• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2011-01-03 10:28:57 följande:
    Ernlia - hoppas att det är ngt! Skulle, som de andra också skrivit, ringa bm eller gyn för at kolla upp så att du slipper alla hjärnspöken.

Polarlantis - jobbigt att bara gå och vänta. Jag skulle nog i ditt fall också ringa bm eller gyn, man blir ju knapp annars!

Lycka till till er båda och till alla andra!

EGO: Här startade mysveckan igår, så nu är det bara att köra på och sen vänta, vänta och vänta. Igår kväll när jag skulle somna låg jag och funderade på hur det skulle vara att få en liten och fick då världens panik! Är det verkligen det jag vill eller har det bara blivit en grej??? Helt plötsligt tyckte jag att våra liv är helt perfekta och vet inte om jag vill byta dem mot något annat. Har jag blivit helt galen eller förstår någon vad jag menar?!?!? Det kanske är jag som ska föla mina egna råd och ringa psykolog!!!
    Sådär känner jag också ibland!
    Det är ett så stort ansvar, och det är ju ganska påfrestande också med lite sömn och ständig passning i början.
    Men det kommer vara värt det! De säger ju att den kärleken man känner av att bara titta på sitt barn överskuggar alla vakna nätter.
    Vi får väl lita på att de inte lurat oss, föräldrarna.. :)
  • ernlia03

Efter ca 4 timmars sömn inatt (kunde inte riktigt varva ner efter testet och konstig dygnsrytm sen nyår) så tog jag ett nytt test imorse och strecket var minst lika tydligt som igår. Så kan nog utesluta att det var testet som var felaktigt iaf... Tungan ute

Förra gången när strecket var så starkt som idag hade det gått fem dagar efter BIM. Nu vet jag ju inte riktigt när BIM var och så hade jag ju lite försprång med hcg:et i kroppen redan. Men borde ha haft ÄL runt 17-18:e december skulle jag tro och då borde jag vara ca 4+1 eller 4+2 nu.

Jag avvaktar nog att ringa både bm och gyn, jag vet att de bara kommer att säga att det enda jag kan göra är att vänta. Lärde mig det i förra omgången av besök och kontakt med dem. Det går ju heller inte att se så mkt så här tidigt.

Ernlia - hoppas att det är ngt! Skulle, som de andra också skrivit, ringa bm eller gyn för at kolla upp så att du slipper alla hjärnspöken.

Polarlantis - jobbigt att bara gå och vänta. Jag skulle nog i ditt fall också ringa bm eller gyn, man blir ju knapp annars!

EGO: Här startade mysveckan igår, så nu är det bara att köra på och sen vänta, vänta och vänta. Igår kväll när jag skulle somna låg jag och funderade på hur det skulle vara att få en liten och fick då världens panik! Är det verkligen det jag vill eller har det bara blivit en grej??? Helt plötsligt tyckte jag att våra liv är helt perfekta och vet inte om jag vill byta dem mot något annat. Har jag blivit helt galen eller förstår någon vad jag menar?!?!? Det kanske är jag som ska föla mina egna råd och ringa psykolog!!!
    Jag förstår dig helt och hållet! Kunde inte ha sagt det bättre själv. Följer man bara nån form av norm och skaffar barn för att man "måste" och känner att tiden börjar rinna ifrån en? Eller är det faktiskt nånting man vill? Jag vet faktiskt inte, men jag tror att det har med kontrollbehov att göra. Vi är ju rätt bra på sånt här i tråden. Flört Vi är ju dessutom så erfarna och kloka att vi inser att massor kommer att ändra när det kommer en liten i familjen och varför ändra på något som redan är bra (dvs våra nuvarande liv). Jag väljer dock att tro på samtliga i min omgivning som menar att få barn är det bästa de har gjort, det finns inget som kan jämföras med det.

Och det måste ju finnas nån anledning till att vi hänger här så mycket och våndas också! Skrattande
  • Pingla35

Vad kul Ernila håller tummarna för dig! Det låter ju väldigt lovande!

Jag förstår precis vad du pratar om. De tankarna du beskriver har florerat i mina tankar med. Det går i vågor det där med att vilja ha men samtidigt väldigt nöjd med det man redan har. 
    Psykolog? Nja, vet inte riktigt om det behövs. Du har ju alla här inne i tråden som du kan bolla med. Och jag är rätt hundra på att vi alla har känt/känner som du gör.

Ego-Här har mysveckan varit i fullgång ett tag och vi fortsätter eftersom jag inte vet när ÄL riktigt faller in.
    Ska ringa KK idag och se om det är öppet annars ringer jag den 10. Vill ha min efterkoll. De hade ju glömt bort mitt biopsi-resultat sist.
    Läste om era inlägg om spolning och simulering...  Undrar om man kan kolla upp sånt när man ändå ligger i stolen?? 
  • Saftmedbulle

Ha, ha, just så där gick mina tankar oxå igår... Sa till mannen: "Alltså, ska vi verkligen ge oss in på det här?" Som tur är fick han mig på andra tankar, men jag tror att det är helt normalt och speciellt för oss som är lite äldre. Det kommer ju att bli omvälvande att få barn och visst...det är bra att tänka igenom det, men vårt problem är nog att vi ibland tänker lite FÖR mycket (är jag ensam om det ;)?
  • Saftmedbulle

Ernlia: Låter spännande (kanske lite väl spännande, har full förståelse för din vånda...) Håller tumme här med!

Polarlantis: Tumme för dig oxå- börjar bli läge för antingen plus eller mens, eller hur? Du får köpa en påse tålamod på ICA ;)

• Pingla35
    Saftmedbulle skrev 2011-01-03 11:43:45 följande:
    Ha, ha, just så där gick mina tankar oxå igår... Sa till mannen: "Alltså, ska vi verkligen ge oss in på det här?" Som tur är fick han mig på andra tankar, men jag tror att det är helt normalt och speciellt för oss som är lite äldre. Det kommer ju att bli omvälvande att få barn och visst...det är bra att tänka igenom det, men vårt problem är nog att vi ibland tänker lite FÖR mycket (är jag ensam om det ;)?
    Hehe, jag kan skiva under på att jag funderar för mycket.
  • Pingla35

Julhelgen var trevlig med mycket mat och trevliga släktingar.
    En sak som kom fram under juldagen var mindre rolig. Pappas styvdotter, 17 år, berättade att hon är gravid. Ska ha i april.
    Jag hade väldigt svårt att gratta. Ärligt kommer inte ens ihåg om jag gjorde det. Blev bara så ledsen och förbannad att en sådan ansvarslös liten snärta bara råkar bli gravid. Hon hoppade av gymnasiet tidigare i höstas och nu har varken hon eller pappan någon inkomst. Det är så långt ifrån hur jag skulle vilja ha det.
    Jag var tvungen att gå ifrån bordet och gråta en skvätt med sambon tröstade.  Handen på hjärtat, det handlade nog mer om min sorg att det ska gå så trögt för oss. Medan de bara råkar bli med barn.
    Var bara tvungen att lätta på hjärtat lite.

• Irmeline
    Pingla35 skrev 2011-01-03 11:42:43 följande:
    Vad kul Ernila håller tummarna för dig! Det låter ju väldigt lovande!Jag förstår precis vad du pratar om. De tankarna du beskriver har florerat i mina tankar med. Det går i vågor det där med att vilja ha men samtidigt väldigt nöjd med det man redan har. 
    Psykolog? Nja, vet inte riktigt om det behövs. Du har ju alla här inne i tråden som du kan bolla med. Och jag är rätt hundra på att vi alla har känt/känner som du gör.

Ego-Här har mysveckan varit i fullgång ett tag och vi fortsätter eftersom jag inte vet när ÄL riktigt faller in.
    Ska ringa KK idag och se om det är öppet annars ringer jag den 10. Vill ha min efterkoll. De hade ju glömt bort mitt biopsi-resultat sist.
    Läste om era inlägg om spolning och simulering...  Undrar om man kan kolla upp sånt när man ändå ligger i stolen?? 
    Ägg-simulering. den var bra! Skrattande

Jobbigt med styvsyrran, men ärligt, 17 år och utan jobb och utbildning. Nej tack!
    Jag blev gravid vid 22 och valde bort det, och det ångrar jag inte. Var sak har sin tid.

När ni får barn så kommer det bli så mycket bättre!! :)
  • ceke

Hej på er!

Ser att ni pratat om tankar kring hur det blir om man får barn kontra det man har nu.. hehe.. Vi hade en vän och hennes underbara lilla vilde till charmtroll på 1,5 hemma hos oss igår. Oh ojoj vilken energi det går åt till att leka o se efter honom! Men va mysigt det är också...

Fick även lära mig att min kära Kekke kan rya i och säga ifrån hehe och då lystnade
    lillkillen faktiskt (han va väldigt nyfiken på vårt vitrinskåp och skulle gång efter annan dit, öppna dörrarna och rumstera om bland kristallglasen...). Kan lova att vi verkligen insåg att vi inte har ett barnsäkert hem!!!

Åh, idag är en nervpress. Tyckte mig se nåt färgaktigt i flytningarna i morse när jag va på toa... så GRRR va läskigt det är att gå på toa nu! Tempen hade dock gått upp ytterligare ett snäpp...

Pingla: Jobbigt med styvsyrran. Men oj vilken tuff tid de får! Ingen höjdarsituation att sätta ett barn till världen i... Förstår dock att du långt ifrån jublade av glädje

• Lavendia

Tankarna kring livsförändringen är många. Nog svårt att förstå vilken omställning det är. Jag har aldrig velat ha barn innan men helt klart ändrat mig. Nu kan jag ibland önska att jag kom på tanken lite tidigare (är 36) men då hade det inte varit med min underbare man och jag hade inte varit redo så ödet väver sin väv. Man förstår bara inte ibland hur den tänker förrän man ser helheten efteråt Skrattande

Pingla: Förstår att du inte jublade. Personligen hade jag absolut inte velat ha barn så ung och det blir en tuff situation. Vi får önska dem lycka till och hoppas de reder ut den. Vet ju själv hur man tänkte som 17 år, man ägde världen och var oövervinnlig. Tänker inte alltid hela vägen.. Nu tänker vi för mycket istället som någon skrev Flört

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet