• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline

Kekke:
    Vi har inte båt nu. Svärföräldrarna sålde sin segelbåt och skaffade sommarhus i skärgården, de har en mototbåt nu, buster XL tror jag, som man iaf kan åka wakeboard efter :) Vi bor mitt i stan nu så båt skulle bli lite opraktiskt, men i framtiden kanske. Är ju sjukt svårt att få båtplats i sthlm också. Vi har några vänner som bor utanför stan som har båt!

Apropå vart ägget tar vägen trodde jag alltid förr att det åkte ut direkt om det inte var befruktat ock fastnade, men så är det inte. The bible says: Ägget hoppar runt och fäster in efter ett par dagar, upp till10 dagar efter det nått livmodern om det är befruktat. Annars hoppar det runt och åker ut med mensen. Tydligen sluter sig livmodertappen på något sätt. Så inga nya spermier kommer upp heller. De kommer iof inte upp i början av cykeln heller, då det inte finns något simbart sekret.

• ceke

"Bibeln" är bra till mycket Var ett tag sen jag öppnade den nu.. kanske ska ta o kolla lite i den snart igen

• Irmeline

Finlandssvenska: Verkar som du rör dig i mina "hemtrakter". Karungi, varit där?
    Min pappa har finska som modersmål och pratade både svenska och finska flytande vid 4 års ålder.
    Tyvärr lärde han aldrig oss, eftersom mamma är svensk.
    Trist när man träffar släktingar och alla pratar finska..
    Iof är det inte "riktig" finska utan tornedalsfinska. 

• Finlandssvenska

Irmeli- Körde ,tror jag , förbi en skylt där det stod Karungi igår... Inte varit dit men säkert kört förbi  ett antal gånger.

Och det är ju såna disskutioner i finland nu eftersom majoriteten av finländarna vill avskaffa tvångssvenskan som dom kallar den eftersom dom måste läsa svenska i skolan...
    Ok jag kan förstå att det säkert känns så i östra finland där dom vill byta ut svenskan mot ryskan eftersom dom har mera nytta av den. Är mer en principsak för mig att landet är tvåspråkigt, då ska man lära sig båda språken i skolan, för att inte gå in på skillnaderna i utbildningsplanen ifall man går i skola på svenska eller på finska, då först får man igång mig i disskution...

Jag tycker man borde bara se fördelar att lära sig båda språkena, vill man sen lära sig ryska så får man väl välja den efter engelskan som vi svenskspråkiga gör med tyskan t.ex...

Tornedals finskan är kul, där förstår man bra vad som sägs även om man är svenskspråkig och bara kan lite finska... Men sen dialekterna på finska i östra finland, där får jag nog fråga upp många gånger vad dom menar... Är väl som när en skåning drar igång för en finskspråkig...

"Bibeln" ni snackar om annars, vad är det för nån bok?

• Finlandssvenska

Jag la in den på mina favoriter men ska undvika att skaffa den ännu... Kan bli för mycket läst annars... Och tro på allt möjligt... Därför undviker jag för mycket tester , för jag känner mig själv, blir lätt fler....

• ceke

HIhi... men den är super bara för att lära sig hur kroppen funkar också! Slår dock vad om att du blir tempingfrälst om du köper den

Ni som tempar: Kör ni med en vanlig febertemp eller en med två decimalers noggrannhet? Har funderingar på att köpa en "riktig" till nästa cykel... men vet inte om jag ids...

• K1978
    ceke skrev 2011-01-27 07:08:39 följande:
    Kia: Kram på dig! Usch, ja.. ibland är det inte bra att googla.. och försök att lita på din läkare. Hon är expert på dessa frågor! Och så får ni ju prova med IVF också, även om värdet skulle innebära nedsatt fertilitet! så försök håll ut. Eller ring och fråga läkaren. Bättre det och få en förklaring på din oro än att fortsätta gå och oroa dig.
    Varmt Tack!!!!!

Jag mailade snabbt till kliniken innan jag gick hem imorse, har sovit sådär idag men kollade när jag gick upp vid 15 och fick ett fint svar att de förstod min oro men att jag också kunde hitta olika svar på olika siter och att de på sin klinik bedömde att mitt värde var inom det normala, Nu hittade även Karolinskas labsida på nätet där et AMH värde mellan 0,7-6 ansågs normalt och de uppgav inga varationer alls mellan högre eller lägre värde, försöker ta det lugnt nu, sex månader till försöker vi själva.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet