• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Kia: Kram på dig! Usch, ja.. ibland är det inte bra att googla.. och försök att lita på din läkare. Hon är expert på dessa frågor! Och så får ni ju prova med IVF också, även om värdet skulle innebära nedsatt fertilitet! så försök håll ut. Eller ring och fråga läkaren. Bättre det och få en förklaring på din oro än att fortsätta gå och oroa dig.

• ernlia03

Åh, vilken intressant "diskussion" det där med svenska språket i Finland. Jag är ålänning och här på Åland är svenska modersmålet och det enda officiella språket (brukar vara många som inte vet det). Bl.a. min svärmor sa efter några glas vin typ femte gången vi träffades: "vad du är duktig på svenska!". Tack för det, det är mitt modersmål, var mitt svar då... Glad

Finska började jag läsa först i årskurs 5 i skolan och sedan läst t.o.m genom hela gymnasiet och två kurser på universitet. Kan inte speciellt mycket för det... Kan kanske göra mig förstådd och förstå främst skriven text, men det är inte mycket som går in när någon pratar finska...

De flesta förväntar sig också att jag ska låta som ett mumintroll eller Mark Levengood. Glad Vi ålänningar pratar en alldeles egen dialekt, åländska. Den skiljer sig rätt mycket åt mellan olika områden även om vi inte bor på en särskilt stor yta eller är speciellt många (ca 27 000). Har nog rätt mycket från finlandssvenskan, men även mycket från svenskan.

Och med tanke på att jag bor på en ö är jag väldigt beroende av havet. Är ingen större båtmänniska, men det är ju snarare regel än undantag att man är ute på sjön åtminstone ett par gånger i månaden under sommaren. Min farfar var fiskare och hade en större fiskebåt, där har man dragit upp många torsk (när det fortfarande fanns såna här) och lax. Annars är det gädda, sik, abborre, gös och flundra som gäller.

Och för att återgå till det vi alla är här för, barnverkstaden. Börjar nästan ångra att jag har efterfrågat grav.symptom. Har mått illa i tre dagar och haft huvudvärk i två nu, och det verkar bara bli värre... Rynkar på näsan Från att ha önskat mig illamående som en bekräftelse på att allt är bra fasar jag nu för att det ska eskalera och inte sluta förrän ungen är ute... Alltid ska man oroa sig för nåt verkar vara mitt nya motto. Glad

• Lavendia

Kia: Tusen tack för din information om utredning! Inser att det tar mycket längre tid än jag trodde så vi kanske inte ska gå här att såsa. Vi fyller 37  resp 40 i år så tiden börjar ticka på och vill gärna ha ett syskon om vi får drömma.

Så apporopå ålder! Vilket trams!! Sverige är verkligen åldersfixerat. Alla mognar vi olika, har olika önskemål i livet och olika livsöden som folk inte har en aning om. Det är inget man kan hänga upp på en ålderssiffra och säga att alla ska vara lika. Det finns så mycket normer som det är skönt att bara skita i  Demon Så njut av att BARA vara 33 och har många år på dig att skaffa barn! Hjärta

• Frk Svår

Känner att jag resonerar lite konstigt nu, men att gå till en privatklinik är på tok för dyrt för vår ekonomi just nu. Och jag inser hur dumt det låter eftersom ett barn kostar pengar. Men just nu har jag ingen vidare inkomst, om 2 månader är den förhoppningsvis bättre och om ett halvår-ett år så är den förhoppningsvis ännu bättre igen. Så jag räknar ju med att ha ekonomi nog att skaffa ett barn, men inte att gå till en privatklinik Än är jag "bara" 34 men ser det inte ljust ut när jag är 35 får man nog kika på alternativen. Nu ska jag ju på första utredningsbesöket på måndag så man får väl hoppas att det inte behöver ta jättelång tid. Jag känner mig enormt stressad över långa väntetider och hur lång tid det ska ta att bli gravid. Jag vill bli gravid NU, helst igår.

• Polarlantis

Inte ens på jobbet är manfri från småbarn! Sitter på stormöte och nog sjutton är det en som har en liten plutt med sig...himla kul när jag sedan var låg och deppad när jag vaknde Rynkar på näsan
    Ush, hatar att vara på sånt här humör, vill bara krypa in i sambons famn och gömma mig men nej, ska vara alert och klipsk hela dagen.suuuuck!

Frk Svår: NU, IGÅR, JA TACK! Hoppas det sätttre lite fart med utredning och så nu! Håller tummen! Vår ekonomi är skit just nu, lite bättre i februari och ännu bättre i höst...men det får bara gå...kommer inte ta sig än iaf ju! PUST! Vi har en massa annat i vårat liv som spökar men vi hoppas att allt ska gå fint ändå!

• mumwannaB

Här är det kört för denna månaden. Tror inte att jag orkar sätta upp mig på en månad till. Kämpa på tjejer!

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10:e försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 --- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    3 -- MariaF79  ÄL ~23 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    11/2-- Frk Svår ÄL 27/1
    12-- Uppsara ÄL 29 jan
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17 -- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    17 -- Polarlantis ÄL 3 feb (tredje försöket, första barnet)
    20 -- Essalady ÄL 6 feb (försök nr 6)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    23 -- Lavendia ÄL 9 feb (Försökt i 1 år. 8:e försöket efter MF)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)

• cherryblossom

Ja jag bor i en medelstor stad. Jag har helt enkelt inte känt mig mogen för att skaffa barn tidigare i livet, kände att det inte var "min grej" helt enkelt men nu har jag träffat en underbar man och nu känns det helt rätt! En underar känsla som jag aldrig trodde att jag skulle kunna uppleva Glad
    Nu lär det väl inte bli riktigt aktuellt förrän jag är 34 eller så men känns ändå för djävligt att folk tycker över 30 är för sent. Mina vänner har tjatat sen jag var 24 typ, var gift och då förväntade de sig tydligen barn som en del av paketet. 

• Frk Svår

Tänkte att det skulle vara spännande att se tempen idag, om blödningen kunde varit ÄL eller vad. Tempen imorse var 36.1 och inga tester eller symtom visar ÄL så denna cykeln blir nog lite längre än den förra iaf...

• ceke

Trist Mumwannabe! Kram på dig!

På tal om temp stordiggar jag min temp i morse.. 36.9. Nog var jag typ säker på att ÄL va igår el i förrgår, men hade inte hoppats på en sån fin temp Hoppas det håller i sig och att min gulkropp denna månad vet vad den har för uppgift... Imorrn börjar ju proveran igen dock.. Är egentligen väldigt nyfiken på att köra utan proveran för att se vad som händer. Den här cykeln har ju hittills varit så lovande med värsta äggvitan o nu en ordentlig skiftning i temp efter ÄL! Men jag "vågar " inte att inte köra proveran igen.. Lika bra att göra som läkarna säger och ge detta en ordentlig chans.. så får vi se vad som händer därefter sen..
    ¨
    Cherryblossom: Skit i vännerna som säger sådära! Bra att du hittat hit och inte behöver känna dig ensam som 30+ som först nu är i rätt tid i livet för att försöka få barn! Själv är jag 31 och får hela tiden höra av läkarna (och kuratorn igår) att jag är väldigt ung i sammanhanget och har många år på mig

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet