Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Välkommen Ela! Roligt att det fortfarande hittar fler till "vår" tråd :)

Roszi: Calma-flaskan? Var hittar man den? För jag hoppas att amningen ska fungera, men vill också kunna kombinera med flaska i så fall när det kniper. Skulle amningen inte funka får jag kika på Dr Brown, som dock inte verkar försöka efterlikna amningen på nåt sätt, men å andra sidan bra ur kolikhänseende.

Ela: Var hittade du den där nätbehån från Apoteket som du skrev om? Måste den beställas? 

Jag har hittills bara köpt en ap-billig (halva reapriset) enooorm, men i övrigt helt OK amningsbehå på Lindex, och tänkte att funkar amningen så får pappan springa till närmaste Lindex och köpa fler då - det är trots reafyndet en av deras basvarianter så den lär ju finnas att få tag på, och då vet man kanske vad man ska ha för storlek i relation till den man redan har. Angående byglar är det väl så att man framförllt i början ska unvika byglar just med tanke på mjölkstockning? Den jag köpt är ganska stadig under och känns/ser ut lite som en bygelbehå. Har dock läst nåt om den där nätbehån från Apoteket som man ska kunna ha på nätterna, och förstått att den är väldigt skön, och det vore ju skönt att ha nåt att varva med redan i början.Tänkte visserligen försöka komma förbi nåt H&M och införskaffa sånt där amningslinne som jag sett att de har. Lindex har också men deras passade inte nåt vidare på mig. Har inte sett nån annanstans, men är ju inte särskilt rörlig numera...

Och Haligh: nio månader upp - nio månader ner, säger man väl..? Håller med Ninus om att du såg så smärt och smal ut när vi sågs; hade inte kunnat gissa att du fött barn 2,5 vecka tidigare, men jag förstår att det som spelar roll är hur det känns... Men man får nog försöka tänka att förändringen tog nio månader :)

• Golden Robot

Ååh, stort grattis LadyMy! Låter ju som en helt annan förlossning än den tidigare. Håller tummar och tår för att du ska kunna amma om du bestämmer dig för att fortsätta.

Jag vet att vissa är emot det, men det finns ju såna "nappar" som man kan sätta på bröstvårtorna om de är såriga. Hjälpte en av mina bästa vänner som sååå gärna ville amma, men hade jätteont! Hon satt och grät och spände sig under amningarna (varannan timme) men till slut skaffade hon de där napparna - trots avrådan från de flesta "kunniga" - och använde dem i säkert två-tre månader i alla fall, och ammade sedan ett helt år. Fast jag antar att du redan har provat allt..?

• Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-02-11 16:44:23 följande:
    [..]
    Tänk vad spännande för er som har er förlossning kvar, det är verkligen en fantastisk upplevelse. Nu sks vi äta pizza.
    Sånt ääälskar jag att höra :D Tar lite udden av skräcken och oron...

Vad tråkigt att amningen är på upphällningen redan; hade verkligen unnat dig den där Agent Provocateur-amningsbehån! Men jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll - Julian får sina behov tillgodosedda ändå :) Sen tycker jag - som är lat - att det verkar så meckigt med flaskor och grejer, så jag vill gärna kunna amma, av lathet, haha. Å andra sidan är jag inte särskilt smärttålig, så vi får väl se...

Men Ninus: Vilken herrans tur att du inte gjorde dig illa <3 Mitt bäcken hade väl delat sig i tre om det hade varit jag...
  • Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-02-11 20:15:57 följande:
    [..]
    På tal om sjalen, måste återigen säga att det är mitt bästa köp. Både jag och Julian älskar den, känns som att stoppa tillbaks honom i magen mellan varven .
    LadyMy: Vad har du för sjal? Jag har skaffat tri-cotti eftersom jag inte vet om jag klarar det där med knytningen... Men de man knyter ska ju vara mer allsidiga, och kanske mer bekväma eftersom man kan anpassa dem..?

Haligh: Hoppas lilla Sigrid piggar på sig!
  • Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-02-15 12:09:01 följande:
    [..]
    Kom på ett tips till er som inte shoppat klart; omlottröjor, oslagbart enkelt att ha på natten när det ska bytas blöjor och kräk-kläder. Julian kräks mest hela tiden tycker jag, vi byter säkert kläder 5 ggr/dygn.

Aaah, perfekt! Omlottröjor är ju vad som sparats från min spädbarnstid, då det inte fanns bodies än. Har inte sett många omlottröjor i butikerna nu dock då det verkar vara bodies som gäller..?

Ninus: Du får planera in en massa saker som gör att det inte passar. Vet inte vem ni hade som föreläsare på Danderyd, men hon som vi hade tjatade hela tiden om att barnet kommer när det passar som allra "sämst". Det skulle för mig betyda att vår bebis borde dyka upp typ nu egentligen (men det känns lite för tidigt tycker jag) eftersom jag är tvärförkyld, måste återlämna biblioteksböcker idag, måste lämna nycklar/slutföra lägenhetsaffär idag, samt att sambon är på konferens vilket innebär att han inte kan hjälpa mig med ett dyft av det som måste göras just idag. Dock är han inte långt borta åtminstone om det skulle hända nåt... ;)

Jag tror faktiskt vi har allt nu, eftersom vi köpte babyskydd i helgen (trots att vi inte har nån bil, och sambon inte ens körkort). Förra veckan impulsköpte vi en s k moseskorg, så vi avvaktar med monteringen av spjälisen även om blivande morföräldrarna köpte spjälskydd i helgen så allt verkligen finns på plats :) Det enda som vi inte "har" är skötbord, som vi inte har plats för. Vi har en skötbädd från IKEA och hoppas det ska funka bra att byta lite varstans, typ sängen och så, med det under. I blöjväg har vi i och för sig bara provpaketet som vi fick från MVC, men sånt kan man ju köpa på närmaste butik när man kommer hem...

Hur mycket kläder behöver man förresten ha med sig till bebisen till BB? Om man ska få stanna på hotell-BB i typ två dagar alltså?

• Golden Robot

Hmm, skötbordsdilemmat... Vi har en ganska hög säng - och jag är inte särskilt lång heller skulle jag säga, haha. Vi har en skötbädd från IKEA, med överdrag; tar inte det hand om ev kissolyckor? För vi har absolut ingen plats i badrummet. Vi har ett badkarsskötbord, men det passar inte alls så det måste väck. Ett sånt på väggen har vi funderat på men i badrummet finns ingen plats heller för det, och så bor vi ju i hyreslägenhet så känns sådär att borra i kaklet i vilket fall tycker jag. Har ju dock nyss tömt min sålda lägenhet, och har ett litet köksbord som jag funderar på om vi ska montera ihop och använda som skötbord om det kniper. Det skulle vi kanske-kanske kunna ha i ett hörn i sovrummet; dock långt till vatten... Asch, vi provar utan och så får vi se om vi känner att vi behöver ett sen. Är ju många liksom LadyMy som byter stående när barnen blir lite större också :)

Av det som jag lagt fram för ev BB-väska så har jag bara lagt fram det vi har i 50, och då ligger jag på övre delen av sf-kurvan (plus att min barnmorska ska vara en av de "snålare" vid mätning). Det är inte mycket vi har i 50 i och för sig; två bodies, två omlottröjor, två sparkbyxor och två par byxor, och så tänkte jag nog ta en sovpåse. Strumpor ska jag kanske ta och komma ihåg förstås (men sparkisarna har hel fot i alla fall). Hemstickad kofta med tillhörande mössa och tossor ska också med :)

Haligh: Vad skönt att Sigrid inte verkar hängig längre, och oj, vad bra hon verkar sova. Idag träffade jag förresten en vän, som började prata namn, och Sigrid var visst hennes favvo-namn :)

• Golden Robot
    saltgurkan skrev 2011-02-17 16:02:06 följande:
    hahahaaa kom precis på en sak, golden hur går det med naveln??
    Hahaha, den har ploppat ut, så nu är väl bebisen "klar" då, när klarknappen är ute. Den stretar dock emot i det längsta (naveln alltså), så det är bara halva som ploppat, och egentligen bara när bebisen eller jag är i vissa positioner. Är i alla fall inte så obehagligt som jag hade förställt mig - men så sitter/ligger jag ju bara hemma orörlig också förstås...

Och du; vilken lista :-0 Här fattar vi inte alls hur nära det faktiskt är, och fuskar med både andningsträningen och målbilderna (vi var ju på profylaxkurs för nästan två veckor sedan). Jag har dessutom knappt öppnat "Att föda" som jag fått rekommenderad av så många; och jag som tänkte att jag skulle hinna läsa den först, sen sambon, och sen skulle jag bläddra i den igen och friska upp allt. Nä, så blir det nog inte... Men allt går väl ut på att lita på att kroppen klarar av det?! Så jag får försöka lita på det då :) Finns för mycket information, så man känner nästan att man inte förberett sig nog om man inte gått igenom allt - men det gick ju bra förr!
  • Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-02-17 15:09:00 följande:
    Golden, kanske en bomullsmössa att ha direkt e förlossning kan vara ngt? När vi var på Danderyd nu så var det lite kyligt i rummet och även när vi tog oss till patient-hotellet.

Kan förresten rek TENS för er som har ert roliga kvar. Fick nytta av det även denna gång.

Saltgurkan och Ninus, håller tummarna för att allt går bra för er nu! Kanske är de små redan ute  
    Åh, vi fick en i nån Libero-väska, men den verkade stor..? Sen har jag äntligen fått tag på en silkesmössa, som istället verkar pytteliten, och anpassad för ett riktigt cone head :P

Jag hyr en TENS, men inte "femal"-varianten (eller vad den heter), mot min foglossning (hjälper f ö inte ett dugg eftersom mina smärtor sitter så svåråtkomligt). Tydligen ska det finnas en variant som är anpassad just för förlossning, med nån snabbkontroll där man kan switcha mellan två olika prgram utan att manuellt höja/sänka effekten. Var det den anpassade varianten du använde? Hyr/lånar man den när man väl kommer in? För att manullet höja/sänka vid varje värk kommer man ju bli helt knäpp av, haha, men å andra sidan har man ju nåt att lägga fokus på :)
  • Golden Robot
    LadyMy skrev 2011-02-18 14:34:47 följande:
    [..]
    Golden, fick en tens av mamma eftersom hon är sjukgymnast. Det är en knapp för massage och en för smärtlindring, men de går att köra parallellt. Sen höjer o sänker man styrkan. Det gjorde jag iom att värken växer i styrka. Tyckte det var skönt att ha ngt att pilla m .
    [..]
    OK, så då kanske hon var förutseende nog att ge dig en sån som lämpade sig inför förlossningen :)
    Typ Cefar Femina kanske? Den ska det finnas handomkopplare till tydligen.
    Jag har en Cefar Primo Pro, och den har ingen sån "omkopplare", men det kanske funkar bra ändå? Berätta gärna hur du gjorde, så kanske jag har en chans att få lite kläm på det inför Dagen D :P För just nu lyckas jag inte alls komma överens med apparaten... Tycker den gör vare sig till eller från, men det beror kanske mest på att mina smärtor sitter där det är omöjligt att fästa plattorna...
  • Golden Robot

Jättegrattis Ninus! Vad härligt:) Nån jätte var det ju inte heller, som du hade oroat dig för. Vad jättemysigt! Kram till er!

Jag är beredd att gå till 42-0 känns det som just nu. Bebisen kunde inte riktigt visa barnmorskan om den var fixerad eller ruckbar och låg och ruskade på sig när hon skulle försöka avgöra, haha. En liten busunge helt enkelt!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?