligt med mat fortfarande. Smörgåsar går i och för sig ner rätt bra :)
Träning? Näe, inte direkt... Har verkligen varit si och så med det de senaste åren för min del. Har åtminstone ett Friskis-kort i plånboken men har inte använt det trots att det aktiverades i maj... Vet att de tidigare hade gravidpass, men nu hittar jag inga såna alls på Friskis. Dock hade de en gravidträningskurs nu under september men den var fullbokad. Sen har världens snällaste kollega skrivit ut ett träningsprogram för gravida (men jag har inte testat ännu). Var har du hittat väntabarnpass?
Haha, jag går också på Mama Mia. Funderade (funderar?) på Barnmorskorna Östermalm för att BB Stockholm lockar, och då har man ju garanterad plats. Dock ligger Mama Mia så himla bra till; precis längs vägen som både jag och den blivande pappan ändå promenerar till jobbet. Mot slutet (beräknad 10 mars) när det är snö och man är otymplig och ska dit oftare kommer jag nog tycka att det är viktigt - och framförallt skönt - att det är enkelt att ta sig dit.
Jag har ju nyligen betalat 2 900:- för ett årskort på Friskis, så känns ju lite dumt att betala för att träna nån annanstans egentligen. Friskis har börjat med yoga som jag tänkte att jag skulle ta och testa (bara förkylningen jag dragit på mig ger med sig). Så kan man ju hoppas att de drar igång nåt väntabarnpass där också snart :)
Jag tror att jag också gått upp omkring 1,5-3 kg nånting, och har haft lite svårt att ha mina vanliga byxor eftersom magen varit så svullen, men framförallt öm. Har gått i mammajeans i tre veckor redan. I fredags försvann dock magen och verkar inte riktigt ha hittat tillbaka ännu. Förmodligen är det bara svullnaden i tarmarna som lagt sig en aning, men det känns lite läskigt... Träffade dock en cool barnmorska när vi var på Mama Mia första gången, som betonade att "kvinnor fött barn i alla tider, man ska inte tänka och oroa sig för mycket, de flesta graviditeter går bra". Jag försöker tänka så och inte oroa mig i onödan.
Jag har köpt mammajeans på H&M. Deras ljusare slim fit (finns både grå och ljusblå) är ganska små i storlekarna. Jag höll på att baxna när jag blev tvungen att köpta två(!) storlekar större än min normala storlek, samtidigt som jag kunde ha min vanliga storlek i samma modell fast i den mörka färgen. Enda kruxet är väl att det är rätt urplockat, så man får kolla runt bland några butiker. Och det är ju inte som att jag fyller ut magmudden på långa vägar än ;) Min mage har ju helt gått och gömt sig igen.
Jag har hört att Vero Modas Mamalicious-jeans ska vara rätt schyssta också, men jag har inte varit där och kollat ännu (finns i "Glashuset" vid PUB). De ska visst finnas i vanliga tumstorlekar, men har inte hört om de är små eller stora i storlekarna.
Vi har bara träffat "vår" barnmorska en gång hittills, och vi tyckte det kändes bra. Hon som var så cool och som vi försöker ha i tanken träffade vi när jag envisades med att gå dit på drop in-tiden för att göra ett graviditetstest. Jag ville liksom höra nån annan säga det så det blev mer verkligt, hahaha.
Saltgurkan: Var klassen bara tillfälligt inställd, eller kommer den inte gå alls? Snopet i så fall... Jag ska bara lyckas bli av med den här förkylningen så ska jag försöka komma iväg till Friskis sen.
LadyMy: Jahaa... Jag försökte kolla lite igår och såg att man kunde välja via Vårdval Stockholm, oavsett vilken MVC man gick till. Dock tänkte jag inte mer på att de tagit bort garanterade platser. Jag har bara hört gott om Danderyd också, men det där med "garanterad plats" lät ju så skönt med att inte behöva riskera att bli skickad nånannanstans. Men finns det inte längre så behöver jag ju inte fundera mer :) Då kan jag känna mig rätt säker på att vi ändå går kvar hos Mama Mia.
Har inte en susning om hur man flyttar trådar (själv lyckades jag inte ens hitta denna utan att söka idag).
Saltgurkan: Hur har det gått med byxorna? Var inne en sväng på H&M på Drottninggatan i fredags och de såg ut att ha massor av de ljusa jeansen, men det såg ut att vara mest stora storlekar (40 och 42 typ). Kollade i och för sig inte så noga eftersom det var strumpbycor jag i första hand var ute efter. Hoppas förresten att du kommer iväg på det där passet den här veckan.
Vi ska på ultraljud 11 oktober. Vi vill inte kolla upp kön. Jag är dock en aning velig... Samtidigt som jag känner att det kanske skulle vara lättare att föreställa sig allt om man visste vad som låg där inne och kurade, så vet jag ju att det inte är hundraprocentigt. Om jag fick höra att det var t ex en flicka och gick och föreställde mig det, så tror jag att jag skulle ha lite krångligare att knyta an om det andra könet kikade ut istället. Oavsett vad det är för kön vill jag gärna ha ganska könsneutrala kläder. Jag har en känsla av att de presenter man får inte alltid är särskilt könsneutrala i alla fall *ler*
Just nu är jag f ö inne i en väldigt nojig period ändå... Vi har valt att inte göra NUPP/KUB, och nu nojar jag för fullt att bebisen har kromosomfel och hjärtfel och alla möjliga missbildningar. Ska försöka ta fasta på vad barnmorskan sa första gången vi var där :)
LadyMy: Imponerad över att du är bekväm i badkläder. Själv är jag i nåt "sälstadium" och ser bara spolformad och lönnfet ut, även om det nu helt över en dag blev en massa put på rätt ställe :) Och det bara en vecka efter att jag upplevde att magen försvann helt och hållet, hahaha.
Barnmorskebesök i veckan. Har förstått att det inte är helt vanligt att man har ett besök mellan inskrivningen och ultraljudet..?
Åh, vad roligt att vår lilla tråd växer. Bra lockat Saltgurkan!
Jag har legat förkyld i mer än en vecka (tydligen inget ovanligt enligt barnmorskan) och då haft jordens huvudvärk. Ingenting har hjälpt; har druckit så mycket jag orkat, provat med såväl kaffe som Alvedon och låtit blivande-pappan massera nacken. När jag promenerade till jobbet efter att ha piggat på mig släppte det äntligen. Vet inte om det var för att jag rörde mig och fick frisk luft, eller om det var för att förkylningen äntligen gav med sig.
Var hos barnmorskan igår och det visade sig att järnvärdet sjunkit (redan?), så kanske är det det som spökat också. Hade kaxigt hoppas slippa järntabletter eftersom jag är så duktig på att äta både leverpastej och blodpudding, men tji fick jag... Är lite skraj för att tabletterna ska orsaka ev förstoppning som man hört en massa om, så vi kom överens om att jag kan få börja med tabletterna varannan dag, och försöka få i mig så mycket leverpastej och blodpudding som möjligt också.
Saltgurkan: Håller med LadyMy; vilken story! Tänk att vara 18 år och bara ha typ 14 veckor på sig att förbereda sig mentalt för att bli mamma! Vilken chock! Jag är 31, i sextonde veckan, och har fortfarande inte fattat nåt...
Oj, har inte skrivit nåt på evigheter, men jag har hunnit in och läst lite då och då i alla fall.
Här har det också varit en del sammandragningar, men mest efter en intensiv period med späckade, långa dagar. Har lärt mig en läxa och har blivit duktigare på att känna efter och ta det lite lugnare. Jag tycker att sammandragningarna känns obehagliga, även om de inte gör ont. Det spänner och liksom "stramar".
Låter som det är mycket Teutonia här i tråden. Vi har provat lite och kommit fram till att vi vill ha en Emmaljunga Nitro City som vi tycker är lättsvängd utan att vara "wobblig" som en del av de med svängbara hjul har en tendens att vara enligt våra provningar.
Fika låter trevligt, men jag kan inte nästa torsdag, så jag kanske kan ansluta nån annan gång..?
Just det; ska ju passa på att slänga in mig också på listan:
Haligh 25/12
Roszi 23/1 (vet ej kön)*
LadyMy 5/2
Ninus 10/2 (pojke)
Saltgurkan 6/3 (flicka)
Golden Robot 8/3
Oj, här händer det saker! Jag har varit så förbaskat trött de senaste veckorna så har inte orkat dra igång datorn alls annat än för att spana in om det dykt upp nån passande vagn på Blocket. Min sambo tror att jag fuskar med järnet, men barnmorskan tyckte allt verkade vara som det skulle (hon kollade visserligen inte järnet nu senast).
Jag har vaccinerat mig redan för sådär två veckor sedan tror jag. Precis som många av er andra var jag otroligt velig och pratade med både barnmorskan och företagsläkaren, men kunde ff inte bestämma mig. När jag såg "Kvartersakuten"(?)-läkarna på nyhetsmorgon en söndag som absolut rekommenderade gravida att vaccinera sig tog jag till slut beslutet och tog sen tag i det och sprang iväg på en drop in-tid veckan efter. Kände ingenting! Var orolig att jag skulle bli dålig, för förra året när jag vaccinerade mig mot svininfluensan fick jag sååå ont i kroppen och hade fruktansvärd feberfrossa som inte gav med sig det minsta förrän efter en rejäl dos ibumetin - och det ska man ju inte ta nu... Är i alla fall glad att jag kom iväg och vaccinerade mig, och liten-i-magen blir bara livligare så den verkar inte ha lidit nånting av själva sprutan i alla fall :)
Har förresten först idag skaffat SL-kort eftersom jag börjar få så ont i typ underredet av att promenera fram och tillbaka till jobbet i den här svinkylan med rädsla för att halka också, vilket innebär att jag spänner mig i hela höftpartiet och blir alldeles öm. Har alltså hållit mig ifrån allt vad kollektivtrafik innebär i ganska stor mån tills nu.
Jag hoppas också kunna ansluta den nionde. Har aldrig varit på Vapiano på Kungsholmen så vet inte riktigt var det ligger men sånt brukar ju lösa sig. Låter nästan som att jag är störst av oss alla trots att jag är beräknad sist... Har nog fått ihop en minst 7-8 kg i alla fall, och magen växer verkligen från dag till dag nu! Håller mig inom "normalen" på SF-kurvan, men låg i den övre delen...
Välkommen Solisan också förresten! :)
saltgurkan: Fogarna, jaaaa. I helgen började jag känna av kring ljumskarna men trodde det var träningsvärk efter att ha gått i snö och slajdat runt och spänt mig i hela det partiet. Smärtan har tilltagit och igår natt vaknade jag varenda gång jag försökte vända mig, för det gjorde ont. Idag känns det som jag knappt kan sitta. Ingen position känns bra alls. Trodde inte det kunde komma så himla pang-tjong-från-ingenstans och bara slå till med typ full kraft. Svanskotan har jag visserligen känt av länge, men den här smärtan i den främre fogen som strålar ut i ljumskar och ner för lår och dessutom sprider sig i hela rumpan kom verkligen som över en natt. Nu har jag det visserligen inte lika besvärligt som jenne, men med tre månader to go blir jag livrädd för hur detta ska gå. Har slutat gå till jobbet (som jag skrev ovan) eftersom det gör så ont. Måste nog ringa min barnmorska snart.... Hade inte alls börjat känna av det när vi träffade henne förra veckan, och det är tre veckor till nästa gång... Ank-vank, here I come säger jag bara! ;)