• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Jojjo77
    L Maria skrev 2010-12-29 10:08:43 följande:
    Det värsta med det är att hon och hennes sambo inte alls levt "meningslösa liv" innan de fick barn - de har rest över hela världen - varit på flera långresor och varit där ingen annan vettig människa satt sin fot , har pluggat och har bra jobb etc. Vet inte vad som flög i henne i den diskussionen...

Om inte annat så är sådana här diskussioner något vi måste påminna varandra om när vi väl sitter där med våra bebisar "Kom ihåg nu tjejer, det fanns ett liv innan detta också och det var faktiskt helt ok! "
    Det vore ju hemskt om man skulle gå runt och prata om sitt liv innan barn som meningslöst. Hur ser man på sig själv då? Även om det skulle vara så att vi aldrig någonsin får barn, så skulle jag nog inte ens tänka tanken att vårt liv tillsammans är meningslöst, inte heller att mitt var det innan. Jag har gjort precis det som jag haft lust till att göra och befinner mig på en plats i livet där jag känner mig helt tillfreds, vilket har varit mitt mål i livet. Får vi sen en liten bebis så ser jag det som en förmån och ett enormt plus i våra liv.

Men alla är vi ju olika. Resor, utbildning och jobb kanske är det man sätter upp som normen för att verka ha lyckats, sen kanske vissa innerst inne inte känner att det är meningsfullt i alla fall?
  • ceke
    Jojjo77 skrev 2010-12-29 11:37:52 följande:
    Det vore ju hemskt om man skulle gå runt och prata om sitt liv innan barn som meningslöst. Hur ser man på sig själv då? Även om det skulle vara så att vi aldrig någonsin får barn, så skulle jag nog inte ens tänka tanken att vårt liv tillsammans är meningslöst, inte heller att mitt var det innan. Jag har gjort precis det som jag haft lust till att göra och befinner mig på en plats i livet där jag känner mig helt tillfreds, vilket har varit mitt mål i livet. Får vi sen en liten bebis så ser jag det som en förmån och ett enormt plus i våra liv.

Men alla är vi ju olika. Resor, utbildning och jobb kanske är det man sätter upp som normen för att verka ha lyckats, sen kanske vissa innerst inne inte känner att det är meningsfullt i alla fall?
    Bra skrivet
  • Kattflickan

Hejsan,

Mellanis: Oj vad klantig din svåger va! Ett ex till mig fick för ett tag sen barn med sin fru, det bara råkade bli. Nu är han helt inne i att vara far, fine! På en fest för ett tag sen frågade han min sambo om inte vi skulle skaffa barn snart, det var ju det bästa som hänt honom. Jävla tur att han inte frågade mig, det var ca 1 månad efter aborten.

Håller helt med om att livet nu inte är så dåligt alls! Jag och min sambo har på ett sätt lite ångest över att skaffa barn då det finns saker vi inte kommer kunna göra tillsammans då. Några gånger i veckan åker vi iväg och klättrar och på sommaren kan vi tillbringa hela helger ute vid klippan och klättra. Det kommer inte att gå med spädbarn, vilket jag har insett, men jag kommer ju att sakna det! Sen tror jag livet med bebis blir bra också, på ett annat sätt. 

Debatten om vad man får och inte får göra som gravid är rätt livlig. Själv försöker jag att inte dricka mellan ÄL och BIM, pga att jag läst mig till att celldelningen påverkas av alkohol och att man vet inte om barnen kan få "diffusa" skador av alkoholen. Men var och en får bedöma själv vad de tror på. Det jobbiga är att jag läst att även ägglossningen kan påverkas av alkohol, så jag försöker vara måttlig mellan mens och äl också. Har inte druckit ordentligt på snart ett år! Fast märkligt nog saknar jag det inte så mycket.  

Min mamma rökte som en borstbindare när hon väntade mig och jag har ju påverkats av det. Kom ut otroligt liten, var förkyld jämt fram tills skolåldern, ovanligt mycket alltså. Har i grunden dåligt immunförsvar, som jag tror att jag jobbat upp med att träna mycket. Har fått  allergi trots att ingen annan i släkten har det. Hade i princip inget luktsinne fram tills jag flyttade hemifrån, fast det berodde mer på att mamma rökte inomhus under hela uppväxten. Sen fick jag ett jättebra luktsinne, tyvärr  

Så visst kan vi ha fått viss påverkan av vad våra mödrar gjort. 

Millan 

• simtim

Ojoj ett plus hos Astro!! Grattis!!!!! Visst blir man lite avis men mest glad för er skull. Och faktiskt, det är uppmuntrande att det kan bli barn efter att man försökt ganska länge. Hoppas det blir fler plus nu, är ju massa BIM på gång.

Lavendia, trist med tråktanten. Hoppas på nästa gång.

Mallanis, sjuuukt hur okänsliga folk kan vara. Min värsta såna grej var när jag fortf var singel och var på ett kalas för min kompis lilla 1-åring. Jag hade inte riktigt räknat med att alla andra gäster skulle vara mammor med småbarn (nu vet jag bättre...), och att en av dom skulle anfalla mig med frågor om var jag hade mitt barn, samt bli helt chockad över att jag inte hade några barn och sen säga till mig att skaffa - för det är ju så kul och det bästa som hänt etc etc.
    Nu när jag tänker på det var jag med om en annan fin konversation rätt nyligen också, en kompis som är gravid med tredje barnet, bf i mars, 2 år yngre än jag. Hon satt och sa "ja, jag ville ju inte bli en gammal mamma...och man vet ju inte hur länge man kan få barn heller.."  Jag satt bredvid och gapade. Alltså, det är ju ingen som vill vara elak med flit, men om man bara kunde tänka lite längre än näsan räcker....hoppas jag kommer ihåg detta om jag plussar nån gång.

ego: inga äl-test framme, men mystiden böjar nu Såg att jag räknat lite fel i bim-listan, ändrar och flyttar fram

BIM

Tomte DECEMBER  Tomte
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    29 -- Essalady ÄL 16 dec (försök nr 5)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    4-5 -- MariaF79  ÄL 24 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    18 -- Irmelie  ÄL  2-4 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    20-- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)

• Kattflickan

Lägger in min  nya bim

BIM

Tomte DECEMBER  Tomte
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )

MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)

• Ansi30
    Fråga: Jag var ju hos gyn (för cellprov) och hon såg en fin äggblåsa och sa" då får du ägglossning till helgen". Men eftersom jag nu är mer eller mindre övertygad om att min mens kommer att komma som en klocka den 2 jan så undrar jag om man alltid får ägglossning när man har sett att det finns en stor fin ägglbåsa på g?

• Polarlantis

Sorry tjejer, inget plus och mensen har kommit igång Gråter tack för att ni varit så peppande! Men jag hade på känn att det inte var något så jag tror inte det är katastrof...men det känns så långt till slutet av januari innan jag kan hoppas igen...suck..ja, ni vet ju alla hur det känns, hur mycket man HOPPAS på att det är verklighet...

Nu ska jag tycka synd om mig själv idag och kurera förkylning och imorgon ser jag frammåt!

Massor med lycka till för er alla andra!!!!!!!!!!!!!!!!
    Har lagt in mig i listan för januari nu...

BIM

Tomte DECEMBER  Tomte

19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    26--Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)

• ifyouweremine

Hehe jag tänkte också på det att vi ju blivit bra trots att våra mammor rökt och druckit - tänk om de inte gjort det, hur smarta hade vi inte varit då!! :) Fast jag vet flera som gjort allt rätt under graviditeten men som ändå har barn med adhd, problem med inlärning osv..

Ingen tant ännu.. Hoppas hon håller sig borta!!!

• Lavendia

Åh vad tråkigt polarlantis. Skickar en stor varm kram Hjärta Så sunkigt första mensdagen att ladda om. Jag var hundra på att du skulle få ett plus men nästa gång!! Skrattande

Ni verkar vara rutinerade tjejer så behöver alla tips jag kan få nu. Vet att Mallanis nämnde preeseed för ett tag sen och tänkte köpa det. Hörde i en annan tråd att det var spermiedödande medel i KLICK och det kan ju förklara varför vi inte lyckats.. Det står inget om det på förpackningen. Annat ni äter eller tänker extra på inför ÄL?

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet