Anonym (Swingar) skrev 2017-08-30 15:03:43 följande:
Men herre gud, ser du inte själv hur dumt det blir i sammanhet har du tappat all trovärdighet när det gäller att prata statistik. Ett av mina första jobb var som programerare på SCB och jag har även jobbat som programerare på ett läkemedelsföretag så jag har rätt bra koll på när och hur man använder referensgrupper.
Jag har städat på en bilskola, så nu är jag grym på att köra bil. Fler anekdotiska upplevelser som gör att du kan ducka fakta och struktur? Om du inte jobbat med datainsamling och analys spelar det ingen roll var du har jobbat.
Referensgrupper, kontrollgrupper, experimentgrupper och fokusgrupper bl.a. är en viktig del i många former av datainsamling och studier. Hela basen till statistik och analysen därav ligger i datainsamlingens kvalitet. Det behöver man ju inte ens kunna statistik för att fatta. Frågar man fel frågor på fel sätt får man fel svar. Mäter man fel värden på fel sätt får man fel värden. Med fel underlag drar man fel slutsatser och får felaktiga korrelationer.
Det behöver du bara googla om inte annat. Går nästan snabbare än personliga påhopp.
Ett exempel jämförbart med det GBEva tog upp kan vara att undersöka 144 svenskar som är på sjukhuset på grund av magsmärtor om de är laktosintoleranta. Det visar sig att 2% är det. Detta sprider sig som en sanning runt världen och Koreaner dricker (ko)mjölk vid gott mod.
Eftersom Koreaner är laktosintoleranta i mycket, mycket större utsträckning rent genetiskt blir de sjuka. Hade man gjort samma undersökning, under samma förutsättningar på referensgrupper hade man fått en bredare bild, inte bara för att populationen är större, utan för att spridningen är större.
Ingen är ju så korkad att de mäter pygméer och påstår att deras medellängd gäller för resten av världen, men i mycket, mycket annat likartat sväljer man det utan att ifrågasätta.