• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Jojjo77
    Irmeline skrev 2010-11-25 12:56:38 följande:
    Oj vad det skrivits på bara en dag!!!

Ceke: vad underbart! Nu kan ni köra på och hoppas på plus snart, sååå skönt! Men jag förstår vad du menar med att det är svårt att fatta. Jag var inställd på skrapning på mitt återbesök (inte ätit på sex timmar etc) så när det inte blev så kändes det konstigt, men när den känslan lagt sig så känns det skönt! Har också använt billiga tester!
    Hade förmodligen ÄL igår (24) så hoppas verkligen det blir en dag att minnas!!! 

Jojjo: Trist med mens. Blir på det igen vid nästa ÄL!! Kanske julklapp Flört

Kaprifolen: Håller tummarna. Apropå alkohol så gjorde min syrra nåt liknande som du beskrev, hon testade vid BIM (lördag) fik negativt, festade men något lugnare än vanligt (dock några glas vin) mensen kom inte, testade igen på tisdag, plussade. Fick superångest men sen kom en liten fin tjej ut som är fem år idag!!

Millan o grisen: Håller tummarna för er!!!

Mallanis: Om att pausa sitt liv i väntan på barn, har haft flera kompisar som varit helnyktra och skött sig när de höll på, det blev inget så de slutade tänka på det och festade på, och när de festade som mest så blev det! Känner till minst tre sådana fall. Kanske var det den psykiska pressen som försvann?
    Ja, jättetråkigt. Mmm, får hoppas på det av tomten
  • Jojjo77
    Kaprifolen skrev 2010-11-25 13:22:50 följande:
    jojjo55: Tråkigt med tant röd, men det är nya tag nu. Känns som om jag snart joinar dig .... Hoppas att du får en trevlig fest i helgen
    Ja, inte kul, men, men. Nej! Du får INTE joina mig i det här Du ska plussa! Tack så mycket, det ska jag ha! Ha en bra helg du också!
  • Kattflickan

Hejsan tjejer,

Jag fick tyvärr ett Minus idag! Inte tillstymmelsen till ett plus tyvärr...men vi gjorde ju inget riktigt försök den här månaden så jag grämer mig inte så mycket.

Nu ska jag till jobbet, är redan sen!

Millan 

• ernlia03

Vet inte riktigt vad jag ska tänka just nu... Har haft rosa, småblodiga flytningar i måndags, igår och även idag. Fick även konstiga känningar i magen igår. Inte värk, men lite molande. Som jag hade i början när det kallades växtvärk, en väldigt mild variant av mensvärk. Ringde till gyn idag och fick prata med en tant som skrämde upp mig så otroligt att jag inte kan annat än gråta just nu. Allt hon sa kändes som "förbered dig på missfall". Först tyckte hon att jag skulle vänta till måndag, men när jag pratade längre med henne var hon väldigt hård på att jag måste komma in på akuttid idag. Men det var inte säkert att någon läkare skulle hinna kolla något... Och även om allt visade bra på VUL just när undersökningen gjordes kunde det bara vara "falskt hopp" eftersom det inte visade något om hur det skulle se ut en timme senare...

Eftersom jag var i vecka 10+5 enligt deras beräkningar (enbart utifrån sista mensens första dag) skulle man ta allvarligt på blödningar.

Jag nämnde även att jag ska resa till London nästa vecka, men det var ingen bra idé enligt henne. Det skulle inte vara roligt om jag fick missfall utomlands...

Hon frågade även om jag kände mig gravid, var jag illamående och hade ömma bröst? Och illamåendet har ju faktiskt minskat den senaste veckan och det sade jag även till henne. Då klämmer hon ur sig att om man känner sig väldigt gravid är det säkert ingen fara. Och jag som just sade att jag hade minskade symptom...

Jag var till BM i tisdags och tog upp blödningarna då också, i hennes öron lät det inget farligt och det är sånt som kan uppstå.

Usch, vet inte vad jag ska tänka just nu. Ska iaf till gynakuten vid 13-tiden och antagligen sitta där i massor med timmar, OM jag ens får träffa någon läkare.

Mådde jag dåligt innan psykiskt är det inget mot just nu... Rynkar på näsan

• mallanis
    ernlia03 skrev 2010-11-26 08:38:26 följande:
    Vet inte riktigt vad jag ska tänka just nu... Har haft rosa, småblodiga flytningar i måndags, igår och även idag. Fick även konstiga känningar i magen igår. Inte värk, men lite molande. Som jag hade i början när det kallades växtvärk, en väldigt mild variant av mensvärk. Ringde till gyn idag och fick prata med en tant som skrämde upp mig så otroligt att jag inte kan annat än gråta just nu. Allt hon sa kändes som "förbered dig på missfall". Först tyckte hon att jag skulle vänta till måndag, men när jag pratade längre med henne var hon väldigt hård på att jag måste komma in på akuttid idag. Men det var inte säkert att någon läkare skulle hinna kolla något... Och även om allt visade bra på VUL just när undersökningen gjordes kunde det bara vara "falskt hopp" eftersom det inte visade något om hur det skulle se ut en timme senare...

Eftersom jag var i vecka 10+5 enligt deras beräkningar (enbart utifrån sista mensens första dag) skulle man ta allvarligt på blödningar.

Jag nämnde även att jag ska resa till London nästa vecka, men det var ingen bra idé enligt henne. Det skulle inte vara roligt om jag fick missfall utomlands...

Hon frågade även om jag kände mig gravid, var jag illamående och hade ömma bröst? Och illamåendet har ju faktiskt minskat den senaste veckan och det sade jag även till henne. Då klämmer hon ur sig att om man känner sig väldigtgravid är det säkert ingen fara. Och jag som just sade att jag hade minskade symptom...

Jag var till BM i tisdags och tog upp blödningarna då också, i hennes öron lät det inget farligt och det är sånt som kan uppstå.

Usch, vet inte vad jag ska tänka just nu. Ska iaf till gynakuten vid 13-tiden och antagligen sitta där i massor med timmar, OM jag ens får träffa någon läkare.

Mådde jag dåligt innan psykiskt är det inget mot just nu... Rynkar på näsan
    SKIT GYN! Va de kan uttrycka sig klantigt!!! En säger så en annan si..... Att symptomen minskar i vecka 11 är ju inget konstigt!! Åh vad jag hatar att en säger det är HELT NORMALT...medans en annan målar f-n på väggen!!!  När skulle du egentligen ha mens kan det inte vara en "genomblödning" det kan man ju få när man i vanliga fall skulle haft mens! Sen kan man blöda av okända anledningar också!  skit människa (jävla kärring!) som uttrycker sig så....finns flera fall där folk blödit men inte varit mf! Har flera sådana exempel i en missfallstråd där folk blivit gravida igen som jag hänger i!!!!

Förstår att du är orolig åk till gynakuten så får du veta Ernlia! Får du med dig mannen så du slipper sitta där själv? Du kommer säkert in har man bara kommit upp på deras lista så brukar man få komma in! skit skit skit håller tummarna för att allt iaf ser bra ut!!!! *kramar*
    Tredje gången gillt!?
  • Kaprifolen

Gissa vem som kommit och hälsat på mig? Jo, tant röd...men jag säger som Millan75, känner mig inte jätteförkrossade m tanke på vårt halvhjärtade försök denna månaden. Men det var bra övning för min förvirrade hjärna. Nu vet jag att jag inte dog av att låta mannen försöka befrukta mig och jag dog inte i väntan på mensen

Jag har lite hjärnspöken kring detta med barn, graviditeter och förlossningar, men nu har jag övat och jag tar och skriver upp mig på listan för december så blir det mer övning då

Ernlia03: jobbigt jobbig, hoppas att du får träffa ngn som tar hand om dig idag och som kan ge dig lite trygga svar. Kramar!

• Kaprifolen
    Skrattande {#emotions_dlg.flower} BIM - Vi som längtar efter första barnet {#emotions_dlg.flower} Baby

NOVEMBER
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

Tomte DECEMBER  TomteX-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    6 - änglabitch ÄL 21 nov (2:a försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    23 Jojjo55 ÄL-- 9 dec (2:a försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
  • ernlia03
    mallanis skrev 2010-11-26 08:57:30 följande:
    SKIT GYN! Va de kan uttrycka sig klantigt!!! En säger så en annan si..... Att symptomen minskar i vecka 11 är ju inget konstigt!! Åh vad jag hatar att en säger det är HELT NORMALT...medans en annan målar f-n på väggen!!!  När skulle du egentligen ha mens kan det inte vara en "genomblödning" det kan man ju få när man i vanliga fall skulle haft mens! Sen kan man blöda av okända anledningar också!  skit människa (jävla kärring!) som uttrycker sig så....finns flera fall där folk blödit men inte varit mf! Har flera sådana exempel i en missfallstråd där folk blivit gravida igen som jag hänger i!!!!

Förstår att du är orolig åk till gynakuten så får du veta Ernlia! Får du med dig mannen så du slipper sitta där själv? Du kommer säkert in har man bara kommit upp på deras lista så brukar man få komma in! skit skit skit håller tummarna för att allt iaf ser bra ut!!!! *kramar*
    Ja, jag är nästan mer irriterad över hennes sätt att uttrycka sig än vad jag är orolig. Ett sätt att förtränga antar jag...

Jag skulle ha haft mens nästa helg så det kan inte vara det. Hade en likadan, men kortare "blödning" en vecka innan förra gången mensen skulle ha kommit också. Vet inte riktigt vad man ska kalla blödning, det är ju snarare en rosa flytning. Men det är klart, det rosa kommer ju från blod så nån sorts blödning är det ju.

Det känns skönt att jag berättade för chefen tidigare i veckan. Jag pratade just med honom och han tyckte att jag skulle åka hem tidigare om jag kände att jag behövde lugn och ro. Hans sambo hade tydligen haft liknande under deras graviditet så han visste vad det handlade om. Känns skönt att slippa oroa sig över sådana praktiska saker som jobbet iaf. Inte för att jag tänker åka hem, tror jag blir mer orolig över att gå hemma ensam. Här på jobbet måste jag ju försöka vara normal (det är bara chefen som vet), så kanske inte grubblar lika mycket då.

Ja, tack och lov så hinner mannen sluta på sitt jobb och komma med mig. Skulle bli tokig av att sitta där själv och vänta.
  • mallanis
    ernlia03 skrev 2010-11-26 09:25:22 följande:
    Ja, jag är nästan mer irriterad över hennes sätt att uttrycka sig än vad jag är orolig. Ett sätt att förtränga antar jag...

Jag skulle ha haft mens nästa helg så det kan inte vara det. Hade en likadan, men kortare "blödning" en vecka innan förra gången mensen skulle ha kommit också. Vet inte riktigt vad man ska kalla blödning, det är ju snarare en rosa flytning. Men det är klart, det rosa kommer ju från blod så nån sorts blödning är det ju.

Det känns skönt att jag berättade för chefen tidigare i veckan. Jag pratade just med honom och han tyckte att jag skulle åka hem tidigare om jag kände att jag behövde lugn och ro. Hans sambo hade tydligen haft liknande under deras graviditet så han visste vad det handlade om. Känns skönt att slippa oroa sig över sådana praktiska saker som jobbet iaf. Inte för att jag tänker åka hem, tror jag blir mer orolig över att gå hemma ensam. Här på jobbet måste jag ju försöka vara normal (det är bara chefen som vet), så kanske inte grubblar lika mycket då.

Ja, tack och lov så hinner mannen sluta på sitt jobb och komma med mig. Skulle bli tokig av att sitta där själv och vänta.
    Va konstigt att det var likadant förra månaden också? Hade du gjort något VUL? Har ni haft mycket sex och det kan vara därför blödiningen kommit? När jag fick mitt mf så var det blod inte lite rosa!

Skönt med en förstående chef! Det hade inte jag... när jag berättade varför jag ville vara hemma så fick jag ett svar på mail..... MEN hon hoppades iaf att min sambo skulle ställa upp för mig.....lite komiskt att ens chef inte ens kom ihåg att jag varit gift i 3 år......  jajja.. Ja det kan var skönt att jobba så man inte tänker och funderar massor på det...

Håller tummarna iaf och hoppet lever tills du får reda på något annat!!!
    Tredje gången gillt!?
  • Irmeline
    ernlia03 skrev 2010-11-26 09:25:22 följande:

Jobbigt!
    Jag tror det kommer gå bra. Om du blöder får du nog förtur till gynakuten också. var på gynakuten när jag hade MA, men eftersom jag inte blödde fick jag vänta ett tag, 2,5 h, men du får nog komma in snabbare ska du se!

Känner igen det där med klumpiga läkare/BM. De om några borde väl förstå hur känsligt det är med graviditeter och eventuella missfall! De blir väl avtrubbade, men det är ingen ursäkt för att säga vad som helst. De kan tänka det, men inte säga det högt.

När jag fick mitt oplanerade VUL och det upptäcktes att jag inte var så långt gången som jag var (hade känt av ÄL så jag "visste" när det blivit till) så sa de bara att man vet ingenting, du ska inte vara orolig. Läkaren gjorde snabbt VUL, sa att hon kunde se en väldigt tidig graviditet, satte sig vid sin dator och ropade över axeln att jag kunde boka in ett nytt VUL hos BM och två veckor. Hon bemödade sig inte ens med att prata med mig, har de tid att slänga in ett oplanerat VUL mellan andra möten måste de ha tid att ta konsekvenserna av det och prata med en om resultatet blir dåligt, tycker jag. De viftade bort min oro och jag fick nästan en utskällning när jag kom tillbaka till BM och sa till henne och mannen att det nog var MA. Och det var det ju.. Jobbigt att inte bli tagen på allvar.

Håller tummarna för dig idag. allt är bra ska du se. Skönt att mannen kan vara med.
    Stor KRAM Nalle
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet