• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Finlandssvenska

utesäljare kallas det väl i sverige (  försäljnings representant i finland) , alltså jag har mitt område norr om tammerfors hela norra finland, åland och en del i sverige på mitt ansvar med kundbesök, skolningar och möten, mässor m.m..

• L Maria

Ursäkta svenskan - vad är det du jobbar med, var frågan...

Tjejer - ni måste nog prata mig ur orimligheten här... Två dagar efter äl kände jag som lite mensvärk, typ varm i livmodern - samma sak idag, tre dagar efter äl... Det är bara inte möjligt att känna något nu!!

Sen har jag funderat också - vad blir det av ägget om det inte blir befruktat? Vandrar det från äggstocken och svävar runt i livmodern tills mensen kommer eller slinker det ut med någon flytning...?

• L Maria

Finlandssvenska - ok, låter som våra - sales representatives heter det hos oss och det kommer väl av att det är ett finskt företag jag jobbar på... Antar att det är samma sak i norra Finland - ju längre norr ut ju större distrikt blir det man har ansvar för. Vi har några stationerade i Sundsvall och i Åre och de täcker hela norra Sverige.

• Finlandssvenska

Ingen fara med svenskan , ska jag säga med min finlandssvenska...

Har ju samma svenska som modersmål som ni men vi har en del uttryck som betyder lite annat... som vissa försvenskade finska ord som roskis...

Har jobbat en hel del i sverige också under många år, så jag har inte riktigt det mest utpräglade finlandssvenska uttalet , men visst hörs det då jag snackar att jag är finlandssvensk ...

• Finlandssvenska

sitter för övrigt på ett hotellrum just på en jobbresa och har tråkigt just nu, därför är jag så effektiv att skriva inlägg...

Har ju inte ens era svenska kanaler här mitt i finska finland så jag hittar nåt att kolla på, hemma kollar jag alltid på sveriges kanaler, vi har svenska kanaler 1, 2 , 3 4, 5,6 så vi kollar nästan bara på svensk tv i österbotten i finland..

• ceke

Findlandssvenskan: Va kul att odla sina egna grödor att jobba med på somrarna! Antar att det blir många goa måltider om du dessutom jobbat som kock i en massa år

Här har precis cyklats upp och ner Tror snart vi verkligen gjort vad vi kunnat denna månaden.. men hehe.. har fått mersmak på det här med sex ofta så Kekke får nog se upp några dagar till!  Ska bli spännande att se vad tempen säger imorrn... om den ökar än mer eller om ÄL ännu inte varit! ÄL-testet va ju neg i dag och jag är faktiskt osäker på om jag ska räkna gårdagens som ett positivt eller ej. Gillar inte dessa nya stickor från testlagret. Gillade billigatesters bättre, för att inte tala om CB:s ÄL-test...

• L Maria

Finlandssvenska - det var faktiskt bara ett par år sedan jag fattade att om man har svenska som modersmål i Finland så har man inte finskan "naturligt" så att säga, trodde att man lärde sig finska direkt när man började skolan. Satt och åt med en svensktalande kollega och artikulerade väl för att hon skulle förstå mig Skäms och efter ett tag säger hon något om att hon pratar ungefär lika bra finska som engelska (vi var där med andra europeiska kollegor också). Snacka om att jag satt som en fågelholk...
    Lustigt faktiskt att det syns väldigt lite (om ens alls) i skrift - jag har inte reflekterat över det hos dig alls, men som du säger - det finns uttryck som är helt annorlunda på finlandssvenska. När vi ringde vår helpdesk och begärde hjälp på svenska var det en datorröst som sa "era samtal förenas" när samtalet kopplades fram - på svensk svenska låter det...märkligt...

• Kekke

Maria: motorbåt tycker jag är det skönaste, för då behöver båda inte vara lika aktiv.. utan ena kan bara ta det lugnt.. sen har vi ingen jättestor båt heller.. vi har en nimbus 26.. men det är perfekt för oss.. även om det blir barn i framtiden vilekt vi alla här inne vill ha.. för och akterruff, ger br amed utrymme..
    skönt att snylta på alla andra och slippa göra allt jobb som man måste göra.. men det är tur att man har en fru som jobbar som en hel karl..

Finland: skoj att få en svärdfisk.. då blir det till att kämpa på.. största jag har fått är en gädda runt 10, vågen gick bara till 6kg då.. lite tråkigt att inte veta om man har passerat den magiska 10 gränsen.. men man får fortsätta försöka bara..
    men det måste vara trevligt att bara gå ut o plocka det man vill ha till middagen..

• ifyouweremine
    Finlandssvenska - Oj 160 resdagar! Låter ju superjobbigt, fast det beror väl lite på vart man åker. Är det långa resor eller bara fram o tillbaka till samma plats? Jag älskar att resa men det är ju för att det är sån kontrast mot mitt kontorsjobb med ganska få resdagar per år.

ceke - Det låter ju absolut positivt om äl har fokuserat sig lite bättre till en dag!

maria79 - Jag har också funderat på det, om ägget åker ut själv eller om det åker ut med slemhinnan. Däremot behöver det väl inte alls vara omöjligt att det du känner 2-3 dagar efter äl har nåt med graviditet att göra. Kroppen börjar ju signalera med hormoner så snabbt ägget är befruktat, det behöver inte ha planterat sig. Men jag vet inte, det kan ju också vara lite äl-aktivitet eller efterdyningar bara.

angående var man är gjord - så har mina föräldrar inte berättat var jag är gjord och det är jag tacksam för. :) Vet faktiskt inte så mycket om hur lång tid det tog för dem eller så, känns dumt att ta upp den frågan nu för då blir hon misstänksam hehe. Men jag vet iaf att hon fick ett missfall innan mig (jag var första barnet, hon var 30 när hon fick mig) och att det tog 2-3 år för dem att få min 7 år yngre lillebror.

Alltså shit vilka trista storys vi kommer ha till våra barn om hur de blev gjorda. I sängen, i samma säkerhets-ställning som vi alltid kör, efter gränslöst många äl-tester och undersökningar av äl-sekret och tempning. Vad kommer våra barn bli, liksom (jämfört med seglare, skidåkare, dykare)? Statistiker? Forskare? Iofs inte så dumt. Men inte riktigt så romantiskt som det kanske var tänkt. Nåja, det spelar ju ingen roll, bara de blir till!
  • Kekke

essa: vi har iaf haft variation på slutet.. inte bara samma gamla vanliga.. för du hade jag strejkat vid det här laget..
    men jag kan juh lägga ut en länk så kan nu få lite ideer på lite nytt..
    www.sexinfo101.com/sexualpositions.shtml
    så, nu kanske ni alla får lite nya ideer...  :)
    så det är bara att köra uppifrån ner

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet