• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

MariaF79: Jag är bara så van att inte få några symptom alls på ÄL, så vet inte hur jag ska tolka. Men har vi sex varannan dag så borde vi ändå pricka in ÄL. Men det var lite kul den här månaden att iallafall få lite symptom, tycker jag känt lite molvärk också. Men tur att vi började sexa i tid och vi får väl fortsätta tills nån dag efter att ÄL-testet visat positivt så har vi täckt in alla möjligheter.

Jag har ibland också funderingar över hur mycket vi måste ändra vårt liv om vi får barn. Jag och min sambo gör jättemycket tillsammans och vi trivs med det. Exempelvis lagar vi nästan alltid mat ihop, skottar tillsammans, klättrar etc... Allt sånt blir ju svårt om en ska passa barn.

Essalady: Tycker att det låter helt rätt att planera resa och försöka få bort fokus från bebisverkstaden. Jag och sambon funderar på samma sak.

Helt off-topic: Vår honkatt som brukar föredra husse, har varit oerhört kelig med matte idag. Det är tydligen bara jag som gäller! Hon vägrar att gå ifrån mitt knä så det är lite svårt att skriva det här inlägget! Hon är så mysig och jag får nästan lite moderskänslor!  

Millan 

• Pingla35
    ifyouweremine skrev 2011-01-03 20:20:38 följande:
    Jag har nu två projekt att ägna mig åt som konkurrerar med bebisgrubblet, känns som det är bra med lite annat att fundera över emellanåt.

* Utlandsresa i mars - måste bestämma färdrutt, boka hotell, kolla upp vad jag ska uppleva på plats etc. Tänker även räkna in att äta och dricka gott och vad jag vill, och inte utgå från att jag är gravid på resan.

* Viktnedgång - vilket är ett naturligt led från föregående punkt. Måste slipa på formen inför beachhänget. Så nu går jag på diet och har infört ett träningsschema. Gäller bara att dieta och träna lagom så det inte påverkar fertiliteten negativt. Men förhoppningsvis innebär viktnedgång (och bättre leverne generellt) ökade chanser till att bli gravid också, så två flugor i en smäll.
    Jag kan skriva under på att båda projekten snart gäller här hemma. 
    Det andra du nämner, viktnedgång har påbörjats. nu är det träning varannan dag som gäller. Har hängt på två kompisar som tränar inför öppetspår och har ambitionen att fortsätta med det även när jobbet tar fart igen.

Resan är inte 100% spikad ännu men nu ska bara arbetsgivaren frågas och får jag grönt ljus därifrån så ska vi börja planera.
  • simtim

Essalady, jag är oxå  med på din projektering. Samma saker planeras här resa och beach 2011.....fast visst vore det roligare att ha en gravidbula man kan visa fram istället för att försöka tappa ett par kilon!...
    Millan, ja även här kan det kännas krystat ibland. Men jag är superenvis med att inte tjata på min man om äl och barn, så jag tror att han iaf slipper tänka för mkt. Och nu när jag slopat äl-testen den här månaden tyckte jag det kändes lättare att bara vara spontan. Men visst, ibland ställer barnmakeriet till det. Typ, "åh, nu borde vi ha sex, jag är inte jättesugen, och nu när jag tänker på det blir jag ännu mindre sugen, och glidmedel ska man inte heller använda....gaaaah"  men bara man lyckas stänga av hjärnan brukar det ju ändå bli bra till slut

• L Maria

En till som i alla fall har reseprojektet på listan också - Västindien i april, så visst vore ett grepp om träning och kost också stå med... Brukar gå ner lite i vikt när jag jobbar eftersom det är stressigt, + att jag kommer igång med tennisen då också, så det löser sig nog...

Hur mycket "övervikt" har ni som har detta på listan...? För egen del handlar det egentligen bara om ett par kilo, har ett BMI på 23 och skulle väl egentligen mest behöva omfördela...

• ceke
    simtim skrev 2011-01-03 22:29:22 följande:
    Essalady, jag är oxå  med på din projektering. Samma saker planeras här resa och beach 2011.....fast visst vore det roligare att ha en gravidbula man kan visa fram istället för att försöka tappa ett par kilon!...
    Millan, ja även här kan det kännas krystat ibland. Men jag är superenvis med att inte tjata på min man om äl och barn, så jag tror att han iaf slipper tänka för mkt. Och nu när jag slopat äl-testen den här månaden tyckte jag det kändes lättare att bara vara spontan. Men visst, ibland ställer barnmakeriet till det. Typ, "åh, nu borde vi ha sex, jag är inte jättesugen, och nu när jag tänker på det blir jag ännu mindre sugen, och glidmedel ska man inte heller använda....gaaaah"  men bara man lyckas stänga av hjärnan brukar det ju ändå bli bra till slut
    Känner också igen det där... och speciellt eftersom vi det senaste halvåret haft en vecka i månaden på oss at ha sex utifrån mina spottings och då i samband med ÄL.. så det har liksom blivit både efter sug, men ett krav att få till det... Men kan ju som flera andra gjort tidigare tipsa om pre-seed, som är ett godkänt glidmedel

Skitskitskitskitblääääää önskar att jag aldrig börjat känna på tappen just nu.... I morse va det ju tillstymmelse till lite rosa i flytningen och nu på kvällen har jag varit där och rotat och känt. Och tro på fan att jag fick med bruna flytningar ut.. SKIT! Eller, det är mer som bruna trådar i annars crämig flytning. Men dock brunt. FAN. Har inte märkt nåt i trosorna, utan det är när jag liksom undersöker som jag märker av det. Hmmm

Hur skulle ni göra? Jag skulle ju ringa gyn om jag fick spottings under proverakuren.. Nu är det ju så att jag inte skulle ha märkt detta om jag inte rotat runt.. ska jag räkna det som spotting eller ska jag liksom låtsas som om jag fortfarande inte visst om det? Förstår ni vad jag menar? Eller är det att jag irriterat tappen? Eller borde det va mer rosa då? Eller ja.. många frågetecken här nu...
  • kämpa2008

Hej!  jag är snart 37år & biologiska klockan tickar verkligen fram för mig Dessutom har jag Endometrios som inte gör situationen för mig & sambon bättre. Vi har försökt i snart 2år, nu är jag på min andra kur med Pergotime, tyvärr lyckades det inte nu heller. Mensen kom i söndags, känner att nu måste jag ha någon att prata med, det är skitjobbig situation när man längtar så otroligt mycket efter att få bli mamma. Sen blir det inte bättre av att jag har många runt mig, som väntar bebis klart man är glad för deras skull, men jag tror ni flesta här förstår vad jag menar. det är klart att jag ibland tänker att det nog inte är mening att jag ska bli mamma, men samtidigt så vägrar jag att ge upp. Men av mig som kvinna så krävs det mycket, mannen behöver göra sitt jag måste hålla koll på ÄL, tabletter, menscykel, BMI, allt detta blir stressande, fast att man verkligen inte ska bli stressad, men det är inte lätt att tänka positivt ibland...men hoppet finns kvar för oss
    Jag har även börjat med Akupunktur & har gått två gånger, dock inte satt några direktvärkande nålar till äggstockar mm än, men det kommer göras i slutet av januari, då jag ska på min tredje behandling.
    Terapeuteten har inte vågat sätta just på de ställena pga att jag har pågått behandling av Pergotime, men nästa gång får han göra det, det kan inte bli värre tror jag. Jag hoppas det lyckas på min sista kur, som jag ska ta i februari..Av tabletterna har jag som många andra humörsvängningar (gråter för lilla minsta), trött, lite yr, fast det var värst nu på andra kuren.
    Nu vill jag önska alla här en god fortsättning & jag hoppas på 2011...
    KRAM

• ifyouweremine

Vad bra att det är fler som är på samma linje - resor och viktnedgång. Då kan vi peppa varandra även inför detta! Jag brukar oftast vara lite plufsig på vintern och sedan komma i bättre form på sommaren. Men förra sommaren blev det lite sådär med det, och så har hösten varit väldigt stressig, vilket inneburit ingen träning, oregelbundna mattider, ofta snabbmat, för lite sömn och så är väl stressen i sig inte så bra för kilona. Så jag skulle nog behöva gå ner 10 kg egentligen, men kan leva med om jag "bara" gå ner 6-7 kg. Helst tills mars. ;) HAH - det kommer aldrig att gå, men man får sikta mot stjärnorna så kanske man når trädtopparna... Min kropp har inte varit så medgörlig vad gäller viktnedgång de senaste åren, det var lättare att gå ner förr. Det är lite som att min kropp väldigt gärna vill väga som den gör nu.

ceke - Jag tror faktiskt att tappen lätt börjar blöda faktiskt. Hade ju samma grej häromdagen även om det var rosarött blod då. Ge det några dagar till utan att vara där och pilla ;) så ser du om det kommer fler spottings. Hoppas inte!! Om det bara kommer en spotting kanske det är nidis ;)

millan - ÅH så sött med katten. Jag älskar katter och har haft katt under hela min uppväxt. Skulle gärna vilja ha en, men maken tycker inte att vi ska skaffa katt innan bebis utan i omvänd ordning i så fall.. Fast han har lovat att om vi inte lyckas få till några barn inom rimlig tid så ska vi skaffa katt. Så då är det ju nåt positivt med det iaf. ;)

• ceke

Pingla: Härligt med utsla på ÄL-testet! Bara att fortsätta att köra på några dagar till Tungan ute

Essalady: Hoppas du har rätt... så skumt.. när jag torkar utanpå syns inte nåt.. när jag känner bara en aning inanför (alt gör det med papperet) blir det lite småbrunt. DET känner jag inte igen.. Som sagt.. ska försöka låta bli att göra så mer och se vad som händer imorgon..

Din höst med mat och motion låter skrämmande lik min.. Hmm.. hade en viktresa för ca 2 år sen o gick ner 17 kg mha viktklubb.se. Bra grej, kan rekommenderas!!  Och har varit väldigt duktig med mat o kost även efter det.. men den här hösten.. tja.. den har gått utför! Som tur är vet jag på ett ungefär hur mkt jag kan äta även om det är onyttig mat för att inte gå upp så mkt i vikt.. Så det är bara typ 3 kg som fastnat´. altid nåt! Dock en del muskler som försvunnit o bytts ut mot fett, så det känns mer än det syns!...Men nu jäklar börjar jag känna mig frisk och är otroligt peppad för att komma igång igen! Köpte innan jul ett tränignskort på bad o gymanläggningen, så de dagar jag börjar jobba vid lunch tänker jag åka in till stan med Kekke o ha sådana där härliga förmiddagar med en stund på crosstrainern, lite styrketräning och så 30 min simning på det och sen bastu och bubbel! Ser fram emot det! och japp! Jag ska också i bikinin till sommaren, men hoppas ju på att istället för en platt mage ha en fint rund en

• ceke

Kämpa2008: Välkommen hit Här är det många härliga tjejer som är pratsugna o som stöttar varandra i denna vånda!

• Pingla35

Tyvärr så är det väl så att jag snart börjar närma mig 10 kg som ska bort. men försöker vara snäll och ska till att börja med vara nöjd med 5 kg till mars. sedan om det går bra ska jag fortsätta. Men det verkar som om min kropp verkar trivas i mina kilon Skrikandes!
    Men nu är det hårdkörning och jag ska verkligen försöka hålla samma tempo när jobbet tar fart igen. Det viktigaste är väl att försöka att minska matintaget och äta ofta. Dricka vatten. Alla nämnda som jag SKA hålla nu har varit frånvarande denna stresande höst!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet