• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • SannaK

Jag har också beställt massor av äl stickor! :) Nu djäklar...

CajsaK, jag tycker du ska ta kontakt med vårdcentralen. Naturläkemedel ska man undvika helt vid graviditet fick jag veta sist när jag var det. Det finns nån studie som säger att ipren (eller snarare det aktiva ämnet i ipren) ökar risken för missfall men underlaget är för tunt för att slutsatser ska kunna dras. Däremot finns det mer evidens för att ipren minskar fertiliteten! Därför ska det undvikas om man villl bli gravid!

kram

• ceke

CajsaK: här har du en som är ordentligt ovän med spottings/mellanblödningarna.. Men mina har mestadels varit bruna. denna gång är de mer pyttepyttelite och röda. Suck. Dock bättre (knappt nåt alls) de senaste två dagarna. En liiiiten färgskiftning mot det ljusrosa, men inte mer...

Jadu, vad som är normalt/ok har jag ingen aning om. När jag sökte hjälp pga det, hittade de ju en cysta. Den försvann ju dock av sig själv... men har ju haft mellanblödningar även denna månad mellan ÄL & BIM (efter 3 dar typ), men nu är de mer sparsamma och annan färg.  Läkarna pratade vid första tillfället att det i mitt fall kunde finnas många anlednignar... hormonrubbnignar efter p-pillerstopp, hormonrubbningar i över huvud taget, endometrios, ÄL, att livmodern inte förmår tömma sig helt då man har mens, cysta etc etc.. eller att man inte hittar någon anledning till dem. Jag visste ju redan då via ÄL-test att jag har regelbundna ÄL, så nåt sånt funderade de inte kring.

Visst blir man klokare på ett sånt svar? NOT.

Men tydligen (enligt 2 gynläkare) är det inte ovanligt att det tar upp till ett år för kroppen att återställa sig efter hormonella preventivmedel
    . VARFÖR får man inte sån info tidigare? DET är min stora fråga och besvikelse. Frågade tom speciellt om det i början av året när jag var hos barnmorska o skulle prata preventivmedel/få nytt recept..

• L Maria

Irmelie - mmm, det kändes hoppfullt, men nu har jag mensvärken från hell, dröjer nog inte till läggdags innan mensen är här...

Egentligen är det ju helt sanslöst att vi inte har fler plus i tråden - vi är ju rätt många nu och tja...tre månader tror jag att jag har varit med och ändå bara en handfull plus på hela den tiden. För att inte tala om den otur som drabbat flera av plussarna *kram om er*...
    Undrar om vi kommer att drabbas av nån ketchupeffekt?!

• Gris78
    Kaprifolen skrev 2010-12-08 18:13:46 följande:
    essalady: avslöjar nu min okunskap, men vad exakt är prostaglandinsyntesen? Inte klokt vad ni kan här inne, ibland undrar man hur mycket det är man inte vet egentligen....och som man borde veta
    Kapris - hehehe jag känner precis likadant, det är helt fantastiskt vad folk vet och framför allt kommer ihåg. Mitt minne håller information som ett durkslag håller vatten.  Vet inte heller vad prostagla...är.

En kollega till mig påstår att man ska ta en alvedon och en ipren för optimal effekt. Kompletterar varandra på någon vänster tydligen... Om det är någon hjälp för vår del med tanke på problemet med iprenen vet jag inte.  Man borde ju kunna ringa gyn/bm och fråga om och vad det finns för motsvarigheter till Ipren.

Mensfronten - jag brukade alltid ha mens en vecka och mensvärk nog för att ta tabletter den första dagen ibland två dagar. Åt p-piller för en förfärligt många år sedan, och det är våldigt många år sedan jag slutade oxå.  Låter lite konstigt om det skulle påverka/spöka nu när det rullat på hur bra som helst med en vecka och värk??

Änglabitch - jag brukar äl-testa dag 10, jag är rätt säker på att jag inte har ÄL före dag 10. Efter dag 10 är en annan biff dock.  Har även regelbunden mens med en cykel på 25-26 dagar.
  • Gris78

De har kampanj just nu på äl-test och gravtest....20 gravisar + 28 ältest för 259 kr.

Måste ju vara en våtdröm för en testknarkare!! :) 

• aliceolivia
    ceke skrev 2010-12-08 19:53:33 följande:

Men tydligen (enligt 2 gynläkare) är det inte ovanligt att det tar upp till ett år för kroppen att återställa sig efter hormonella preventivmedel
    . VARFÖR får man inte sån info tidigare? DET är min stora fråga och besvikelse. Frågade tom speciellt om det i början av året när jag var hos barnmorska o skulle prata preventivmedel/få nytt recept..

Håller med! Det är ju bara prat om hur "farligt" det kan att missa ta sitt piller en dag. Har till och med fått höra att några timmar för sent kan göra att skyddet försvinner. Men det är aldrig någon som har berättat hur lång tid det tar innan man fungerar normalt igen när man väl slutat med sitt hormonella preventivmedel. Dåligt tycker jag!

Själv slutade jag med mina piller i September. Väntar nu på att mensen ska dyka upp till helgen. Ja eller helst inte dyka upp då. ;)
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-08 20:34:58 följande:
    De har kampanj just nu på äl-test och gravtest....20 gravisar + 28 ältest för 259 kr.

Måste ju vara en våtdröm för en testknarkare!! :) 
    Oj, det va billigt! Attans att jag nyss beställt för dyrare än så...

Nu har jag pratat  med mammas vännina (barnmorska). Kändes skööönt. Vettig kvinna! Hon trodde att det inte borde vara några bekymmer med fertiliteten, men att mitt blödningsmönster uppenbarligen inte är som det ska pga alla spottings. Hon tyckte jag skulle skriva ner en lista på frågor och ringa gyn igen och kräva att få träffa en läkare, och då en läkare som är lugn och som tar sig tid att svara på mina frågor, förklara och ev ta hormonprover. Hon sa också att jag inte alls ska känna mig jobbig mot vården i dessa krav, utan att det är helt normalt och inget konstigt att ställa krav och att även byta läkare/barnmorskor etc då det är viktigt att man känner förtroende för den läkare man träffar.

Känns skönt att få respons från en barnmorska om att jag inte ska känna mig besvärlig om jag ringer igen, utan att jag har all rätt att få träffa någon gynläkare som tar sig tid och sätter sig in i just min situation. Hon menade att det inte är nåt fel med att vänta och se vad som händer, men att jag absolut ska ringa om jag har frågor och är orolig. Om jag inte får den responsen på KK, tyckte hon jag skulle ringa till något annat ställe och ta med mig mina journaler dit.

Ett stört blödningsmönster, som jag har, kan man tydligen behandla med gulkroppshormoner under en viss del av cyklen. Hon berättade att om man inte själv producerar tillräckligt med gulkroppshormon, sluter inte livmodern till ordentligt tiden mellan ÄL & BIM, vilket gör att viss del av moderkakan (eller vad man kallar det som sen blir mens) slipper ut i form av spottings. Detta kan man då alltså motverka genom att tillsätta gulkroppshormon under den delen av cykeln. Det är tydligt inte alls ovantligt att under en del av livet (speciellt mellan 25-40 år) få sådana perioder. Man kan tydligen ta en massa hormonprover för att kolla hur ens hormoner fungerar etc.

Inte dumt att kunna bolla med en inom vården! och att känna att jag har all rätt att söka hjälp återigen med mitt blödningsmönster! Nu är jag ju lite nyfiken på vad som kommer hända nästa vecka, så jag vet inte om jag ska vänta med att ringa... fast en sån tid lär jag ju inte få ögonabums på en gång heller i of s
  • acinna

Oj, efter att ha läst ditt inlägg AliceOlivia så känner jag mig ändå mer som ett unikum. Vet att det kan ta tid att få ut hormonerna ur kroppen, men inte så länge.
    Själv var jag hos BM för cellprov 20 juni i år och plockade ut min hormonspiral när hon ändå var där och rotade. 16 juli fick jag första mens, och blev gravid direkt. Tyvärr upptäcktes utomkvedeshavandeskap och efter nära 5 veckors tjat och frustration opererades jag 17 september (Då i vecka 10+0). Fick mens igen 13 oktober efter operationen, och... på BIM+9 fattade lilla spånet jag att jag var gravid igen. Så här sitter jag igen i vecka 8+0 och vet att fostret sitter i livmodern denna gången!!!

• acinna

ceke: Vad skönt att hon kunde lyssna och ge råd istället för att bara avfärda!

• ceke
    acinna skrev 2010-12-08 21:13:30 följande:
    Oj, efter att ha läst ditt inlägg AliceOlivia så känner jag mig ändå mer som ett unikum. Vet att det kan ta tid att få ut hormonerna ur kroppen, men inte så länge.
    Själv var jag hos BM för cellprov 20 juni i år och plockade ut min hormonspiral när hon ändå var där och rotade. 16 juli fick jag första mens, och blev gravid direkt. Tyvärr upptäcktes utomkvedeshavandeskap och efter nära 5 veckors tjat och frustration opererades jag 17 september (Då i vecka 10+0). Fick mens igen 13 oktober efter operationen, och... på BIM+9 fattade lilla spånet jag att jag var gravid igen. Så här sitter jag igen i vecka 8+0 och vet att fostret sitter i livmodern denna gången!!!
    Va skönt att ha den vetskapen! Antar att den oron är rätt stor efter ett utomkvedes.. Nu är det inte långt kvar innan du tagit dig över de första kritiska månaderna! Snart kanske svärfar (eller var det din pappa) får köpa pulkan
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet