Gris78 skrev 2010-12-08 20:34:58 följande:
De har kampanj just nu på äl-test och gravtest....20 gravisar + 28 ältest för 259 kr.
Måste ju vara en våtdröm för en testknarkare!! :)
Oj, det va billigt! Attans att jag nyss beställt för dyrare än så...
Nu har jag pratat med mammas vännina (barnmorska). Kändes skööönt. Vettig kvinna! Hon trodde att det inte borde vara några bekymmer med fertiliteten, men att mitt blödningsmönster uppenbarligen inte är som det ska pga alla spottings. Hon tyckte jag skulle skriva ner en lista på frågor och ringa gyn igen och kräva att få träffa en läkare, och då en läkare som är lugn och som tar sig tid att svara på mina frågor, förklara och ev ta hormonprover. Hon sa också att jag inte alls ska känna mig jobbig mot vården i dessa krav, utan att det är helt normalt och inget konstigt att ställa krav och att även byta läkare/barnmorskor etc då det är viktigt att man känner förtroende för den läkare man träffar.
Känns skönt att få respons från en barnmorska om att jag inte ska känna mig besvärlig om jag ringer igen, utan att jag har all rätt att få träffa någon gynläkare som tar sig tid och sätter sig in i just min situation. Hon menade att det inte är nåt fel med att vänta och se vad som händer, men att jag absolut ska ringa om jag har frågor och är orolig. Om jag inte får den responsen på KK, tyckte hon jag skulle ringa till något annat ställe och ta med mig mina journaler dit.
Ett stört blödningsmönster, som jag har, kan man tydligen behandla med gulkroppshormoner under en viss del av cyklen. Hon berättade att om man inte själv producerar tillräckligt med gulkroppshormon, sluter inte livmodern till ordentligt tiden mellan ÄL & BIM, vilket gör att viss del av moderkakan (eller vad man kallar det som sen blir mens) slipper ut i form av spottings. Detta kan man då alltså motverka genom att tillsätta gulkroppshormon under den delen av cykeln. Det är tydligt inte alls ovantligt att under en del av livet (speciellt mellan 25-40 år) få sådana perioder. Man kan tydligen ta en massa hormonprover för att kolla hur ens hormoner fungerar etc.
Inte dumt att kunna bolla med en inom vården! och att känna att jag har all rätt att söka hjälp återigen med mitt blödningsmönster! Nu är jag ju lite nyfiken på vad som kommer hända nästa vecka, så jag vet inte om jag ska vänta med att ringa... fast en sån tid lär jag ju inte få ögonabums på en gång heller i of s