• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Hittade den här infon på villhabarn.se

Så här stor är chansen för en normalfertil kvinna att bli gravid vid
    samlag i samband med ägglossningen:

Vid 15 år: 40 %
    Vid 20 år: 40 %
    Vid 25 år: 30 %
    Vid 30 år: 25 %
    Vid 35 år: 20 %
    Vid 38 år: 10 %
    Vid 40 år: 5 %
    Vid 43 år: 0–1 %
    //
  • ceke

Så med andra ord kan man dra slutsatsen... Det KAN inte va fel på alla oss, så med andra ord kommer det snart att drälla in plus

• ceke

Om ni förreseten undrar varför jag formligen bor här i tråden idag, så är det för att jag ligger hemma i sängen med feber... så helt enkelt uttråkad och FL är räddaren i tristessnöden

• Irmeline

Millan o Ceke: Jag tror inte man ska göra ÄL test alls på morgonen (inte på morgonurin). Har hört det i en testtråd jag hänger i :) Tror man ska göra det på dan och kvällen.

Maria och AnnJan: Tråkigt med mer mens.. Inna, vi hoppas på dig!

Ernilia: Vilken jobbig resa du verkar ha varit med om. Skönt att det inte var något allvarligt och att du nu är på bättringsvägen och att ni kan försöka snart igen!

LillMillan: Jobbigt besked men kanske skönta att få veta. Vad är skillnaden medan mikroinjektion och vanlig IVF? Har ni fått reda på orsaken, är det ÄL som inte funkar, är äggledarna trånga eller är det simmarna som är för få/simmar för dåligt? Jag skulle nog också gå privat. Ni kan ju stå i landstingskö också som back up om det privata inte fungerar. 

Ego: BIM+1, supernegativt test och inget mer menstecken efter de brunrosa flytningarna igår.. Men tror mensen kommer snart. Kan ju såklart bli lite försenat efter mf så vet ju inte egentligen om det var BIM igår, men eftersom jag hade ÄL-flytningar för två veckor sen så trodde jag det. Om jag nu inte är gravid så skulle det  vara skönt om den kom snart!

Nu blir det att ta till det riktigt tunga artelleriet. Beställt den bok som är som en tegelsten som heter "Taking charge of your fertility" så nu ska jag lära mig allt som går att veta om att göra barn ;)

Tänkte att jag ska ÄL-testa, kolla flytningar och tempa med kurvor samtidigt. Och berätta om allt jag lärt mig för er :) 

• Kattflickan

Irmelie: Det kanske stämmer för jag har fått starkast utslag på ÄL-stickorna på kvällen. Jag gör så att när jag ser att strecket börjat bli starkare en morgon så kollar jag även på kvällen. Fast egentligen skulle man ju kunna testa bara på kvällen.

Nu har vi gjort vad vi kunnat för att det ska bli bebis den här månaden, bara att invänta BIM.

En pinsam fråga: Nu sexade vi två dar på raken och då märkte jag att andra dagen så var "satsen" lite mindre mängd. Är det så för män att satsen blir mindre om de har sex ofta?

Jag kan tillägga att jag har rätt många vänner som fått försöka ett tag innan de blev gravida, bara fåtal som sagt att det gick typ på första försöket. Så om man slår samman våra erfarenheter så kanske snittet blir 7 månader

Millan 

• Kattflickan

Förresten, krya på dig Ceke! Nu ska jag till jobbet, är redan sen!

Millan 

• simtim

essalady, jag känner igen det där. man försöker vara stark och inte visa nåt. båda svägerskorna, som är äldre än jag, är inne på nummer 2 nu. och så kommer tankarna - "är det nåt fel?" kan jag inte få barn?" - men ändå håller man fasaden uppe.
    men man får försöka komma ihåg att det tar i medel 7 månader att bli gravid, och då är det lika normalt att lyckas efter 14 månader som efter 1 månad... jag hoppas iallafall att det är så. det är bara att när man väl har förstått att man vill ha, då vill man att det ska hända NU

• Irmeline
    Kattflickan skrev 2010-12-10 08:29:12 följande:
    Irmelie: Det kanske stämmer för jag har fått starkast utslag på ÄL-stickorna på kvällen. Jag gör så att när jag ser att strecket börjat bli starkare en morgon så kollar jag även på kvällen. Fast egentligen skulle man ju kunna testa bara på kvällen.

Nu har vi gjort vad vi kunnat för att det ska bli bebis den här månaden, bara att invänta BIM.

En pinsam fråga: Nu sexade vi två dar på raken och då märkte jag att andra dagen så var "satsen" lite mindre mängd. Är det så för män att satsen blir mindre om de har sex ofta?

Jag kan tillägga att jag har rätt många vänner som fått försöka ett tag innan de blev gravida, bara fåtal som sagt att det gick typ på första försöket. Så om man slår samman våra erfarenheter så kanske snittet blir 7 månader

Millan 
    Japp, satsen blir mindre, därför en del säger sex varannan dag istället för varje, så man får större sats åt gången.
    Men å andra sidan har jag hört att kvaliteten på de som kommer då är bättre, kanske färrre men bara färska simmare? :)
  • ceke

Här verkar det kört för denna månad, även om BIM inte är förrän 16:e. har massor med spottings nu, så det är bara att inse att det inte blir nåt detta försök. Bra att jag fick tid hos gyn 22!

• Ewald

Hej !

Är också över 30 och vill ha barn ... och tjej/flickvän först Skrattande.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet