Inlägg från: Astrogirl |Visa alla inlägg
  • Astrogirl

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jag hoppar på här också. Glad

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM
    Irmelie:
     ÅL 15 sept, BIM 29-30sept
    MD77: ÄL 17 sept, BIM 1 okt (fick mens 27/9) Minus
    Rosavit: ÄL18- 19 sept, BIM 5-6 okt
    Saftochbulle: ÄL 22-23 sept, BIM ca 6 oktober, försök nr 6, första barnet
    Astrogirl: ÄL 24-25 sept, BIM 8 okt, försök nr 9, första barnet
    ernlia03:
     ÄL 25-27 sept, BIM ~10 okt, försök nr 6, första barnet.
    Fröken Ellen:
     ÄL ~28 sept, BIM ~11 okt
    essalady: ÄL ~29 sep, BIM ~ 12 okt, andra försöket första barnet
    MariaF79: ÄL ~29-30 sept, BIM ~14-15 okt, första riktiga försöket
    Lillamillan: ÄL 1 okt, BIM 15 okt, försök nr 13 första barnet
    Ansi30: ÄL:  1-3 okt, BIM 15 oktober: Försök nr 6
    simtim: ÄL: ~5 okt, BIM ~20 okt, tredje försöket

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-01 00:41:45 följande:
    Vad har förresten ni för skäl till att ha väntat med att försöka skaffa barn tills nu efter 30? För min del är det karriären plus att jag helt enkelt inte kände mig redo, hade så mycket kvar att göra och uppleva innan jag ville låta hela mitt liv kretsa kring ett barn. Men nu är jag istället super-redo! Fast nånstans innerst inne en liten oro att man väntat för länge.. känner ni också så ibland?
    Själv har jag väntat för jag bröt upp med min förra sambo och hittade min nya när jag var 28 och sedan så vill man ju bo ihop ett tag och lära känna varann innan man överhuvudtaget kan överväga att bilda familj. Samtidigt har jag inte tidigare varit sugen alls, men nu när man väl bestämde sig för att man är redo och det inte blev någon bebis på en gång så blev man jättebesviken. Inne på 9:e försöket nu så vi hoppas vi lyckas denna månaden. Vi kör med Clearblues fertilitetsmonitor som mäter både östrogenhalt och LH-nivån. Östrogenhalten ökar en till flera dagar innan ÄL, så då vet man när det börjar närma sig så man kan börja sexa lite mer, sedan när den uppmäter ökade LH-nivåer så vet man att ÄL är på gång, så då blir det ännu mer sexande. Glad
  • Astrogirl
    Gris78 skrev 2010-10-03 09:34:35 följande:
    Du som skulle ha middag för vänner och köpt a-fritt vin, - hur gick? Var vinet gott?? 
    Har hört att Carlsberg a-fria öl ska vara himla gott!  Är inte öl drickare själv...
    Jag kan rekommendera den alkoholfria varianten av Blue Nun på Systemet. Smakar i stort sett samma som originalet. De alkoholfria rödvinen jag provat har dock alla varit ganska äckliga och smakat typ vinbärssaft. 
  • Astrogirl
    Irmeline skrev 2010-10-03 19:56:23 följande:
    Hej, jag har en fråga till er blivande mammor 30+ men under 36.
    Tänker ni göra KUB eller liknande test på era bebisar, eller tänker ni helt enkelt vänta till UL vecka 18?
    Om ni inte är gravida, tänk hypotetiskt, skulle ni vilja kolla eller inte?

tydligen föds flest mongoloida barn i den ålderskategorin, när man är lite äldre men för ung att erbjudas test automatiskt.
    Jag har absolut tänkt att göra KUB-test. Inget fostervattentest dock, tror jag inte. Beror kanske på KUB-testets resultat, men är sannolikheten för downs syndrom eller dylikt låg så kör vi vidare. Vet inte om jag skulle göra abort om sannolikheten för downs syndrom skulle vara hög, det kan jag nog bara svara på om jag hamnar i den situationen. Det verkar ju vara väldigt svårt att bli gravid överhuvudtaget.
  • Astrogirl

Var nästan säker på att mensen var på väg i går kväll. Fick värk som jag brukar få innan mens, men idag är den borta igen. Har inga graviditetstecken för övrigt, så det har säkert inte tagit sig denna månaden heller, men man fortsätter ju hoppas så länge inte mensen kommit.  Man blir ju knäpp när kroppen spelar en olika spratt och inte beter sig som vanligt. Har aldrig haft så att jag haft ont och mensen inte kommit.

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-06 19:11:43 följande:
    Astrogirl - Hm!? Kan det ha varit att ägget planterade sig i livmodern? Den brukar ju kunna vara omkring när man förväntar sig mens.. och då gör det ont en stund och sen försvinner den.. och ingen mens dyker upp.
    Jag har fattat det som att ägget fäster ca 4-5 dagar efter ÄL och nu är jag ju inne på dag 12 eller 13 beroende på hur man räknar.  Man kan ju alltid hoppas. Flört
  • Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-06 20:27:31 följande:
    Ja jag hade också läst det först, men det står lite olika på olika ställen. Men t.ex på Wikipedia står det att nidationen sker mellan 7-14 dagar efter ägglossning. På FL står det mellan 5-10 dagar efter ägglossning..

sv.wikipedia.org/wiki/Nidbl%C3%B6dning
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a17.html
    Låter ju bra. Ingen mens än i alla fall. Gjorde ett grav.test i morse, men det var negativt. Kan ju hoppas att det var för tidigt att testa så att det ändå fortfarande kan finnas chans för ett plus senare i veckan. Solig

Håller tummarna för dig nästa vecka när du har BIM. Glad
  • Astrogirl
    simtim skrev 2010-10-06 21:16:46 följande:
    Astrogirl: låter det inte som molvärk? Som gravidsymtom då alltså?.. Håller tummarna.

lycka till allihop med alla funderingar. hoppas alla vi 30-plussare får våra plus snart!
    Tack simtim, jag hoppas det kanske var det. Jag håller också tummarna för att det blir mer plus här i tråden framöver. 
    ifyouweremine skrev 2010-10-07 14:08:57 följande:
    Astrogirl - Attans att det var negativt. Men det kan ju som sagt varit för tidigt. En del plussar ju inte förrän en vecka efter bim. Det har inte dykt upp nån mens idag?

Fick precis veta idag att en kompis till mig blivit gravid. Känns som vi är inne i en period när väldigt många blir gravida hela tiden.. Undrar om folk är uttråkade och närhetstörstande nu när hösten är slut.. eller om alla bara vill ha sommarbarn. :)
    Har inte känt något efter i måndags, men jag hade 35 dagars cykel förra månaden så är det samma denna månaden borde mensen dyka upp nu i helgen. Inget ännu iallafall. Det är så lätt att börja hoppas för mycket, så jag tänker försöka ha inställningen att mensen säkert kommer vilken dag som helst, annars blir man för besviken när den väl kommer. Har varit med om det förut. Har varit bättre de sista gångerna när jag inte haft så höga förhoppningar. Vi får se, händer det så händer det. Glad

Visst är det värsta babyboomen. Flera på jobbet och i stort sett alla mina närmaste kompisar är gravida och till och med en vän som gjorde inseminering och blev gravid på första försöket. Det känns som om det bara är jag som har problem att bli gravid. Därför är det skönt att ventilera lite här, där det finns andra som också vet att det är svårt, så man slipper bli deppad. Hjälper faktiskt mycket att veta att man inte är ensam och kämpar. 

Håller tummar och tår för alla oss som försöker bli gravida!! Solig
    Saftmedbulle skrev 2010-10-07 17:45:40 följande:

Illamåendet är lite nu och då och det verkar lite mysko, faktiskt. Än så länge ingen mens och nu har jag nog bestämt mig för att inte testa förrän lördag morgon. Vill att maken ska få vara med oxå... (inte att kissa på pinnen, bara att vänta på resultatet ;)

Spännande. Hoppas det blir ett plus!! 

• Astrogirl

Grattis Saftobulle!! Härligt!

Själv fick jag mens idag på dag 35, precis som förra månaden, så det är bara att ta nya tag. På måndag ska jag dock ringa och försöka höra om man kan boka in tid för att påbörja utredning.  Har hört att det många gånger tar flera månader att få tid för utredning så då vill jag gärna boka den i tid. I november har vi försökt 12 månader och innan dess får man inte påbörja en utredning. Tiden bara rinner iväg känner jag och har svårt med tålamodet ibland. Vi har ju prickat in ÄL i stort sett varje månad under detta året men ändå inget plus. Vill gärna komma in på utredning och se om det är något fel eller om det bara är att kämpa på. Om t.ex. man inte har en riktig ÄL och inga ägg kommer även om kroppen tror det och så är det ju lönlöst att försöka varje månad. Har ju ätit p-piller sedan jag var 15 år och slutade i november förra året. Det kan ju även vara så att äggledarna är igensatta eller för smala och behöver spolas eller att mannens spermier är för få eller för slöa. Man läser om så mycket som kan orsaka barnlöshet och en del är ju saker man kan lösa lätt genom att t.ex. börja äta pergotime, medan andra orsaker behöver fixas på sjukhus. Blir stressad, för jag vill ju helst ha två barn, men nu börjar man inse att man får vara glad om man kan få ett.

Nu är jag lite extra deppig just när mensen kommit, men det går ofta över. Skönt att skriva av sig lite här. 

Kram på er!!

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

9 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet.

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-10 12:24:11 följande:
    Astrogirl skrev 2010-10-09 20:43:34 följande:
    Själv fick jag mens idag på dag 35, precis som förra månaden, så det är bara att ta nya tag. På måndag ska jag dock ringa och försöka höra om man kan boka in tid för att påbörja utredning.  Har hört att det många gånger tar flera månader att få tid för utredning så då vill jag gärna boka den i tid. I november har vi försökt 12 månader och innan dess får man inte påbörja en utredning. Tiden bara rinner iväg känner jag och har svårt med tålamodet ibland. Vi har ju prickat in ÄL i stort sett varje månad under detta året men ändå inget plus. Vill gärna komma in på utredning och se om det är något fel eller om det bara är att kämpa på. Om t.ex. man inte har en riktig ÄL och inga ägg kommer även om kroppen tror det och så är det ju lönlöst att försöka varje månad. Har ju ätit p-piller sedan jag var 15 år och slutade i november förra året. Det kan ju även vara så att äggledarna är igensatta eller för smala och behöver spolas eller att mannens spermier är för få eller för slöa. Man läser om så mycket som kan orsaka barnlöshet och en del är ju saker man kan lösa lätt genom att t.ex. börja äta pergotime, medan andra orsaker behöver fixas på sjukhus. Blir stressad, för jag vill ju helst ha två barn, men nu börjar man inse att man får vara glad om man kan få ett.

Nu är jag lite extra deppig just när mensen kommit, men det går ofta över. Skönt att skriva av sig lite här.
    Vad synd att mensen kom! :( Förstår att du är deppig och grubblar mycket. Hoppas att ni kan få en tid för utredning hyfsat snart då. Det verkar faktiskt vara väldigt många som blir hjälpta bara av hormonbehandlingen. Hur har det sett ut på dina äl-stickor om du använt såna? Alltså brukar du ha ett svagt streck hela tiden utom just på äl, eller är det blankt? Och när du har positivt, är strecket lika starkt eller starkare? En kompis till mig hade problem att bli gravid och det berodde tydligen bl.a på att hon hade låga hormonnivåer och det visade sig just på äl-stickan. Blankt alla dagar utom äl då hon hade nästan lika starkt som kontrollstrecket. När hon sen fick hormontillskott så tog det sig direkt.

Sen så tar det ju tydligen 7 månader i genomsnitt för ett par som försöker bli gravida. Så om du var på försök 9 nu så är du ju lika långt ifrån genomsnittet som någon som blir gravid på 5:e försöket. Om man tänker så kanske det åtminstone inte känns lika mycket som om något är fel, även om det inte blir mindre frustrerande..
    Tack Essalady för peppandet. Idag känns allt mycket bättre. Försöker att inte tänka så mycket på det hela och tänkte om jag bokar in en tid för utredning så kanske man slappnar av ännu mer. :)

Mina ÄL-test har tydligt visat LH-höjningen vid ÄL varje månad. Har använt Clearblues tester tidigare och numera Clearblues fertilitetsmonitor, så hormonerna verkar det inte vara något fel på. Har prickat ÄL varje månad och nu med fertilitetsmonitorn så kan man även se till och sexa dagarna innan LH-höjningen vid ÄL.

Bara att kämpa på. Nu kan man ju dricka lite vin och drinkar när jag och en av mina vänner ska till Barcelona den 23:e okt. :)

Tack alla andra som också peppat, det är bra och vi får peppa varandra så vi inte tappar sugen. Solig

Håller tummarna för dig ernlia03. Hoppas det är ett plus! Glad
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet