Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Haligh skrev 2011-01-04 12:22:55 följande:
    Vi köpte några grejor i stl 50 fast man hört att det växes ur så snabbt, men det är tur för 56 är jättestort! Grenen i bodysarna hänger 5 cm nedanför rumpan Vår tös är ändå ganska lång (52 cm). Nu är det ju mkt rea så jag skulle ut och köpa lite billiga små plagg om jag var du! Vi har problemet att det läcks kiss, benen är liksom för smala för blöjorna fast det är minsta modellen. Har nu köpt Huggies istället för jag hörde att det var bra om bebisen var smal, men det har läckt från dem med... så här har det förbrukats en massa kläder per dag! Och nej vi har ingen tvättmaskin i lägenheten så det blir till att boka tvättstugan betydligt oftare än förut

Min mamma kom också med några gamla sparkbyxor som hade när jag var liten, riktigt härligt 70-tals modell! Tycker också att det är kul med grejor som har lite historia
    Jag har köpt ett två-pack bodies i strl 50 nu till sambon i födelsedagspresent; H&M:s "I <3 DAD"-serie, med byxor till. Sen har vi ju ett helt gäng med omlott-tröjor från min spädbarnstid som ska tvättas upp. Vet inte om det är idé att köpa så mycket mer..? Vi har inte heller tvättmaskin, och i vår fastighet finns det bara två pass per dag i den gemensamma tvättstugan; ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass. Förmiddagspassen är så gott som alltid lediga i och för sig, men jag drar mig lite för att tvätta ensam i tvättstugan med ett litet pyre hemma, men det går säkert bra. Det har visserligen hintats om att svärmor ger oss en tvättmaskin i julklapp, men så sega som vi är här hemma så kommer den säkert inte bli installerad på ett tag, höhö. Måste nämligen installera jordfelsbrytare och doningar, och det är ju inget man gör på egen hand precis.

Låter ju förresten som att sjuttiotalsvarianten med tröja istället för body faktiskt är smartare vid kissläckage :) Då behöver man ju bara byta byxorna; annars måste man väl byta både body och byxor..? Snacka om att man inte har nån susning om nåt, hahaha!

Än en gång; jättegrattis Haligh! Nalle
  • Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-01-04 20:37:02 följande:
    Ledsen om jag är en av de som skrämt upp er vad gäller amning, inte alls min mening. För de flesta funkar det ju. Antar att man bara hör det andra?! För mig var det lite av ett trauma och jag blev nog lite chockad över hur jag blev bemött så jag pratar alldeles för mkt om det kanske. Denna gång kommer jag aldrig låta det gå så långt om det skiter sig igen, så jag kommer inte vara en av de som berättar skräckhistorier hoppas jag . Kan ingen siffra, men om jag tittar i mamma-gruppen eller bland andra jag känner så är det säkert 80% som grejjar det. Mitt tips är, funkar det, njut....om inte, njut av födelarna m att ge ersättning! O ta inte åt er vad folk en säger, ni vet vad som passar er och ert barn bäst (klyschigt, men sant).
    LadyMy: Nej, nej, det är inte du som "skrämt upp" mig om amningen. Mina närmaste vänner som nyligen fick barn har alla det gemensamt att det varit jättejobbigt med amningen. En av dem har fått det att funka fin-fint, men först efter att ha tillbringat nästan en månad sittandes i princip dygnet runt i en fåtölj, gråtandes med vansinnigt ömma bröstvårtor. En och annan bröstböld och mjölkstockning har jag också haft i närheten... Så besvärligt hade jag aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att det skulle kunna vara, men det återstår att se hur det kommer att funka för mig :) Man ska kanske inte måla f*n på väggen - och jag har ju redan varit på amningskurs ;)
  • Golden Robot

Åh, så ni ska ses imorrn? Jag jobbar ju fortfarande, om än halvtid. Det tar mig dock en hel dag att arbeta en halv dag eftersom jag fått möjlighet att jobba hemma och därmed kan ta pauser titt som tätt, vilket förmodligen är vad som gör att jag faktiskt kan jobba halvtid fortfarande. Får se om jag kan ta mig tid och svänga förbi imorrn.Vore ju himla skoj att ses! Nåt alldeles vid en busshållplats som blåbuss 4 stannar vid hade annars passat mig perfekt ;P Är verkligen liiiiivrädd att halka nu med den här förbaskade foglossningen. I och för sig känns det ju som att allt redan sitter löst, haha. Förresten så har jag nu äääääntligen fått en tid hos en sjukgymnast :D

Ang napp så vill jag minnas att det på förberedande utbildningen vi var på, på Danderyd strax före jul, sades att de inte vill att man använder napp den första tiden (hos dem) i alla fall, men jag har ju minne som en guldfisk numera...

Tack för tipsen till väskan LadyMy. Borde egentligen skriva ner allt nu för annars har jag glömt vad det stod, och glömt var jag läste det tills det är dax att packa den där väskan :) Men skriver jag det tappar jag väl bort lappen. Nån mer än jag som är fullkomligt disträ och glömmer och tappar bort typ allt!? Jag tappade t ex bort min hårborste före nyår, och hittade den inte förrän förra veckan, haha.

• Golden Robot
    saltgurkan skrev 2011-01-17 23:11:44 följande:
     Men vännen, jag tänkte ta bilen dit i morgon, jag kan komma förbi och hämta upp dig på vägen om du vill! Jag ska ut med hundarna på gärdet innan så kan jag svänga förbi och hämta upp dig, så släpper jag bara av dem på vägen och så åker vi om du vill!
    Men; vad du är gulligast! {#emotions_dlg.flower}

I vanliga fall hade jag inte "velat vara till besvär", men som foglossningspreggo välkomnar jag all hjälp som kommer i min väg :) Berätta bara när jag ska stå där så ställer jag mig vid T-korsningen du släppte av mig vid senast, för jag vill ju träffa er - och den här gången vet man ju att hälften är "normala" i alla fall ;)

Tack snälla söta!
  • Golden Robot

Ska man ha bil när man har små barn så är det väl Volvo man ska ha?! ;)

Jag ställer mig där ute vid halv tolv och håller utkik efter en silverfärgad Volvo, och är dig evigt tacksam :)
    Nu måste jag nog sova om jag ska upp såå tidigt, för jag har unnat mig att ligga kvar till tio-elva på förmiddagarna nu när jag jobbat hemma (och nattsuddat), hahaha!

Nattinatti och kram!

• Golden Robot

Tack för igår! Jätteskönt att alla verkade så normala :) Var ju lite pirrigt innan.

Och extra tack till saltis som såg till att jag kom dit :) Gick bra att komma hem. Var ändå tvungen att stanna i Fältan och plocka ut ett paket, så jag hasade iväg till fyran. Inte så många som åker buss sådär mitt på dagen så då har man ju inga problem att få sitta i alla fall - på de låga sätena, hehe. Dock känns det ju idag att jag var ute igår, men jag kan ta mig fram ganska bra ändå. Och idag skulle jag ut igen eftersom jag äääntligen fått min sjukgymnast-tid. Hade ju hoppats på TENS eller akupunktur eller nåt som skulle kunna lindra, men sjukgymnasten konstaterade också att det inte var mycket att göra åt. Lite svårt att sätta TENS-maskinens plattor så de kommer åt de ställen jag har ont på. Beställde en ändå och lever på hoppet :) Vi hoppas att den kommer till nästa vecka då jag ska dit och hämta den och få lära mig styra den :)

Vi pratade ju om gravidplatser på bussen igår, och jag kikar efter de där skyltarna. Det lustiga är att när jag åkte hem från det läkarbesök då jag blev sjukskriven (åkte buss motsvarande en tolvminuterspromenad på "order" av läkaren) så var det en sån gravidskylt på bussen. Har inte sett det sen dess. Märkligt...

• Golden Robot
    saltgurkan skrev 2011-01-19 15:20:02 följande:
    Jag var ju hos barnmorskan igår det var ju därför jag var tvungen att rusa iväg lite tidigare och vi pratade en del om hur livet skulle vara efter förlossningen mm och kom in på det här med kosten. Hon rekommenderade att jag skulle dra ner på sockret nu på slutet för att bebisen inte skulle vara för mkt "sugerjunkie" när hon kommer ut, vilket innebär att hon kommer ha cravings efter min söta bröst mjölk och vilja amma mycket oftare än "nödvändigt"... eftersom olivia var liten och skulle ammas hela tiden så höll jag på att bli fullständigt galen.. minns att jag bara grät första tiden och var så avundsjuk på alla mammor som kunde amma var tredje/var fjärde timme, kunde ta en promenad, sova mm

Är detta något ni har hört om innan? tycker att det verkar vara så skönt att redan nu i magen vänja bebisen vid att äta så för att orka med lite bättre själv sen (vilket menas med att jag själv bara ska äta var fjärde timme nu och undvika orgier i marängswiss  ) men det är ju sååå svårt... har ni tänkt göra så eller inte, och om hur lyckas ni??????  
    Det har jag inte hört ett ord om faktiskt, och då har jag ju ändå varit på amningskurs ;)

Låter f ö jättetrist; jag som trodde att det man gjorde sista tiden när man bara väntade på att bebben skulle behaga komma var just att ligga på schäslongen och stoppa i sig praliner. Men det verkar ju inte vara nån bra idé då... Godis är ju typ mitt roligaste sällskap nu när jag jobbar hemma och inte träffar nåt folk. Kanske får skaffa akvariefisk eller nåt istället då. Kan ju inte precis rasta nån hund, och kattlådor ska man ju undvika i det här tillståndet ;)
  • Golden Robot

Jättegrattis Roszi! Nalle

Härligt att läsa om kärleken till lilla knyttet och att amningen kom igång så bra och smidigt (vad det låter), men havandeskapsförgiftningen och förlossningen lät ju inget vidare...

Just nu när det är en bit bort (?) så är ett av mina stora "orosmoment" när det ska ske. Man skulle vilja kunna boka in det i kalendern så man vet när det s a s är dags att vila, haha. Jag kan verkligen inte fatta att det är tänkt att det ska komma en bebis och bo här med oss! Försöker mentalt ställa in mig på typ 22 mars (eftersom det är typ det längsta man "får" gå innan man blir igångsatt) eftersom man hör att varenda dag efter BF-datumet känns som en eeeeeevighet. Men hallå liksom?! Det kan ju lika gärna hända tidigare; då kommer jag ju inte vara mentalt förberedd istället känns det som. Nån som känner igen sig? Jag har sett och hört lite olika om hur det är i relation till sin egen mamma. Jag (första barnet) är i alla fall född 10 dagar före BF, och min bror en vecka före BF. Ni som har fått barn; hur har det varit i relation till hur det var för era mammor? *nyfiken*

LadyMy: Vilket bra samtal du verkar haft. Och skönt att äntligen träffa en bra amningsexpert! Jag har ju - naivt, jag vet - gått och trott tidigare att amning var en självklarhet; att det liksom gick av sig själv, men har ju först senare fattat att det inte är så himla enkelt... Har ju som sagt vänner som hunnit med mjölkstockningar, bröstbölder respektive nästan en månad av smärtsam amning, så inte verkar det enkelt precis. Själv passade jag på att köpa en enorm amningsbehå på Lindex igår när det var halva reapriset. Man vill ju gärna ha en "hemma", men inte betala en förmögenhet om det inte skulle funka... (Dessutom tycker jag sällan att de är särskilt snygga heller.)

• Golden Robot

LadyMy: Trots min foglossning ääälskar jag att vara gravid, och faasar för bebis. Visst låter det konstigt?!  Känner mig - som du skriver - inte riktigt redo, eller inte alls redo... Får hoppas hormonerna tar ut sin rätt snart så jag känner mig redo. Känns bara som det här med att vara gravid har jag fått kläm på, men att ta hand om en bebis har jag inte en susning om hur man gör. Har inte umgåtts så mycket med små barn tidigare, så allt känns skrämmande och främmande...

Och eftersom jag ändå berörde foglossningen (igen...) så har jag idag varit på mitt andra besök hos sjukgymnasten och fått "min" TENS och också bett om akupunktur. Vi kombinerade akupunktur och TENS eftersom jag ville komma igång med akupunkturen (då den tydligen har bäst effekt efter några gånger) men vi samtidigt behövde gå igenom maskinen så jag skulle klara den själv hemma. Så akupunkturen blev bara två nålar, och så har vi bokat in ytterligare ett tillfälle denna vecka och två nästa vecka, så nu hoppas-hoppas jag... :)

Jag är inte heller riktigt på på fika den här veckan eftersom det känns som att det inte är en bra "foglossningsvecka" för mig, men jag hoppas på mirakel med mina planerade behandlingar :)

Och saltis: Jag blir alldeles tårögd när jag läser om dina tankar kring kärleken... <3

• Golden Robot
    Haligh skrev 2011-01-24 17:24:54 följande:
    På tal om genetik; både jag och min tvillingsyster födde våra barn på bf+5, båda var flickor och vägde nästan exakt lika mycket! Fast Sigrid var ett par cm längre än hennes dotter, men lite lustigt ändå Förlossningarna hade ungefär samma förlopp också där själva öppningsskedet gick väldigt fort!
    Glad Verkligen lustigt! Har en bekant som väntar nu i mars, ganska precis ett år efter sin tvillingsyster; ska bli kul att höra om de också ser några likheter ang förlossningarna.

Man vet ju inte säkert vad det är som gör att förlossningen kommer igång. Jag har hört både som LadyMy skriver; att det ligger i barnets gener; att barnet ev utsöndrar något hormon som sätter igång allt. Andra tror att det snarare har med mammans gener att göra.

Jag gillar ju att veta lite mer vad som händer, så det hade ju varit "skönt" att veta ungefär när bebisen tänker komma, särskilt som jag inte känner mig mentalt redo på långa vägar... Det är ju en hel månads spann när det anses "normalt", och sen kan den ju ändå bestämma sig för att komma tidigare än så. När skruvar man förresten ihop spjälsängen?! :)
Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?