• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Finlandssvenska

Grattis till tjejen Saftis och håller tummarna för det andra, det kommer att gå bra vad det än är för du är en fajter...

Sen Millan ett stort grattis till dig med, det är er tur nu...

• Saftmedbulle
    Finlandssvenska skrev 2012-07-24 10:35:13 följande:
    Grattis till tjejen Saftis och håller tummarna för det andra, det kommer att gå bra vad det än är för du är en fajter...

Sen Millan ett stort grattis till dig med, det är er tur nu...

Tack! Ja, jag försöker tänka så... För det mesta är jag posïtiv, men humöret dalar ibland. Skulle önska att jag vore frisk, så att jag kunde ge 100 %, men så är ju inte fallet, så man får gilla läget.
    Min man är som sagt väldigt tålmodig med sin sjuka fru och sin för tidigt födda dotter... 

Vi kom hem från  neonatal igår och det känns bra, men overkligt att ha henne hemma. Mycket att göra... vi hade ju inte fixat någonting alls innan och det är matning och bröstpumpning och ja... ingen överflödig tid här inte ;)
     Kramar till alla! 
  • Kattflickan

Saftis: Hoppas du snart får besked från sjukhuset vad som är fel och att det går att åtgärda. Förstår att det är mycket med den lilla nu och det hjälper ju inte att du oroar dig över din egen hälsa. Hoppas du kan njuta lite av att vara mamma iallafall.

Hej Jojjo! Hur är det med dig? Har ni funderat på någon fler IVF? Du hade funderingar över om det kunde vara dina ägg som hade dålig kvalitet? Har du hört talas om hormonet dhea? Det sägs förbättra äggkvaliten.

Jag går hela tiden och oroar mig över att få missfall. Är i vecka 7 nu. Ingen gynekolog öppnar innan jag är i vecka 9, så jag får vänta på VUL.

Millan

• Saftmedbulle
    Kattflickan skrev 2012-07-26 12:49:01 följande:
    Saftis: Hoppas du snart får besked från sjukhuset vad som är fel och att det går att åtgärda. Förstår att det är mycket med den lilla nu och det hjälper ju inte att du oroar dig över din egen hälsa. Hoppas du kan njuta lite av att vara mamma iallafall.

Hej Jojjo! Hur är det med dig? Har ni funderat på någon fler IVF? Du hade funderingar över om det kunde vara dina ägg som hade dålig kvalitet? Har du hört talas om hormonet dhea? Det sägs förbättra äggkvaliten.

Jag går hela tiden och oroar mig över att få missfall. Är i vecka 7 nu. Ingen gynekolog öppnar innan jag är i vecka 9, så jag får vänta på VUL.

Millan
    Försök ha is i magen... lättare sagt än gjort...jag VEEET... Håller tumme för att allt går bra. Spännande med VUL, men helt normalt att vara nervös inför det.

Jodå...jag njuter. Sjukt trött, men det är det värt. Håller tumme för alla som kämpar för att få sin bebis - ge inte, inte upp! Pepp!
  • NICU

Tänkte bara flytta fram listan lite så att den inte försvinner bak i tråden.

{#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower} 

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS 
    Här var det tomt?!

IVF 
    Jojjo7      - USÖ Örebro. ICSI nr 1, november 2011, plus men MF dec 2011. ICSI   nr    2, sprutstart 24/2 2012. Sprutor: Puregon, Orgalutran och   Ovitrelle.    (Försökt sen nov -10) 9/3 inga befruktade ägg, beh   avbryts. Paus    tillsvidare. 
    Anwen - försökt sen juli 2010, inga fel hittas, inväntar IVF till hösten

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid 

2012
    Råttentottan: BF 30 juli (försök nr 15, 1 MF tidigare) 
    Marsflickan BF 1 sep (försök nr 5, 1 MF tidigare)
    NICU BF 24 sep (försök nr 15, 2 MF tidigare) 
    Tedax BF 16 nov (försök 12, två MF tidigare) 
    DubbelAA: BF ca 28 nov (försök ca 19) 
    Finlandssvenskan  BF 3 dec ( försök ca 19)
    Smiley BF 17 dec (försökt sedan aug 2007, MF 2009, misslyckat IVF  dec 2011, 2:a IVF lyckades)
    SmoochiePoo (Kiyona) 19 dec (försökt sen jan 2011, 3 MF tidigare)
    Kaprifolen BF 29 dec (försök 13, femte med Pergo)

2013 
    L Maria: BF 10 jan (försök 19, 4 MF tidigare) 
    Pingla35: BF 5 februari (Försökt sedan april-10, misslyckat ivf feb/mars 2012, 1:a ICSI lyckades)
    Aruba: BF 9 februari (försök 10)
    Mumwannabe79: BF 7 Mars (försökt sedan juli -10, lyckades på 3:e IVF-försöket).

• Jojjo77

Millan - Tack det är bara bra med mig. Har haft och har en skön sommar. Vi har nu börjat att prata om hur vi ska göra med en ev IVF-omgång till. Men, inte kommit fram till hur vi ska göra... Jag är på riktigt förvirrad. Det finns för tillfället inte något i mig som vill köra igång m en ny beh. Varför vet jag inte. Är väl troligtvis så livrädd för att det ska skita sig igen och då är det lättare att bara strunta i det. Jag hade hoppats att jag efter ledighet skulle veta hur jag ville ha det, men icke. Mitt i allt kaos i huvudet så känner jag att jag också tappar vad det handlar om. Vill jag ha barn? Ärligt. Jag vet inte. En ovanlig känsla för mig, då jag nästan alltid vet vad jag vill... Mannen stöttar så gott han kan. Han stödjer mig i vilket som. För honom har det aldrig varit viktigt att få barn. Så, ja, jag har inte så mycket att hämta där heller, på gott och ont. Vi avvaktar nog ett tag till, med att fatta ett beslut. Mitt velande säger mig att min kropp och hjärna inte är redo för en ny omgång. Har aldrig hört talas om hormonet. Intressant.

• NICU

Jojjo... i sommar har jag träffat några par som gått igenom samma sak som dig och ännu mer. Ett av paren hade över 10 IVF bakom sig men fick en jättesöt liten bebis.
    Det andra paret hade också väldigt många IVF men har fortsatt trots missfall och trots misslyckade försök och nu är de föräldrar och lyckan är total.
    Samtidigt så tror jag att tankarna spökar när man tänker "vill jag verkligen ha barn" - eftersom man försöker och försöker men ingenting händer så tror jag att man tänker mer på det. Jag tänkte också så när jag kom upp i över 10 försök...  Jag tror att det är bra att fortsätta försöka men att inte gå in för det alltför hårt - att känna att "blir det så blir det"... samtidigt så är det ju mer trixigt när man gör det via behandling än "bara" har sex... Förstår dina förvirrade tankar! Stor kram!

• Aruba
    Jojjo77 skrev 2012-08-02 20:01:16 följande:
    Millan - Tack det är bara bra med mig. Har haft och har en skön sommar. Vi har nu börjat att prata om hur vi ska göra med en ev IVF-omgång till. Men, inte kommit fram till hur vi ska göra... Jag är på riktigt förvirrad. Det finns för tillfället inte något i mig som vill köra igång m en ny beh. Varför vet jag inte. Är väl troligtvis så livrädd för att det ska skita sig igen och då är det lättare att bara strunta i det. Jag hade hoppats att jag efter ledighet skulle veta hur jag ville ha det, men icke. Mitt i allt kaos i huvudet så känner jag att jag också tappar vad det handlar om. Vill jag ha barn? Ärligt. Jag vet inte. En ovanlig känsla för mig, då jag nästan alltid vet vad jag vill... Mannen stöttar så gott han kan. Han stödjer mig i vilket som. För honom har det aldrig varit viktigt att få barn. Så, ja, jag har inte så mycket att hämta där heller, på gott och ont. Vi avvaktar nog ett tag till, med att fatta ett beslut. Mitt velande säger mig att min kropp och hjärna inte är redo för en ny omgång. Har aldrig hört talas om hormonet. Intressant.
    Bra att du stannar upp och tänker. Ibland blir man ju bara så fokuserad på att "lyckas" i synnerhet vinnarskallar som jag som ger sig fan på att grejer SKA gå, bara för att jag brukar lyckas. Jag var inne på de funderingarna ett tag, hur mkt jag ville ha barn och hur mycket jag faktiskt bara skulle bevisa för mig själv att jag VISST kunde bli gravid!!

Sen kan det ju samtidigt vara psyket som försöker hindra en svår besvikelse igen. Om man inte försöker så blir man inte ledsen...

Jag hoppas du kommer fram till vad DU vill och önskar!
  • Jojjo77
    NICU skrev 2012-08-02 20:10:28 följande:
    Jojjo... i sommar har jag träffat några par som gått igenom samma sak som dig och ännu mer. Ett av paren hade över 10 IVF bakom sig men fick en jättesöt liten bebis.
    Det andra paret hade också väldigt många IVF men har fortsatt trots missfall och trots misslyckade försök och nu är de föräldrar och lyckan är total.
    Samtidigt så tror jag att tankarna spökar när man tänker "vill jag verkligen ha barn" - eftersom man försöker och försöker men ingenting händer så tror jag att man tänker mer på det. Jag tänkte också så när jag kom upp i över 10 försök...  Jag tror att det är bra att fortsätta försöka men att inte gå in för det alltför hårt - att känna att "blir det så blir det"... samtidigt så är det ju mer trixigt när man gör det via behandling än "bara" har sex... Förstår dina förvirrade tankar! Stor kram!
    Tack för ditt inlägg. Jag måste säga att jag imponeras av dem som orkar gå igenom IVF efter IVF. Det vet jag med säkerhet att jag inte kommer att palla. De som vi har som erbjuds gratis, ja, kanske, men sen är det stopp, det bestämde vi oss för efter min första behandling.

Tror också att man ska försöka "lagom", kan bli galet annars, i skallen alltså

Kram
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet