• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-12-28 19:54:39 följande:
    SÅ UNDERBART ASTROGIRL!! {#emotions_dlg.flower} Det verkar faktiskt vara ganska vanligt att par blir gravida när de "ger upp" eller typ blir så less att de har sex utan att direkt försöka. Men det kan ju vara tack vare spolningen också. Och vilket stort och fint plus du hade också, många har ju mycket svagare plus vid bim. Så här har det inte bara tagit sig, utan det har tagit sig _ordentligt_! Glad
    Ja det är nog sant att man slappnar av lite när man typ "gett upp" för tillfället som vi gjorde tills vi fick svaren på utredningen.  Har hört flera som blivit gravida bara av att boka in sitt första utredningsbesök, bara för att man då bara väntar på att få allt kollat och inte bryr sig så mycket om vad som händer under tiden.

Håller tummarna för er alla här!
  • Astrogirl

Tack allihopa! Nu håller jag tummarna för att det blir mer plus i tråden framöver. Kramar på er alla!

• Irmeline

Grattis Astro!!!! Solig

Nu börjar det gå åt rätt håll!
    Vem är näst ut att testa?
    2011 blir vårt år tjejer!! 

• ceke

Åhhh, håll nu tummarna för att kece blir frisk imorrn.. har världen äggvita nu och han ligger i feberfrossa. SUCK! Så hoppas hoppas att peakdagen för ägglossningen väntar tills på torsdag och vi hinner sexa imorrn kväll åtminstoen! Eller i o f sig att ÄL är imorrn då.. får då finns det fortfarnde en chans att gårdagens två omgångar kan ha räckt... Hmmm

Just nu är jag inte såå liiiiite FRUSTRERAD!

Japp Irmelie, 2011 ska defnitivt bli året för denna tråd! Både för nya plus och för att befintliga plus blir till friska, krya söta små bebisar!!!

• ifyouweremine

Hehe har precis läst igenom en debattartikel med en låååååång diskussion efteråt gällande hur man ska äta och dricka under graviditet. Artikeln sa att så mycket som 13% av svenska kvinnor i en ganska stor undersökning hade sagt att de kunde tänka sig att dricka alkohol under graviditet. Nästan 40% kunde tänka sig att bryta mot en del av de många saker man avråds från att äta/göra t.ex insjöfisk, massage m.m. I artikeln stod det också att det forskats väldigt mycket och länge kring alkohol under både graviditet och amning, men att man inte kunnat finna några bevis för att det är skadligt i måttliga mängder, särskilt inte vid amning. Och sen att i både USA och Storbritannien har man ändrat från att helt avråda från alkohol till att avråda från större mängder alkohol under graviditeten.

Och sen i diskussionen var det massor av argument från båda sidor, en hel del påhopp och vissa var helt skogstokiga. Snacka om att frågan om hur man ska vara inför sitt barn upprör och det slutar ju inte direkt efter amningen, utan det är alltid massa åsikter. Jisses! Man blir nästan mörkrädd ibland. Nästan hetsigare än religiösa meningsskiljaktigheter. Men det måste ju bara betyda att barn är så viktigt för människor och om man själv är förälder vill man överföra alla sina korrekta åsikter på alla andra föräldrar för att rädda deras barn. Eller vad tror ni?

Jag kommer nog iaf följa ganska många rekommendationer under graviditeten, om jag nånsin blir gravid. Men jag kan tycka att det blir lite hysteriskt att följa precis alla rekommendationer om vad som kan vara farligt för fostret. I så fall kan man ju lika gärna stanna inomhus - jag KAN ju bli påkörd av en bil om jag går ut! Och om man ska ha nolltolerans på gifter och kemikalier bör man ju sluta både äta och andas..

• Lavendia
    ifyouweremine skrev 2010-12-28 22:06:33 följande:
    Oj vad du vad snabb ceke.. men du kan ju det där med spottings. :)

Polarlantis - Oj vad spännande!! Håller tummen så den nästan vitnar här. :) bim+2 nu va?

Hur går det för emmafemma?

Lavendia - Snart bim-dags för dig också ju! Känner du nånting? Trött kommer jag ihåg att du skrev förut. Jag är också en sån som blir jättetrött så fort jag är ledig och slappnar av.. Man är så uppe i varv och stressad annars. Men har nog inte somnat sittande. :)
    Oj vad det skrivs. Härligt!!

The D day!! Kommer den inte i em så testar jag imorgonbitti. Mår illa och haft mensvärkar i några dagar och klassiska menssmärtor i korsryggen. Igår kväll hade jag jätteont och trodde jag skulle vakna i en liten pöl men icke. Extremt trött men precis som du så brukar jag bli det när jag slappnar av men somna sittandes bland massa folk brukar jag faktiskt inte göra :) Kanske ett tecken men det vågar jag inte hoppas på. Känner mig mycket piggare nu.

Tror BIM är idag och inte igår då jag fick glad gubbe (CB) den 15/12 så ÄL kanske 16:e? och sen 14 dagar till BIM. Senaste först mensdag den 30/11. Kan vara BIM imorgon men imorgonbittit testar jag. Ska bjuda mannen på en överraskning imorgon där jaccuzzibad ingår och det ska man inte göra om man är gravid visst. Apporpå allt man inte får göra. Var på massage igår, visste inte att man inte fick gå på det. Får plugga på märker jag. Jobbigt när folk ska pracka på en sina åsikter och döma. Varför kan man bara inte ha en öppen diskussion där alla har rätt till sin åsikt. Vi är alla olika och olika saker är rätt för en. Kan bli vansinnig på det ibland.

Många som är väldigt nitiska och det är helt OK för mig. Personligen var jag inte det första gången då jag hade noll koll och ibland undrar jag om det var därför jag fick MF. Å andra sidan hur levde våra mammor och mormödrar. Inte gick dem och tänkte på allt som vi gör. Inte mina i alla fall. Jag har frågat. Mamma är jättestolt för att hon bara rökte 5 cigg om dagen när hon var gravid. Hör på den!!!!!! Hur f-n kan man röka alls tänker jag men det var hennes sätt och det gick ju bra.

Polarlantis & essalady: hur går det för er? Är vi fler som har BIM nu?
  • emmafemma

Hej alla!

Hoppas ni har haft en skön jul! Jag ligger nu på BIM+2. Ingen mens än, men heller inget plus. Däremot har jag molvärk i magen, värk i svanken och en del bruna flytningar som började igår. Det kan givetvis vara ett tecken på graviditet, men jag gissar att mensen är på väg. Det känns så i alla fall. Men utan mens och utan + kan man inte göra så mycket annat än att vämta och se.

Något som gjorde mig hoppfull var att mina bröstvårtor har gjort så in i bomben ont i över en vecka. Det är en symptom jag aldrig har haft innan. Inte nog med att de sved - de såg även helt såriga ut, vilket är svårt att fejka.

Det har fått mig att HOPPAS! Men nu när det känns som om mensen är på väg, börjar jag misströsta. Så håll tummarna för mig (ja, för oss alla givetvis).

Grattis, grattis, grattis Astro! Vilken härlig julklapp!

• mallanis

Essalady och Lavendia- Ja vad man får och inte som gravid....jag följer SLV´s rekomendationer vad äller mat och alkohol, droger så klart. Sen måste man faktiskt låta det "sunda förnuftet"råda.
    Vill man tro allt som sägs (utan underbygda fakta) och bli rädd för allt? Jag är naturvetare och vill veta VARFÖR man inte ska göra si eller så....köper inte försiktighetsprincipen med allt ;)  Min läkare jag träffade nu under denna graviditet är SÅÅ bra och sa OM allt är bra med bebis så "klarar" man inte av att drabbas av missfall och berättade om hur kvinnor förr i tiden försökte få bort sina foster (extrem utmattning, bada kallt, bada varmt, otäcka saker upp i livmodern för att skada bebis etc etc...)  när de inte ville vara gravida. Så summa sumarum sa hon Är allt rätt med bebis så är det extremt svårt att "framkalla" missfall, det är INTE som i Dallas att man faller av hästen och får missfall hux flux. Så vad massage kan vara för fara? Mer än att man får endorfiner och goa hormoner som både mamma och bebis MÅR BRA AV!?  Så så klart kan man fortsätta att bada i jaccucin, basta och bada badtunna etc ;) men man ska lyssna på sin kropp! Det var inte på något sätt ditt fel Lavendia att det blev missfall, någonting var inte helt rätt med den bara....

Min mamma rökte också med mig på den tiden visste man ju inte att det var skadligt för bebis! Vi är ju en hel tråd med brudar som blev till under denna tid och vi är ju mer eller mindre perfekta allihop eller hur ;)

Håller tummarna nu för resten av BIM-arna!!!!!

Tredje gången gillt!?
  • Lavendia

Mallanis: Tack vad go du är!! Nej, det var ju annat som var fel och får tänka positivt och tacka naturen för att den tog hand om det själv. Det är verkligen ett under att vi är så perfekt som vi är, vi som blev till under Flower Power -70 tal Skrattande

• Jojjo77
    L Maria skrev 2010-12-28 17:14:52 följande:
    Minnie69 - här har vi grafen! www.fertilityfriend.com/home/325b6b

Ceke - urk, håller tummarna för att du inte också blir sjuk!
    Ernlia - jag är inte avundsjuk, krya på dig!!
    Irmelie - skönt att veta att det är på gång nu i alla fall!
    Jojjo - tillhör också skaran som har svårt att hålla god min och bli genuint glad de första sekunderna...
    En av mina äldsta vänner fick barn i augusti och när hon var gravid kläckte hon "det är ju inte utan att jag och min sambo är glada och stolta över att vi lyckades på första försöket, perfect match liksom". Detta var som tur var innan vi hade börjat försöka, men fy f-n vad det inte känns kul att tänka på nu - så vi skulle egentligen inte passa ihop då, eftersom det inte tagit sig på första försöket för oss?! Hon vet att vi försöker och sa när vi sågs sist "men passa på att göra meningslösa saker nu, som att gå på bio, konsert och att äta ute, det kommer ni inte att ha tid till sen. Inte för att det betyder något, men man kan ju fylla tiden med tomma saker så länge".
    Mental note to self - jag ska aldrig prata om barn och barnatillverkande med folk som inte har barn själva OM de inte tar upp saken först. Jag ska inte heller säga ett jä-la ord om hur "tomt och meningslöst livet var innan barn" även om jag eventuellt skulle känna så...
    Essa - här är det jag som är hoppfull, maken är helt av andra sorten (vilket nog är tur för min mentala hälsa) - han säger att det kommer när det kommer och att snittet är sju månader, eftersom vi inte ens har nåt dit är det ju hur lugnt som helst. Han tycker inte att vi behöver testa förrän efter BIM - det blir ju bara besvikelse om det inte är något.
    Vilka idiotiska människor det finns! Håller helt med om att man inte ska prata hur som helst med folk i sin omgivning som inte har barn. Jag har inte gjort det innan vi började försöka, men nu skulle det aldrig falla mig in, när man vet att det inte är så lätt som man kanske trodde. Man har ju heller ingen aning om vad folk har gått igenom innan de fick sin mage. Om din väns liv kändes tomt och meningslöst innan barn, så säger det ju rätt mycket om hennes eget liv, inte om andras. Jag tycker att "tomma och meningslösa" gejer, t ex bio, fester och resor är underbart härligt oavsett barn eller inte barn.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet