• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Fru KM

Här värkar mensen komma om nån v. Ömma bröst o allmänt PMS. På ett sätt positivt då man kan ta sig ett glas vin i jul med gott samvete för att stå ut med svärmor;)

Lillamillan: tråkigt att höra. Massa kramar till er.

• ceke
    Fru KM skrev 2010-12-09 13:14:28 följande:
    Här värkar mensen komma om nån v. Ömma bröst o allmänt PMS. På ett sätt positivt då man kan ta sig ett glas vin i jul med gott samvete för att stå ut med svärmor;)

Lillamillan: tråkigt att höra. Massa kramar till er.
    Attans, men bra med julvinet i a f
  • AMC80
    ceke skrev 2010-12-09 13:12:47 följande:
    Åhhh va glad jag blir!!! ringde gyn och de lyssnade! 22 dec har jag fått en bokad tid med ny läkare angående mina spottings och alla mina frågor!!! Och då bad (eller snarare krävde) jag att få en läkare som tog sig tid att verkligen sätta sig in i mina frågor, oro, mitt cykelmönster, funderingar kring endometrios etc.

Underbara kvinna som jag pratade med igår och som gav mig modet att va en påstridig patient!
    Men vad bra =)

Bra att du får en som verkligen tar sig tid och kan ge dig svar på alla frågor.
  • ernlia03

Hej alla fina! Är tillbaka efter en intensiv weekend i London. Tyvärr kunde nog resan ha varit bättre. Fick väldigt ont i magen på torsdagen. Ville inte berätta något för svärföräldrarna som var med så det blev att bita ihop mycket. Hade personer här hemma som ringde till gyn och frågade. Men som vanligt var det olika bud mot vad vi tidigare hört. Jag blödde inget, och det var såklart jättefarligt. Man SKULLE blöda, annars var det förmodligen blod kvar och det skulle bli en infektion. Jag blev såklart helt hispig. BM som pratade med mig efter skrapningen sa att jag skulle ta det lugnt och inte gå så mycket eftersom jag kunde få ont då, men det skulle inte vara någon annan fara. Vilket skulle jag gå på? Trodde såklart det värsta, men jag så länge jag inte fick feber eller började lukta illa tänkte jag att jag skulle avvakta.

Käkade värktabletter och stackars maken fick släpa på alla väskor... Åkte till akuten när jag kom hem på måndagskvällen men blev hemskickad utan att ens fått träffa läkare. Sköterskan ansåg att han bara skulle ge mig värktabletter och be mig kontakta gyn dagen efter. Och det kunde hon lika bra ge mig...

Ringde till gyn direkt på tisdagsmorgonen och fick en tid till onsdagen. Jag skulle dock åka in till labbet och ge prover för att kolla infektion. Var i princip i upplösningstillstånd, trött och stressad och orolig. Var skakig och yr och gjorde misstaget att googla på äggledarinflammation. Hade symptom som stämde in till 90%. Fick ännu mer panik och bad min moster ringa till gyn och fråga vad jag skulle göra. Orkade inte vänta till onsdagen. BM där kollade mina provsvar och bad oss åka in akut och vi skulle kräva att bli undersökta av en gynläkare. Tror ni jag fick mindre panik då?!

Åkte till akuten igen och infektionsproven visade bra, fick träffa gynläkaren som hade gjort skrapningen. Såklart hade jag inte speciellt ont just då, men han gjorde både UL och VUL. Och jag hade blod och vätska kvar i livmodern som inte kommit ut ordentligt. Lättnaden var total när jag insåg att det inte var värre och att han dessutom ansåg att ännu en skrapning inte skulle göra nån större skillnad. Fick sammandragande tabletter istället.

Har blödit lite grann sen dess, men skulle vilja att det blödde mer så att jag var säker på att allt kom ut! Ska på återbesök 22 december och skulle vilja att det här var överstökat då!

Jag frågade läkaren när vi kunde börja försöka igen och han sa att så fort det här är över, jag ätit tabletterna klart och slutat blöda så var det bara att köra på. Vad han kunde se hade jag redan en fin slemhinna i livmodern och inga synliga fel på äggstockarna. Nu gäller det att fokusera på det.

Ok, nu har jag pratat av mig angående den pärsen. Glad

Men vad händer här, jag trodde att det skulle ha trillat in plus under min frånvaro! Rynkar på näsan Nu måste ju trenden svänga snart, blir ju deprimerad av den här statistiken...

• ceke

ernlia: fy va jobbigt! Åh, jag hade nog kreverat, typ. Men vilken härligt positiv inställning du har och skönt att få se att slemhinnan och äggstockarna ser bra ut! Rätt att fokusera på det positiva, även om det ju är fullt tillåtet att släppa fram alla de andra känslorna också! Kram på dig!

• AMC80
    Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    ~10 -- MariaF79  ÄL 26 nov (försök nr 3)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    13 -- Uppsara (5:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 -- Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:a försöket)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
  • Saftmedbulle
    mallanis skrev 2010-12-09 08:53:09 följande:
    äsh det var ju Millan som skulle sexa på!!!! jag hade haft sex som idag också! brukar du ha äl- utslag i två dagar eller bara en?

Bullen- sexa på du också ;) konstigt råd från BM tycker jag kan det verkligen spela roll innan man är gravid?
    Fast jag VAR gravid. Skrev fel, menade november, inte oktober.
    Självklart sexar vi på även om det är med skydd nu ett tag...
  • Saftmedbulle

Lillamillan: Tråkigt att det blev så komplicerat för dig... Jag skulle nog överväga att gå privat, även om...ja, det är ju dyrt. Visste inte att det var SÅ långa väntetider på IVF. Håller tummarna i alla fall att det ska gå bra. Håller med mallanis - stanna kvar om du orkar och vill, förstår om det kan vara jobbigt, men kanske just därför, för att kunna ventilera det hela. Kramar om!

Ernlia03: Oj! Jag funderade på om du skulle komma hem snart och hoppades att du skulle få ha haft en uppbygglig, skön resa... Vilken pärs du gått igenom! Styrkekramar i massor till dig!

FruKM: Hmm, hjälper vin mot svärmor ?  ;) fast... min svärmor är jättegullig så det behövs inget vin i mitt fall.

Alltså! Nu måste det väl ändå vara dags för ett plus? Eller?

• Fröken Ellen
    ceke skrev 2010-12-08 19:53:33 följande:

Men tydligen (enligt 2 gynläkare) är det inte ovanligt att det tar upp till ett år för kroppen att återställa sig efter hormonella preventivmedel
    . VARFÖR får man inte sån info tidigare? DET är min stora fråga och besvikelse. Frågade tom speciellt om det i början av året när jag var hos barnmorska o skulle prata preventivmedel/få nytt recept..

Ja, jag har tänkt exakt samma sak. Det pratas väldigt mycket om hur viktigt det är att ta tabletterna vid rätt tidpunkt och också lite om risken för blodproppar, men det är allt. Det känns som att de försöker få alla att äta p-piller, möjligen varierar man sorten. Men det beror säkerligen mest på vilken BM man går hos förstås.

Det är lite ironiskt egentligen... Jag kämpade på med p-piller i ett år men hittade inga som jag mådde bra av. Jag var illamående, åksjuk, trött, fick hjärtklappning osv. Nu har det gått ett år sedan jag slutade och jag har börjat inse att jag tydligen har jättesvårt att bli gravid. Känns som att det var bortkastat att lägga energin på pillren. Fast i och för sig så vet jag ju inte om pillren har gjort det svårare att bli gravid nu efteråt, eller om det är något annat. Men jag vill aldrig mer äta p-piller, det är ett som är säkert. 
  • Fröken Ellen
    Längtan81 skrev 2010-12-09 09:54:43 följande:
    Funderar lite på detta med testandet...många här verkar testa rätt mycket. Efter att ha försökt ca ett år så kände jag att jag blev såååå besviken när tant röd kom de månader jag äl-testade. Har försökt "lära känna" min cykel och kör utan nu och tycker att jag blivit lite mindre "bebisverkstad-galen". Vi är väl alla olika....Glad
    Nu tror jag att ÄL är i dagarna så nu kör vi på här hemma, hoppas hoppas Flört
    Jag är inne på samma spår. Jag testade rätt mycket i början, men nu har jag börjat lära mig hur min cykel ser ut så nu försöker jag låta bli. Det är så jobbigt med den känslomässiga bergochdalbanan. Nu försöker vi se till att ha sex i samband med ÄL, men jag tror att båda sambon och jag tar det lite lugnare med förhoppningarna. Visst blir vi besvikna när mensen kommer, men jag försöker se det som ett klartecken på att dricka ett glas gott vin på kvällen. Då blir det något positivt iallafall.Glad
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet