• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Daniela01

jag känner igen mig i ditt inlägg, och det är precis som du skriver, att man läser om de olika veckorna och följer utveckligen. Sedan så kommer allt som en kalldusch som sveper över en. Det kommer att kännas bättre efter skrapningen, när alla känslor har landat. Och sedan är det precis som du säger, att man får gå vidare och hoppas att det går bättre nästa gång. Jag har oxå fått den kommentaren "du vet väll iallefall om att du kan bli gravid".. Den kommentaren brukar alltid sätta sig som en dolk i hjärtat för det känns "vad hjälper det, när det blir mf/ma?".. Men givetvis, har man svårt att bli gravid, så är det fruktansvärt jobbigt det med!
    Styrkekramar i massor till dig

• Daniela01
    Gris78 skrev 2010-11-28 09:03:30 följande:
    Essalady -  Jag tror att BIM är imorgon, första blödningen på senaste mensen kom den 2/11 och mensen var igång som vanligt den 3 eller 4:e.  Håller med om att bruna flytningnar varslar om tant röd det är oxå därför jag avvaktar lite med att köpa test. Känns som att mensen är kommer hela tiden men man e lurad varje gång.  

Intressant att inte du heller känner nåt, låter himla positivt tycker jag. Inte ens lite ÖB? Hur brukar du känna när rant röd är på väg? hur mycket tidigare dvs antal dagar innan tant röd är beräknad.

Mellanis - jag brukar ha känningar innan mens för att de senare ökar lite när det väl är här.  

Usch så mycket ego inlägg från min sida!!  - beklagar verkligen att jag varit lite tråkig.  Lovar att bättre mig!!

Ernila - kämpa på du verkar ha en toppen inställning inför framtiden. Hoppas verkligen att resan blir/blev lyckad!

Hur går det för er andra som inte lagt er i december än??

Daniela01 - hur går det för dig? 

Trevlig advent allesammans :) 
    Testar med mina testlagret tester för fullt, men fortfarande negativt. Har 2 dagar kvar till BIM nu och ett test kvar. Så jag funderar på att spara det, tills den 1 December (om jag kan hålla mig) Tomte
  • Saftmedbulle

Hej tjejer!
    Hmm, ja, tyvärr verkar det vara vanligt med missfall, men man måste ändå försöka, tycker jag. Visst är det lite större risk i vår ålder, men det händer även yngre tjejer. Precis som någon sa så kan det vara minst lika jobbigt att inte bli gravid som att vara gravid och få missfall. Det enda som vi egentligen vill allihopa (och där är vi i samma båt) är ju att få en liten, frisk krabat i våra armar. Det är ju precis det mallanis skrivit i sin introduktion till den här tråden och det stämmer ju, eller hur? 
    Så! Vi får helt enkelt peppa varandra i våra nojjor och oroligheter och jobba på så gott vi kan, både med tajming med ÄL, sexande och BIM-väntande, symptomletning, oro för att det inte ska gå bra etc... Har vi något annat val? För ger upp - DET gör vi inte!

• Gris78

Helt rätt Saftis, inte ge upp!! :) 

Ceke - ska prova med alvedon om mensvärken kommer än sålänge behöver jag ingen tabletter av någon slag. Har ingen mensvärk att tala om, väldigt lite känningar i brösten. En jävla massa flytningar dock...

Som Essalady beskrev i ett nyligen det känns som att det "rinner till" och man är helt övertygad om att nu har mensen kommit.......men inte da! Däremot fick jag en rostbrun flytis på pappret när jag var på gymet?

Är det en flytning när det endast är på  pappret?  Jag undrar oxå om ska räkna de bruna flytningarna, asså från den dagen. Om man får en röd blödning är det dag1 då eller är dag 1 när mens väl kommit igång??

Jag tycker att man borde bli klokare med allt ens kropp har att erbjuda men jag känner bara att jag får fler och fler ?:en 

• ifyouweremine
    Saftochbulle - Bra inställning! Jag tycker att de av er här i tråden som har haft missfall verkar ha tacklat det ganska bra ändå. Såklart man blir ledsen och besviken, men det gäller ju att lite gräva ner sig i det. Kanske är det för att vi är 30-plussare och har lite mer erfarenhet av att hantera jobbiga situationer jämfört med yngre och att vi är lite tryggare i oss själva. Plus kanske att risken för missfall är lite mer närvarande i sinnet och man är lite mer beredd på det eftersom man vet att det är vanligare när man är äldre.

Gris78 - Håller verkligen med om att det dyker upp fler frågetecken hela tiden. Jag tycker jag börjar komma underfund med några saker, känns som jag har rätt bra koll på ägglossningen nu, för den verkar alltid vara likadan. Däremot veckan före bim verkar variera för varje månad. Hm, jag skulle nog ha börjat räkna det som mens från att det kommer en "riktig" mens, dvs rödare och lite mer riklig.
  • SannaK

vet också hur sjukt lurad man känner sig Ernelia. Fick missfall i v 13 i somras, eller rättare sagt, då upptäcktes att det jag trodde var ett barn aldrig blivit mer än några veckor pga kromosonfel (druvbörd). Nästa gång, när det nu blir, kommer jag vara mer försiktig med tankar kring hur stort barnet är o hur långt det hunnit i utvecklingen innan jag vet att allt är ok. Gråt o förbanna livet, det hjälper mer än att försöka låtsas som att allt är ok när det inte är det tror jag. O sen, påt igen precis som du säger Flört. Jag upplevde det också, precis som någon anna skrev, som rätt skönt att få ut dte hela genom skrapning. Man somnar o sen när man vaknar är det över. jag hade lite ont efter, typ som mensvärk, inte värre än så.

Trots att det gör ont när folk ibland säger att man åtminstone vet att man kan bli gravid så ligger det något i det. Förutsättningarna ffinns för graviditet, sen fungerade inte just denna bara. Jag hade ingen aning om att missfall är så vanligt innan jag började försöka få barn...

Är det fler än jag förresten som tycker att naturen har ordnat det förbaskat snurrigt när tecknen på graviditet är desamma som tecknen på annalkande mens?! Mkt frustrerande för oss som inte har tålamod att vänta till BIM o bara vill veta NU på en gång efter äl om det har blivit ett litet pyre.

Bruna flytningar har flera av mina vänner haft innan BIM när det visat sig att de var gravida! Själv lider jag av diverse symptom inför BIM om 1 v, är väldigt duktig på att känna efter Glad

• Inna

Hej tjejer! 
    Jag har haft min numera vanliga tvåveckors-paus härifrån, alltså tiden mellan mens och ägglossning... de veckorna i månaden jag faktiskt lyckas tänka på annatFlört Sambon har varit bortrest med jobbet en del den senaste tiden och kom hem i torsdags kväll och åker igen i morgon bitti, som tur är lyckades vi pricka in ÄL igår, vilken timing! Så nu  blir det två veckor med väntande och häng här...haha

Har lagt ner en massa tid nu på att läsa ikapp mig och shit vad mycket jag skulle vilja kommentera... men främst ett stort Skrikandes till alla minus och till ernlia03! Kan inte föreställa mig hur det känns men lider med dig... 
    Sen som några skriv: november har varit en skitmånad för oss 30+are, december måste bara rent statistiskt komma med några plus! 

• Inna

Lite kommentarer till diskussioner jag missat de senaste veckorna:

Angående orgasm och om det underlättar för spermierna: Jag har också hört att det ska ge spermierna en skjuts men har räknar bort det för min del eftersom det ALDRIG händer samtidigt för oss. Men det låter ju super som någon skrev att orgasmen fortsätter verka ett tag. Ska ta med mig den till sängs ikväll!  Skrattande

På samma ämne.. jag har, även om det är bull shit, börjat ligga kvar en stund efter sex men benen i vädret (känner mig sjukt snygg just då). Har verkligen inte en susning om det skulle hjälpa, men det lär väl inte skada i alla fall. Min sambo tjatar lite på mig när jag går upp för tidigt...:)

Känner igen mig om vad några skrev om känslostormar efter ÄL. Mina är inte direkt hormonella... men känslan av att nu har vi haft chansen den här månaden, har vi satsa nog eller inte? Gillar verkligen inte den här oron och allt funderande, det gör mig så känslosam. 

• ceke
    Inna skrev 2010-11-28 18:21:43 följande:
    Känner igen mig om vad några skrev om känslostormar efter ÄL. Mina är inte direkt hormonella... men känslan av att nu har vi haft chansen den här månaden, har vi satsa nog eller inte? Gillar verkligen inte den här oron och allt funderande, det gör mig så känslosam. 

Känner igen det där Rätt spännande eftersom jag aldrig märkt av humörsvängningar under menscykeln tidigare.. men detta är ju nervpåfrestande!!

Men för tillfället har jag en sån där go, mysig känsla över att allt kommer gå så bra och att det kommer bli en massa plus här i tråden framöver Och jag hoppas såklart att jag kan bidra med ett av dem

Kan dela med mig av att jag hittat en superapp om ni har androidtelefoner! "Menstrual calendar Premium". Den kostar typ 30 kr, men helt klart en bra grej. Man skriver in vilka dagar man har mens, humör, temp (om man för sådan), spottings, sex, noteringar etc... och så förutsäger den ÄL utifrån hur man fört in data de senaste månaderna. Den räknar ut och visar hur långa cyklerna har varit, för man temp kan man få diagram etc... Den har tom lyckats pricka mina konstiga cykler (ÄL) de senaste månaderna trots cystan med alla mellanblödningar... Jag är fast!
  • emmafemma
    Gris78: Vilken otroligt söt bild du har bytt till! Jag kan inte påstå att jag är ett grisfan som några av er andra verkar vara, men den bilden var ju helt bedårandeSkrattande Hoppas att det inte blir mer än flytningar för dig! Jag menar givetvis, hoppas att du är gravid. Har du testat än? Jag brukar inte räkna med flytningar innan mens som första mensdagen. Det går ju inte att ta miste när mensen väl sätter igång. Inte för mig i alla fall. De verkar ju vara ganska vanligt med något mensliknande även om man är gravid, så jag håller alla tummar och tår för dig.

Själv fick jag en brun miniflytning idag (på dag 10 eller 11 efter ÄL) och jag hoppas, hoppas, hoppas att det var en nidblödning. Mina bröst är fortfarande ömma (jag vaknade även till i morse när jag vände mig om på magen på grund av att det ömmade så mycket). Jag har även haft molvärk i helgen som fortfarande sitter i. Jag hoppas så att det är tecken på graviditet!  Jag ska hålla stenkoll på om den bruna flytningen fortsätter (vilket fult ord egentligen - och vad skönt med ett forum där man kan diskutera sådana här saker).

Det är så mysigt nu med allt pynt och all snö! Jag hoppas ni har det bra inne i värmen, eller ute i snön. Vi hörs i veckan.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet