• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • L Maria

Ansi - jag också! Det är väl lite typiskt oss "äldre", att vilja veta exakt hur det ska gå till etc.

Har fått klippen om ägglossningstest från SVT från Minnie och det var ju intressant för oss äldre! Testen visar visserligen att LH bildats, men ibland alldeles för sent, vilket betyder att man missar äl och har sex försent. Han nämnde också att det är bra om det inte är "gamla" spermier man försöker med - alltså mer sex innan äl!
    Min tempkurva på ff visar väl just det egentligen - den räknar ut äl samma dag som jag fick positivt på äl-testet. I praktiken har vi ju bara då den dagen på oss att ha sex, inte som det sägs i instruktionerna - 48 timmar. Ännu bättre att börja innan man fått positivt på ältestet (hur f-n man nu ska veta det om inte kroppen visar en!) Jag kommer att gå mycket mer på vad kropp (flytningar!) och temp säger och bara använda ältest som en fingervisning!

• L Maria

Ändrar tillbaka igen till äl enligt ff.

BIM

Tomte DECEMBER  Tomte
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    29 -- Essalady ÄL 16 dec (försök nr 5)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    3 -- MariaF79  ÄL 23 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    18 -- Irmelie  ÄL  2-4 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20-- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    26--Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)

• Daniela01

skönt att höra att det är mer än jag som går och tänker på barn hela tiden Glad trodde jag höll på att bli galen ett tag Flört
    på jobbet så satt jag o fikade med en kollega för ett tag sedan som jag inte brukar tala med så mkt med.. han pressade mig på "när vi skulle skaffa barn, jag var ju över 30 o allt..." det var precis 1månad efter vi hade varit tvugna att bryta grav. och jag bröt ihop o grät och fick låsa in mig på toaletten. Det  var riktigt jobbigt.
    Men det är precis som ngn skrev, många mer än man tror har haft en tuff start på baby verkstaden. 2011 kommer förhoppningsvis bli vårat år

• Irmeline
    Ansi30 skrev 2010-12-29 17:07:38 följande:
    Efter ett besök på the ladiesroom kan jag konstatera att jag har haft en liten beige/brun flytning... får väl utgå ifrån att det är spottings (har bara haft det en gång tidigare). Inte kan väl ägget fästa så sent som ÄL plus 12, bim minus 4? 
    Man har ju en miljon frågor...kanske dom borde starta upp en fertiitet/dagarna innan bim/kroppen kurs på universiteten. Jag skulle lätt sitta där

Det kan ta upp till 2v för ägget att fästa, även om det vanligtvis sker mellan 7-10 dagar efter ÄL, så absolut inte omöjligt!! Progesteronet hålls uppe av gulkroppen i max 16 dagar, innan dess måste ägget fäst in och producerat hcg för att mensen inte ska komma igång (den kommer igång när progesteronet sjunker). Därför en lutalfas varar max 16 dagar.
  • ceke

Tror de flesta av oss här i tråden har svårt att tänka på så mycket annat... i långa stunder i a f... Än så länge har jag faktiskt inte misslyckats med att bli glad när vänner blivit gravida.. men i o f sig har jag inte så många runt omkring mig som berättat det heller. Jo, en som först fick ett ma.. och lovar att jag blev superglad för deras skull när det tog sig igen. De fick precis sin lilla donna också

Faktiskt.. så känner jag bara två som pratat om att det gick lätt för dem att f barn. Dock alldeles för många som fått kämpa eller som fortfarande gör det. Det har i sin tur gjort att jag redan från början på nåt sätt tagit för givet att det inte skulle gå lättare för oss.. och va rätt jag hade

Men tjihooo, nu har vi äntligen fått till det för ikväll i a f! Har proppat i min stackars älskling ibumetin, vätskeersättning och en bit pizza på det.. sen tvingade jag in honom i duschen och sen så... Envishet kommer man långt med och tja... han vill ju också få till det nu runt ÄL, så Tänkte göra ett nytt försök i morgon bitti också bara för att

Hm, det där med prat om barn är spännande.. själv lyckades jag ju bryta ihop när en bekant istället ville va stöttande och prata om att man kan ha barn i sin närhet på flera sätt än biologiska barn då hon vet om mina tankar.. Inte lätt att va en stöttande vän till oss i bebisverkstad inte...Cool

• Polarlantis

Så skönt när min andra vän ringde och villa kolla hur det var med mig för jag verkade ledsen på facebook, det är en go vän det!!! men min närmaste vän som själv är gravid kan inte host upp ngt mer än "aj då, kör på!" SUCK!

Men nu har man fått prata av sig lite så det är lite bättre...fast mensen har visst kommit av sig, bara det nu inte ska krångla en massa utan funka, hoppas!!!

Min hjärna är underbart enkelspårig, det är bara barn i den hela tiden...

• Rosavit
    Polarlantis skrev 2010-12-29 19:59:30 följande:

Så skönt när min andra vän ringde och villa kolla hur det var med mig för jag verkade ledsen på facebook, det är en go vän det!!! men min närmaste vän som själv är gravid kan inte host upp ngt mer än "aj då, kör på!" SUCK!

Men nu har man fått prata av sig lite så det är lite bättre...fast mensen har visst kommit av sig, bara det nu inte ska krångla en massa utan funka, hoppas!!!

Min hjärna är underbart enkelspårig, det är bara barn i den hela tiden...

Ja ibland blir man förvånad över hur ens vänner beter sig.. Hade dom försökt länge innan det tog sig för dom? Hon kanske inte kan ha sympatier för att de tog lång tid för dom?

En jättekram får du i alla fall från mig för jag vet hur det känns även om det tog sig  "snabbt" för mig.

Imorgon ska jag på mitt första VUL så ni får gärna hålla tummarna att allt är bra.

Kram till alla
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet