• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline
    ceke skrev 2010-12-10 10:27:09 följande:
    Här verkar det kört för denna månad, även om BIM inte är förrän 16:e. har massor med spottings nu, så det är bara att inse att det inte blir nåt detta försök. Bra att jag fick tid hos gyn 22!
    Har läst lite (i min "bli gravid bibel") om spottings och de verkar bero på att det är för lite progesteron mellan ÄL och BIM, som ska hjälpa ägget att fästa (hindrar även ytterligare ÄL och det ämnet i p-piller som förhindrar ÄL och därmed graviditet). Har läst om den del här på FL som blivit gravida efter att de ätit progesteron efter ÄL.

Kanske värt att kolla upp? Du kanske visste detta redan men om inte är det ju något du kan ta upp med BM.

Kram
  • Polarlantis

Uppsvälld så byxorna sitter för tight...definitivt ÄL som har varit eller kommer...här ska mysas :)

• Åsapåsa

Hej
    Tipsar om bra erjudande på gravtester och ägglossning tester, tex 10 gravstickor för 79:- eller 2-pck Clearblue digitalt gravtest med veckoindikator för 159:-
    gravidochbarn.se/

• Jojjo77
    ifyouweremine skrev 2010-12-09 20:51:00 följande:
    NAJ MariaF79, jag som höll på dig in i det sista. Synd med mens för din del också AnnJan. Nu vill vi inte se januarilistan fyllas på mer utan åtminstone en ny person i gravidlistan!! Hur går det för dig Irmelie?

Och Inna, bim imorgon va? Jag känner olika inför mensen varje månad. Och eftersom man inte känner igen det så hoppas man jämt att det betyder att man är gravid, men nix.. Förra månaden fick jag t.ex ca 20 finnar på ryggen helt plötsligt, aldrig haft tidigare i hela mitt liv.. men var inte ett dugg gravid för det. Så jag tycker det är hopplöst att analysera symtom nu och ska ignorera allt utom eventuell utebliven mens denna månad!

EGO: Usch jag har helt plötsligt drabbats av ett "shit jag kan nog inte bli gravid"-anfall. Tror det är pga att en av mina bästa vänner berättade om deras graviditet igår, och då fick jag prestationsångest. Jag har tänkt så många gånger under åren hittills (vet inte varför, har bara haft en sån känsla), och även om jag försöker tänka rationellt att vi faktiskt bara är på försök fem och att det inte finns någon anledning till oro förrän vi försökt i åtmistone ett år, så kommer den tillbaka med jämna mellanrum. Min syster lyckades på första försöket - två gånger! Flera av mina vänner har också lyckats på mindre än fyra försök (har förvisso vänner som försökt mer än ett år också men det glömmer man ju så lätt när man tänker såhär). Sen så är jag en sån som ofta begraver mina känslor i såna här sammanhang. Visar inget utåt utan måste alltid vara så himla stark och positiv. Jag kan inte med att berätta om min oro ens för mina allra närmaste. Är det något som ni andra som är sena med att skaffa barn känner igen er i? Hänger det ihop med att man satsat på karriär kanske? Att man måste ha skinn på näsan och aldrig visa sig svag...

TUR i alla fall att man kan skriva av sig här, där ingen vet vem man är...
    Jag känner precis som du, att hjälp tror inte att jag kommer att kunna bli gravid. Jag håller också på och jämför folk, fast man inte ska och tycker att alla verkar bli gravida så snabbt. Man ska väl inte börja oroa sig förrän efter ett år, inte som vi som bara är inne på andra försöket, men jag kan ändå inte låta bli att ha "det kommer inta ta sig" tanken i huvudet. Tur att mannen min är mer positiv, han förstår inte varför jag oroar mig för det. Men lite oro ska man väl också ha med tanke på statistiken i vår ålder...
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2010-12-10 12:40:02 följande:
    Jag känner precis som du, att hjälp tror inte att jag kommer att kunna bli gravid. Jag håller också på och jämför folk, fast man inte ska och tycker att alla verkar bli gravida så snabbt. Man ska väl inte börja oroa sig förrän efter ett år, inte som vi som bara är inne på andra försöket, men jag kan ändå inte låta bli att ha "det kommer inta ta sig" tanken i huvudet. Tur att mannen min är mer positiv, han förstår inte varför jag oroar mig för det. Men lite oro ska man väl också ha med tanke på statistiken i vår ålder...
    Jag har också en fundering kring det där med hur snabbt andra blir gravida. Jag tycker många inte vill berätta/prata om hur länge det tagit.

Jag frågade en kompis hur länge de försökte efter de fått sitt barn och fick svaret "försökte och försökte" så tittade hon på sin sambo och sa "försökte vi"? och skrattade.
    Hon svarade alltså inte på frågan. Men om man kör utan preventivmedel anser jag att man försöker, även om man inte kör äl tester etc.
    Men jag tror att det kan vara lite känsligt, precis som "manligheten" kan sitta i snoppstorlek kan "kvinnligheten" sitta i fertiliteten. Att man känner sig misslyckad om man inte blir gravid direkt. Därför tror jag kanske att det mest är de som blir gravida snabbt som berättar hur lång tid det tagit, och då får man en felaktig bild av att "alla andra blir gravida direkt".

• ceke
    Irmeline skrev 2010-12-10 12:00:16 följande:
    Har läst lite (i min "bli gravid bibel") om spottings och de verkar bero på att det är för lite progesteron mellan ÄL och BIM, som ska hjälpa ägget att fästa (hindrar även ytterligare ÄL och det ämnet i p-piller som förhindrar ÄL och därmed graviditet). Har läst om den del här på FL som blivit gravida efter att de ätit progesteron efter ÄL.

Kanske värt att kolla upp? Du kanske visste detta redan men om inte är det ju något du kan ta upp med BM.

Kram
    Va go du är! tack! jaa, barnmorskan jag pratade med sa också samma sak och utifrån det känns det toppen att jag kommer att träffa en gynläkare innan nästa ÄL som är/borde va 30 dec! Jag kommer definitivt fråga om det!

Jag har så många funderingar och jag hade ju en månad (typiskt nog den som vi enligt gyn inte fick bli med barn inför op) då jag inte började spotta förrän dag 11. Det känns ju ok.. och jag leker med tanken att det var en andra äggstocken som var i bruk då. Den här månaden såg det på VUL ut som att det var äggisen som cystan tidigare satt på som skulle släppa iväg ägg... och denna period mellan ÄL och BIM ser precis ut som den då jag sökte hjälp. Vem vet, jag kanske har fått en ny funktionell cysta denna månad. Hmpf.
  • ifyouweremine

Irmelie - Du ligger nog mycket i det du skriver, att man känner sig okvinnlig om man inte är så fertil. Och att det är därför man inte skyltar med det om det tar tid.

Jag bestämde mig för att gå till botten med det här med antal försök och gjorde en poll här på FL. Än så länge bara 25 röster men resultatet tyder redan på det jag var inne på.. Majoriteten blev gravida antingen 1-2 försöket eller efter ett år eller mer.. Inte alls lika många däremellan.. Så även om 7 mån är genomsnitt är det inte så stor del som faktiskt blir gravida runt den månaden. Det är antingen lätt eller svårt med andra ord. Kanske därför det är tunt med plus hos oss, för att många av oss är i mittenträsket? Det kommer smälla till här när många har försökt i ett år.. ;)

• Inna

Jag är bara inne lite snabbt så det blir ett ego-inlägg, sambon och jag ska iväg till landet över helgen och borde ha åkt redan! 

Tack ni som hejade på mig, statistiken visade sig inte är helt åt helsike - jag plussade imorse Plus

Skrattande

• ifyouweremine

Underbart Inna!!!!!!!!!! Stort grattis!! :)))
    Sa ju att det ligger plus i luften i tråden!

• Irmeline

Inna vilken positiv nyhet!!! Äntligen lite medflyt i tråden. Hoppas på ketchupeffekten! Hur känns det? Overkligt? :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet