Kattflickan skrev 2011-04-09 10:54:26 följande:
Jag var på afterwork igår och slogs av att jag verkligen gillar mina kollegor, de flesta av mina arbetsuppgifter är intressanta, utvecklande och viktiga. Det enda är att det är på tok för mycket att göra som gör att jag känner att jag missar saker och att jag inte hinner med att göra jobbet så bra som jag vill. Får försöka tänka på det när jag känner jobbpanik.
Åh, det du skrivit här är exakt som jag känner. Älskar mina kollegor och jag har intressanta arbetsuppgifter men på tok för mycket att göra jämt så jag jobbar massa övertid. Vi anställer nya personer hela tiden, men jobbuppdragen fortsätter att välla in så det blir ingen lättnad i arbetsbörda för mig någon gång känns det som. Börjar ledsna på att jobbet är mitt liv. Missar så mycket kul med vänner och annat kul man skulle kunna göra på fritiden eller greja i huset hemma. Har aldrig tid att umgås med vänner och att gå ut och ta en fika eller träffa vänner en vardagkväll är nästan uteslutet då jag nästan alltid jobbar.
Vännerna ringer mig knappt längre och frågar om jag ska hänga med ut och äta eller på AW för att de vet att jag oftast tackar nej för att jag måste jobba. Jag tycker att jag har en ganska bra lön, men pengar är verkligen inte allt och jag skulle lätt gå ner i lön mot att få gå hem kl 17 varje eftermiddag och inte känna dåligt samvete eller bli stressad över att arbetet bara högar upp sig och det blir ännu mer att göra framöver.
Har jobbat på detta sättet nu sedan 2007 och jag börjar allvarligt ledsna på mitt jobb, just för att det alltid är så stressigt. Hinner aldrig göra mitt jobb så bra som jag hade velat pga tidsbrist och hinner knappt uppdatera mig på nya redovisnings- eller skatteregler som jag borde göra. Skulle servat mina kunder mer också om jag kunnat och vara mer proaktiv och komma med bra tips, men jag hinner ju inte!!!!
När jag blev gravid i december så såg jag framför mig en mysig mammaledighet som skulle komma som en välbehövlig paus från mitt jobb, men tyvärr blev det ju MA, och sedan dess känns jobbet ännu mer jobbigt. Jobbet känns inte kul längre och jag bara längtar till sommar och semester. Även mina underbara jobbarkompisar och lön kan snart inte väga upp för det hela längre utan snart måste jag nog se mig om efter annat jobb om det inte blir bättre eller om jag inte blir gravid igen.
Pust! Idag ska jag inte jobba (så mycket iallafall) för det är så fint väder och vi ska ut i trädgården och greja lite istället och byta till sommardäck på bilen. Imorgon kanske det blir lite mer jobb så att jag håller jobbstressen i schack.
Avundas alla som har ett bra jobb som ni kan gå hem i tid ifrån utan problem.
Kram på er alla och kämpa vidare med bebisverkstan! Någon gång händer det!!
Gris: Jag kände heller inget direkt annorlunda när jag blev gravid. Kanske något mer vitaktiga flytningar närmare BIM men inget annat.