• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Hejsan,

Sent ska syndaren vakna

För mig blev det nog lite mer alkohol än jag tänkt, fast jag blev ändå inte full. Två glas vin, lite portvin och ett glas skumpa under 5 timmar. Känner mig pigg idag och tur är väl det, för vi måste skotta. Här kom det minst 12 cm snö igår och det har nog kommit ännu mer nu!

Det var en tjej med igår som jag inte sett sen i somras då jag var gravid. Hon såg mig då köpa en bok om graviditet och jag berättade, fast jag var i 7 veckan. Igår tittade hon lite konstigt på mig och jag fattade inte varför. Sen frågade hon mig på tu man hand om jag var gravid och då berättade jag vad som hänt. Hon hade nog varit lite förskräckt över att jag drack då hon trodde jag var gravid. De försöker på sitt andra barn och har haft lite svårt att bli gravida så vi pratade ut en del, kändes bra.

Ceke: Visst är det kul med att undersöka sig själv, göra grafer på sin temperatur mm. Jag tror det är därför jag gillar ÄL-testen, känns lite vetenskapligt och att man gör nåt för att försöka påverka sina chanser. Om läkaren sa 3 dagar efter äl så kanske du ska vänta tills imorgon med tabletterna? Finns det nån fördel/nackdel med att ta dem lite för tidigt?

Jag berättade för sambon att ÄL troligen infaller på tisdag. Han tyckte vi skulle sexa på från söndag och framåt varje dag! Mitt förslag var varannan, men är han på för varje dag, så varför inte! Vi får väl se vad ÄL-testen säger.

Millan

• ceke
    Kattflickan skrev 2011-01-01 12:20:29 följande:
    Hejsan,

Sent ska syndaren vakna

För mig blev det nog lite mer alkohol än jag tänkt, fast jag blev ändå inte full. Två glas vin, lite portvin och ett glas skumpa under 5 timmar. Känner mig pigg idag och tur är väl det, för vi måste skotta. Här kom det minst 12 cm snö igår och det har nog kommit ännu mer nu!

Det var en tjej med igår som jag inte sett sen i somras då jag var gravid. Hon såg mig då köpa en bok om graviditet och jag berättade, fast jag var i 7 veckan. Igår tittade hon lite konstigt på mig och jag fattade inte varför. Sen frågade hon mig på tu man hand om jag var gravid och då berättade jag vad som hänt. Hon hade nog varit lite förskräckt över att jag drack då hon trodde jag var gravid. De försöker på sitt andra barn och har haft lite svårt att bli gravida så vi pratade ut en del, kändes bra.

Ceke: Visst är det kul med att undersöka sig själv, göra grafer på sin temperatur mm. Jag tror det är därför jag gillar ÄL-testen, känns lite vetenskapligt och att man gör nåt för att försöka påverka sina chanser. Om läkaren sa 3 dagar efter äl så kanske du ska vänta tills imorgon med tabletterna? Finns det nån fördel/nackdel med att ta dem lite för tidigt?

Jag berättade för sambon att ÄL troligen infaller på tisdag. Han tyckte vi skulle sexa på från söndag och framåt varje dag! Mitt förslag var varannan, men är han på för varje dag, så varför inte! Vi får väl se vad ÄL-testen säger.

Millan

OJ.. måste ha varit lite tufft att få den frågan, kan jag tänka mig. Skönt att ni hade en bra pratstund i a f!

Kul att din sambo är så på i bebisverkstan Varannan dag, varje dag.. bara att köra som lusten faller på, nånstans där emellan tänker jag, bara det blir av Ni båda är ju heta på gröten att få till det, så det lär ju inte va nå problems

Ja, det är nog den vetenskapliga ådran i mig med som gör att jag är så på med tempning, kurva, ÄL-test etc! och jag som sa att jag skulle sluta med ÄL-testen. Haha... hmmm öhh.. vi får väl se hur det går!

MM, ska jag börja tre dagar efter ÄL så är det idag... Det är det som förbryllar mig hru jag ska göra. Och jag har ingen aning om det finns nackdelar med att börja för tidigt... förutom att lutealfasen antagligen blir en dag kortare på det sättet.. Och så är ju frågan om ÄL verkligen va på dag 13 eller 14. hur 17 ska man kunna veta det med säkerhet?? Eller tja.. det är väl det som blir lite klarare med FF...
  • ceke

Så där ja. Nu har jag bestämt mig och tagit första progesterontabletten. Om jag följer mönstret från tidigare månader, så är det ikväll som mina spottings skulle börja... dvs fjärde dagen efter första positiva ÄL-testet... Och det vill jag inte! så nu har jag börjat med Proveran på dag 16! Hoppas på att inte ha gjort nåt dumt nu!

• AMC80
    ceke skrev 2011-01-01 11:19:07 följande:
    Hej på er och god fortsättning på det nya året! Hoppas alla hade en trevlig nyårsafton!

Här är en till som känner sig pigg o fräsch idag. Blev bara ett glas vin igår, så det är skönt idag

Om jag får tro Fertilityfriend, så va min ägglossning på dag 13.. och det sammanträffar ju väldigt fint med när jag o kekke trots allt fick till det trots magsjuka o allt.. så nu är det bara att hålla tummarna och gå in i den eviga väntan... Men hurrni, vad spännande det är med alla de nya grejerna att checka på kroppen! alltså tappen, sekret etc. Det följer ju faktiskt boken än så länge rätt bra Och va kul det är att följa grafen!! www.fertilityfriend.com/home/32bb7c

Nu är jag lite rådvill dock hur jag ska göra med tabletterna. Läkaren sa att jag skulle börja med dem 3 dagar efter ÄL, dvs dag 17... men om min ÄL nu var på dag 13.... skulle ni vänta tills imorrn (dag 17) att ta dem, eller skulle ni börja idag på dag 16? Snurrigt blev det, men ni kanske förstår hur jag menar??
    Vilken fin kurva du har. Min (enbart tempen) visar att jag inte har ÄL. http://www.fertilityfriend.com/ttc/index.php
    Jag ska börja kolla mer grejer som du (sekret, tapp osv), men just nu ser det mörkt ut.
  • ceke
    AMC80 skrev 2011-01-01 13:46:35 följande:
    Vilken fin kurva du har. Min (enbart tempen) visar att jag inte har ÄL. www.fertilityfriend.com/ttc/index.php
    Jag ska börja kolla mer grejer som du (sekret, tapp osv), men just nu ser det mörkt ut.
    Jaa, det är kanske lättare att även kolla tapp o sekret för att få vägledning.. Men du måste länka till din hemsida på FF Annars kan jag inte se! Nu hamnar jag på min egen bara...
  • Astrogirl

Jag har hört att tappen skulle vara mjuk när man är gravid, men min är fortfarande hård och de känns som om den är öppen för det är liksom ett mjukt hål inuti. Konstigt. Verkar som om det inte går att lita på den där tappen. Flört

• Pingla35

God fortsättning på er tjejer!

Det skrivs så mycket här, hinner inte med! 
    Millan- Skönt att få prata, det kunde ha blivit en jobbig situation men kul att det blev så bra. Skönt att mannen är med på noterna! 

Essalady- här ska det oxå bli mer tanke på hälsan. För oss båda. Sovtider, mat, alkohol osv. Vi har lagt på oss alldeles för många trivselkilon. Vi vill båda förlora några kilon för att må bra och kanske förbättra plusstatistiken. 

Hade en mycket trevlig kväll igår. Avslutade året med en mycket givande samtal med mamma om allt mellan himmel och jord. Det skönaste var ändå att få henne att förstå att hon inte behöver tjata om barnbarn. de kanske kommer så småningomSolig . En stressfaktor mindre för mig! 

Åkte milen på skidor igår, mycket skönt! nu blir det fler rundor men inte idag! Har träningsvärk och lust att bara mysa framför tvn med sambon. Myspys många gånger om.Flört

Har gjort ÄL-test men inget utslagRynkar på näsan. Har jag missat det helt eller visar det inte bara? Kan det vara som ni skrev innan att vi lite "äldre" får utslag och Äl på olika tider? 
    Lever på att vi ska till kk efter juluppehållet. Men tills dess myser vi på. 

• AMC80
    ceke skrev 2011-01-01 13:55:33 följande:
    Jaa, det är kanske lättare att även kolla tapp o sekret för att få vägledning.. Men du måste länka till din hemsida på FF Annars kan jag inte se! Nu hamnar jag på min egen bara...
    http://www.fertilityfriend.com/home/32d4a8

Provar denna istället. Trodde att det gick att länka direkt från sidan.
  • Polarlantis

Fortfarande ingen mens efter den dagen jag hade det..i onsdags...imorgon tar jag ett test bara för att kolla men jag tror fortfarande inte att det är ngt, tror bara kroppen är helt av banan...återkommer!

• mallanis

Hej tjejer! God fortsättning på året och hoppas nu för ett lyckosamt 2011 för allihopa!!!! 2011- Vårt göra bebis och snusa bebis år!!!!

Ego- Här har nyår varit supernice med god mat men dock utan någon höjdar dryck =) En vän som inte visste att jag var gravid så jag har berättat nu... Hon skrattade och sa...jag anade det ;) sist när det var fest och du körde så tyckte jag att du tvekade en millisekund när du berättade att du skulle köra..... Japp vad kan man säga jag suger på att ljuga =) eller iaf undanhålla saker jag skulle ju köra ;)

Rosavit- Åh så skönt! Härligt!

Ceke- du hade otroligt låg temp precis under mensen...(du sa ju att du var ett kallblod ;) ) om det blir mens igen ska det bli intressant om din kurva störtdyker vid mens... Inget konstigt med det men bara intressant min kurva var mer att den minskade from mens och gick neråt lite mer sakta så kul att se din kurva!  Ceke håller med gillade att tempa och äl-resta då han man liksom koll på det man kan och dessutom är det kul!!

Annjann- Du har en ganska hoppig kurva och en hel del ringar som inte är i fyllda? Beror det på att du har tempat vid lite olika tider?

Astrogirl- japp tappen tycker jag är en konstig sak ;) Jag har slutat klämma på min, den gjorde mig bara konfunderad ;)

Millan- skönt att få prata av sig!

Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet