LadyMy: Jag har en väldigt nära vän, vars barn helammades hela första året. Det barnet fick de inte ens i puréer eller gröt; bara lite välling till kvällen. Men så helt plötsligt omkring ettårsdagen så började barnet plocka med riskorn, majs och allt möjligt smått från sina föräldrars tallrikar. Gick ingen nöd alls på det barnet kan jag säga, och deras BVC-sköterska tyckte inte heller att det var någon fara på taket. För övrigt var barnets mamma och hennes syskon precis likadana som små (men deras mamma kände sig däremot "tvungen" att ljuga för BVC då barnen absolut inte kunde(?) helammas så länge). Vad säger BVC om vikten och så? Kan ju tänka mig att det känns frustrerande för dig att behöva mixa allt smått-smått så länge, men hur ser det ut för Julians hälsa? För det är ju det viktigaste. För en vacker dag lossnar det bara. Låter kanske hurtfriskt från nån med första barnet som faktiskt äter det mesta som serveras ;)
Här hemma är det tvärtom (outade mig ju som fegmorsan när vi lunchade på Kulturhuset); Nora har nog velat ha mer bitar än vad jag vågat ge henne. Idag fick jag dock slå på bromsen för hennes pappa då han försökte ge henne Sempers Slottsgryta (8 mån) och och hon kräktes för tredje gången på rad sedan han börjat ge henne en portion... Lite väl hårda och stora bitar i den som hon nog inte riktigt var redo för ännu. Vi har inte kommit upp i några större mängder mat ännu. Hon äter nästan mer än en portion gröt (plus att vi gör gröten lite tjockare då hon verkar föredra det, och så vatten i pipmugg till), men inte ens en hel liten burk barnmat. Vi har varit magsjuka nu vi också, och efter den har hon suttit och gapat och gapat och gapat, och jag tycker hon ätit enorma mängder; då fick hon i sig en halv stor burk, haha. Dock ratar hon i princip allt hemlagat just nu. Trist. Har ni några bra recept att dela med er av som kan tänkas gå hem?