• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline
    Ansi30 skrev 2010-12-29 13:43:56 följande:
    Fråga: Jag var ju hos gyn (för cellprov) och hon såg en fin äggblåsa och sa" då får du ägglossning till helgen". Men eftersom jag nu är mer eller mindre övertygad om att min mens kommer att komma som en klocka den 2 jan så undrar jag om man alltid får ägglossning när man har sett att det finns en stor fin ägglbåsa på g?

Har du haft koll på att din ÄL verkligen varit tidigare denna månad, den kanske blev försenad två veckor?

Till mig sa de att jag skulle få ÄL om fem-sju dagar pga äggblåsan, så hoppas verkligen det!
  • Polarlantis
    Lavendia skrev 2010-12-29 14:34:39 följande:
    Åh vad tråkigt polarlantis. Skickar en stor varm kram Hjärta Så sunkigt första mensdagen att ladda om. Jag var hundra på att du skulle få ett plus men nästa gång!! Skrattande
    Tack för kramen! Det behövde jag! Jag har två vänner som vet att vi börjat försöka var av den ena är gravid i v 20 ca. Skickade sms och fick bara "aj då. jobba på" som svar, känndes inte kul alls! LITE omtanke hade jga hoppats på, hon är ju min bästa vän som ska fatta sånt här...suck...bara jag som deppar antar jag. Den andra vännen hon har barn men hon vet nog intehur mkt jag vill ha barn nu...pust!

Började tro på + själv igår kväll men icke...

Men det är bara att sätta igång och så hoppas på att ÄL inte gör fullt så ont som denna månaden!
  • Ansi30
    Irmeline skrev 2010-12-29 14:37:22 följande:
    Har du haft koll på att din ÄL verkligen varit tidigare denna månad, den kanske blev försenad två veckor?

Till mig sa de att jag skulle få ÄL om fem-sju dagar pga äggblåsan, så hoppas verkligen det!
    Ja jag var hos gyn den13e dec och enligt mitt ÄL test hade jag ägglossning den 18 dec så det stämde ...men jag undrar om man kan ha äggblåsan som var på tillväxt men att sen ägglossningen uteblir.
  • Saftmedbulle
    ceke skrev 2010-12-28 15:32:00 följande:
    Men hörrni, håll er friska nu, för guds skull! Inte ta efter mig och ligga hemma, heller! Börjar nästan tro att man kan smitta via FL...

Och håll i beräkningen att sjukdom innan ÄL kan försena ÄL... har läst i "bibeln" Så ni vet att det är helt normalt! Hehe... ska hålla det i tankarna själv också...

Biblen är verkligen lättläst! Har nog faktiskt tagit mig igenom alla de intressanta delarna! Och börjar fundera varför i all sin dar flickor inte får veta om sån info redan i mellan/högstadiet!?!?!

Åh vad jag aldrig mer kommer att börja med p-piller. Det ska jag ju även undvika enligt gynekologerna.. men alltså, FAM verkar va en bra grej även som preventivmetod.. om man nu inte är livrädd för att bli med barn när man inte planerat så, vill säga.. Men jag menar.. Om vi nu skulle lyckas få nr 1, så vore det ju inte hela värdlden om 2an skulle komma tätt även om vi inte tänkt så.. Men jag kommer definitivt köra på metoden även som preventivmetod i fortsättningen!
    Jaså, du har läst hela bibeln nu? Du kanske kan få bli pastor här i FL-församlingen ;)
  • Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-12-29 14:28:53 följande:
    Hehe jag tänkte också på det att vi ju blivit bra trots att våra mammor rökt och druckit - tänk om de inte gjort det, hur smarta hade vi inte varit då!! :) Fast jag vet flera som gjort allt rätt under graviditeten men som ändå har barn med adhd, problem med inlärning osv..

Ingen tant ännu.. Hoppas hon håller sig borta!!!
    Håller alla tummar.
  • Lavendia
    Polarlantis skrev 2010-12-29 14:52:07 följande:
    Tack för kramen! Det behövde jag! Jag har två vänner som vet att vi börjat försöka var av den ena är gravid i v 20 ca. Skickade sms och fick bara "aj då. jobba på" som svar, känndes inte kul alls! LITE omtanke hade jga hoppats på, hon är ju min bästa vän som ska fatta sånt här...suck...bara jag som deppar antar jag. Den andra vännen hon har barn men hon vet nog intehur mkt jag vill ha barn nu...pust!

Började tro på + själv igår kväll men icke...

Men det är bara att sätta igång och så hoppas på att ÄL inte gör fullt så ont som denna månaden!
    Lite sympati är faktiskt det minsta man kan begära! De förstår nog inte hur jobbigt det är och hur gärna man vill. Förra gången jag fick mens sa jag det till min svärmor som jag gillar jättemycket och hon brukar ha mer empati än mina föräldrar som bara säger tänk inte så mycket på det, vi pratar inte mer om det för det sätter sig på hjärnan. Men till och med hon sa bara "tänk inte på det där, du tänker för mycket på det, nu pratar vi om annat". Så nu håller jag tyst. En av mina bästa vänner försöker också, i över ett år nu och hon fick också sin mens så vi kan trösta varandra på nyårsafton. De har dock en sen innan vilket är lyxigt!

Jag deppar med så du är verkligen inte ensam..
  • Polarlantis
    Lavendia skrev 2010-12-29 15:27:18 följande:
    Lite sympati är faktiskt det minsta man kan begära! De förstår nog inte hur jobbigt det är och hur gärna man vill. Förra gången jag fick mens sa jag det till min svärmor som jag gillar jättemycket och hon brukar ha mer empati än mina föräldrar som bara säger tänk inte så mycket på det, vi pratar inte mer om det för det sätter sig på hjärnan. Men till och med hon sa bara "tänk inte på det där, du tänker för mycket på det, nu pratar vi om annat". Så nu håller jag tyst. En av mina bästa vänner försöker också, i över ett år nu och hon fick också sin mens så vi kan trösta varandra på nyårsafton. De har dock en sen innan vilket är lyxigt!

Jag deppar med så du är verkligen inte ensam..
    Så skönt att höra (igen!) att man inte är ensam!!!
    Trode verkligen min bästa vän skulle ha mer förståelse, är ganska så chockad faktiskt. Jag hade asont vid ÄL och var lite oroad och ringde idiotbarnmorskemottagningen som hon också hatar och fick idiotsvar som vanligt därifrån. När jag sedan talade om det för henne fick jag bara ett jaha tillbaka. Sedan ingenting inte ens en fråga om jag mådde bättre!?!?! OK hon är gravid och har fullt upp med det men LITE tankar på andra kanske man kan förvänta sig att hon har kvar eller?

Så skönt att prata med sambon nu också, han var också lite deppad, men det är också skönt att känna hur mycket man VILL ha barn med just denna man!!! Nu kommer det inte kännas så läskigt för nu vet vi ännu mer att vi vill, så alltid något och alltid skönt att veta att kroppen funkar!!!

LAVENDIA: Har lite dålig koll...men hur ligger du till i försökandet? Försökt länge?
  • Saftmedbulle
    Ansi30 skrev 2010-12-29 13:43:56 följande:
    Fråga: Jag var ju hos gyn (för cellprov) och hon såg en fin äggblåsa och sa" då får du ägglossning till helgen". Men eftersom jag nu är mer eller mindre övertygad om att min mens kommer att komma som en klocka den 2 jan så undrar jag om man alltid får ägglossning när man har sett att det finns en stor fin ägglbåsa på g?

Tror att du kan lita på att det är så.
  • Saftmedbulle

Astrogirl: Massor av grattis till ditt fina plus! Bra början på det nya året, eller hur?

Alltså...  när jag läser om hur "finkänsliga" folk är i er närhet blir jag heligt förbannad. Ibland verkar det som om folk snackar först och tänker sen (OM de tänker). Jaaa, måtte vi sköta våra kort snyggare - man har ju faktiskt ingen aning om vad folk har i bagaget.

Lavendia och Polarlantis: Trist med mens...upp på sadeln igen (pepp!)

Gris78: Hmm, inget test än? Ursäkta om jag är tjatig...

• Astrogirl
    Saftmedbulle skrev 2010-12-29 15:48:08 följande:
    Astrogirl: Massor av grattis till ditt fina plus! Bra början på det nya året, eller hur?

Alltså...  när jag läser om hur "finkänsliga" folk är i er närhet blir jag heligt förbannad. Ibland verkar det som om folk snackar först och tänker sen (OM de tänker). Jaaa, måtte vi sköta våra kort snyggare - man har ju faktiskt ingen aning om vad folk har i bagaget.

Lavendia och Polarlantis: Trist med mens...upp på sadeln igen (pepp!)
    Tack. Ja verkligen bra nyårspresent.

Mina två bästa vänner har blivit gravida under senaste året och det tog sig fort för dem och jag upplever att de inte riktigt kunnat förstå hur jobbigt det är när man får kämpa längre tid med bebisverkstaden. De säger att man ska försöka sluta tänka på det, men hur lätt är det, typ omöjligt. Man måste nog upplevt det hela för att verkligen kunna förstår hur det känns.

Ja kämpa på. Snart är det er tur. Kramar!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet