Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Millan - det är inte tid för mens nu...? Usch, vad jag lider med dig, känns som att det ska vara slut nu för din del!

TeaTime - spännande, att du kan hålla dig till imorgon...jag testade typ varje dag de första, bara för att se om det ökade...

Marsflickan - bra att du inte har något kvar, och det är ju fortfarande jättetidigt! För min del har det inte tagit sig månaderna efter mf, så kroppen kanske säger ifrån om att den inte vill direkt...

Ego - nu verkar det som jag fått äl, i alla fall om tempen håller sig lika hög som idag, i två dagar till. Sen äl - dag 21, så sen har den bara varit månaden efter mitt första mf. Av någon anledning har jag inte stort hopp om att det tog sig den här månaden (prickade äl minus 1 och 2), är lite uppgiven så här på tolfte försöket...

• L Maria

Sen äl - sen mens, beräknad till dagen innan vårt första mf:s BF...

{#emotions_dlg.flower} BIM, Vi över 30 som längtar...{#emotions_dlg.flower} 

Oktober 
    4-- Prodigy79 (15:e försöket)
    5-- Tea Time, ÄL ca 19 sep (försök nr 7 efter MF 10/1)
    7-- baby81 ÄL vet ej (3:e försöket)
    12-- Polarlantis ÄL 28 september (försök 8, MA på nr 4)
    12--kristin10 (1:a försöket)
    12 --Marsflickan (ÄL ca 30 sep) försök nr 3, (1:a efter MA 21/8)
    13 -- Dansarkicki (ÄL ca 29 sep, försök 29, 6.e med Pergo, MA maj-11)
    15 --Råttentottan (ÄL/insem 30 sep) 1:a inseminationen
    15 -- MariaF79, äl 4 okt (försök nr 12, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    20 -- Kiyona - Försök 9 (X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    24 -- Saftochbulle ÄL 8 oktober, (försök nr 13, 3 mf tidigare)
    25-- Kaprifolen1979 ÄL ca 12 okt (försök nr 9)
    25 -- NICU (försök 9 - MF april -11)
    28 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 31 år)
    28 -- Jezza80, ÄL ca 15 okt (försök nr 10)

November

3-- Finlandssvenskan ÄL 20 augusti (13:e försöket) 

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET 
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök

• L Maria

Tea Time - nej, vad tråkigt... Sitter i samma sits som du, även om jag gått några dagar längre båda gångerna, och jag har läst mig till progesteron och barnalbyl. Jag vill inte sitta och vänta på ett tredje för att få en utredning och jag är rädd för att man är "en av dom" som inte lyckas på tredje... Progesteronkräm kan du köpa över nätet, tror det finns en sida som heter Hormoni eller något liknande, och barn-albyl kan du köpa på Apoteket (de har det i kassan så man får fråga efter det) - jag tänker ta en fjärdedels albyl vid nästa positiva test.

Jag har precis beställt boken Is your body baby friendly och har hunnit läsa en del - tyvärr var det inte så upplyftande för mig - det som ligger mig i fatet är att det finns immunlogiska sjukdomar och hjärtproblem i släkten (min mormor dog i MS långt innan jag föddes, mamma och morfar har haft hjärtinfarkter), vilket ofta är ärftligt och som inte ökar oddsen för att kunna behålla graviditeter. Det finns tex en mutation som heter faktor V Leiden som gör att blodet har lättare att koagulera - kan orsaka hjärtinfarkter i kombination med andra riskbeteenden (=mamma var rökare, slutade i samband med infarkten) och är ärftligt till 25%. Dessutom verkar den här mutationen vara vanlig i Europa, ännu vanligare i Skandinavien och mest förekommande i södra Sverige = born and raised i Skåne... Nu vet jag inte om det är just den här min mamma har och som jag kanske ärvt, men det känns inte osannolikt.
    Har läst mig till att det ska gå att medicinera mot de här sakerna om man hittar sitt problem - problemet är att det i Sverige inte är så vanligt att testa gällande immunologiska sjukdomar, den här Alan D Beer är ganska ensam om sina teorier, men visar på enormt goda odds för dem som lyckades komma till honom (dog 2006, men det finns nån klinik i England som fortsätter hans arbete). I Sverige finns det inte så många som verkar vara intresserade av det här, men en av dem finns vid Helsingborgs sjukhus, vilket ju underlättar enormt - jag jobbar i Helsingborg. Ska ringa honom om det visar sig bli ett tredje och berätta om min släkthistoria.
    Kan verkligen rekommendera den här boken varmt - alla de saker som gäller för oss som inte kan behålla graviditeter gäller även för de som inte lyckas bli gravida alls. Man hänvisar ofta till dem som inte lyckats behålla IVF:er = svårt att de facto bli gravida.

• L Maria

Just det - såg också att Omega 3 visat sig hjälpa för den som har immunologiska problem - inte att den är avgörande, men hjälper en bit på vägen i alla fall; ska gå och köpa Apotekets, tror den hetter Phorbia eller Phobia eller något sådant. Man ska vara noga med att det är fiskolja, inte fiskleverolja, och att den är renad från miljögifter etc. Sedan är det "säkrare" att handla Apotekets, eftersom de kör lite annorlunda kontroller än hälsokostbutiker gör. Man ska dock vara lite försiktig med att samtidigt köra med Trombyl eller albyl, eftersom Omega 3 i sig är lite blodförtunnande. Läste att 1g Omega 3 motsvarar den förtunnande effekten av 1/16 av en albyl.

Råttentottan - såg att vi har BIM samma dag - håller tummarna för att går vägen för oss båda den här gången!

Millan - två veckor kvar, det är inte så länge nu... Vilka är det som får göra IVF pdg?

Marsflickan - tack för kram! Tänkte på det du skrev om att bli ödmjuk inför det här - och det blir man ju efter långt kämpande, men inte ska du behöva bli det redan du har fortfarande goda chanser att det går ganska fort för dig ändå!

• L Maria

Millan - ja, jag har kollat lite i de trådarna, upprepade mf-trådarna berör ofta de här immunologiska faktorerna. Den här boken är också ansedd som "bibeln" i de kretsarna. Boken är bra på det sättet att den ju sammanfattar alla delar, som finns spridda i trådarna, och att man kan hitta det som skulle kunna vara mitt problem s a s.
    Alternativet för er är annars att åka utomlands och betala för det...? Vad är det som gör det svårt att testa dig för vad hette det, gonodial mosaik...? Behöver man plocka ut ägg och kolla dem, så att det i princip är när man gör en IVF pdg som man kan konstatera om det finns friska respektive sjuka ägg?

Saftis - urk, vet hur det är, även om vi hittills lyckats få till det när vi velat (eller tja, det har hänt ett par gånger under det här året, att jag inte kunnat komma, men det behövs ju inte heller i sammanhanget...) så frestar det på att gå och lägga sig och tänka "nu ska vi bli upphetsade..." Den här gången såg jag på tempen att vi skulle kunna gjort ett försök till, som då hade blivit på äl-dagen, men jag kände verkligen inte för det, tredje kvällen i rad, mitt i veckan, och man bara är trött och vill sova...så det fick bli de två dagarna innan äl-dagen...

Har läst vidare i boken och i princip skummat igenom hela. Han rekommenderar, förutom att man får kolla på sina eventuella immunologiska problem, att man får till harmoni i resten av sin tillvaro också - förespråkar tex. akupunktur, att äta rätt och röra på sig och inte bara för att det ska "kännas bra", utan för att det faktiskt reducerar förekomsten av det han kallar för "killer cells" - celler som attackerar främmande föremål i kroppen, tex då ett befruktat ägg... Det här med att "slappna av" har visst sina fördelar, men då antagligen i samband med att man har den här andra problematiken, med tex. killer cells som är förvirrade etc. Skulle tro att det är därför det ibland lyckas för folk som kör det där "vi försökte i ett helt år och sedan åkte vi på semester och DÅ..." Har man försökt så länge är det säkert inte omöjligt att man har en mild form av de här problemen, och som då reduceras om man faktiskt "slappnar av". Inte för att jag någonsin tänker bekräfta det för folk som tycker att "det bara är att sluta tänka på det", men för oss här kan det kanske vara något - gå och få regelbunden massage, akupunktur, prova yoga eller så, är kanske inte bortkastat. Det skadar ju i alla fall inte...

• L Maria

Polarantis - grattis, hoppas att allt går vägen den här gången!!

Angående stress - det som står i boken handlar ju om att ifall man har immunologiska problem så ökar cortisol (heter väl stresshormonet?) aktiviteten på de "dåliga" cellerna. Jag tänker att det inte spelar någon roll om jag så tänker på barnalstrande 24/7, men ifall jag "fysiskt" är i balans, genom att tex. ha fått ut lite serotonin genom massage eller motion, så kommer det att påverka positivt - i de fall man har immunologiska problem. Jag tror inte att jag kan "tänka" mig till minskade stressnivåer (dvs. fysiskt mätbara genom blodprov), men sådan saker som bevisats minska stressnivåerna, tex. massage, kan göra skillnad. Har det inte tagit sig den här månaden ska jag se runt lite efter akupunktur och massage tänkte jag. Om inte annat så gör nog massage susen för mina axlar-vid-öronen...

• L Maria

Råttentottan - stooooort grattis till efterlängtat plus, gu' va roligt!! Måste bara fråga - hur kan det komma sig att det funkade med insemination, men inte av sig själv...? Jag har nog inte riktigt kopplat finessen med insemination (om man inte använder donatorspermier eller så).

• L Maria

Millan - jobbigt att det visade sig finnas kvar mer, men skönt att du verkligen får en skrapning nu så att du kan bli av med blödningarna! Kram!

• L Maria

Råttentottan - nej, vad är det jag läser... Många kramar, du vet att vi finns här!!

Millan - skönt att du är back on track lite nu, hoppas att blödningarna slutar snabbt nu. Är det i nästa vecka ni ska få besked...?

Saftis - hur känns det, blir det fjärde gången gillt?

Kaprifolen - märkligt hur kroppen beter sig ibland...har dock ingen teori om vad det kan bero på...

Marsflickan - lycka till i veckan!

Ego - bidde inget för oss den här månaden, har inte fått mens än men bara testat negativt sen 8 DPO eller något, nu är det bara progesteronet som skjuter på det hela. Har mensvärk nu så den dyker nog upp imorgon.
    Vårt första BF passerade i helgen, 16 oktober, och det kändes tungt - pratade en lång stund med mamma i lördags och när jag då sa att det var bf dagen efter så kunde jag inte hålla tårarna borta. Samma sak när jag pratade med en kompis i söndags, var inte lätt att hålla sig från tårarna. Hon som jag pratade med då är sjuksköterska och hon tyckte det kändes konstigt att man hamnar i ett limbo när man haft två missfall och försökt längre än ett år, som vi har. Ingen utredning förrän efter 3 mf, och ingen utredning för att man faktiskt har lyckats bli gravid. Det känns tungt, men samtidigt är man ju helt otroligt anpassningsbar - då tittar vi framåt till äl i början på november nu då och hoppas precis lika mycket på den här gången som på alla andra... Nu har det gått lika länge efter sista mf som det gjorde tills vi blev gravida första gången, det känns lite skrämmande också...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet