• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Jojjo77

Kaprifolen - vilket skit med bitchen, bra namn!

Tack söta ni för pepp. Känns faktiskt bättre idag, vad konstigt det är att det kan vara så upp och ner.

Jag hade ju som sagt ingen som helst lust till mys igår, men min underbara man och jag pratade en del och betsämde att vi inte ska köra på bara för att, om det är så att någon av oss känner oss helt anti. När vi sen kröp ner i sängen så blev det spontant lite gos och sen var vi i full gång kändes väldigt bra att lusten kom trots att jag trodde att den var förlorad denna ÄL. Så... nu har vi sprutat färdigt för denna omgång, resten av månaden kan vi bara köra för nöjets skull Tur man har en underbar man säger jag bara!

• Kaprifolen

Justerar lite...

Solig  BIM Vi som längtar...  Baby 

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 -- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    3 -- MariaF79  ÄL ~23 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- Uppsara ÄL 29 jan
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17 -- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    17 -- Polarlantis ÄL 3 feb (tredje försöket, första barnet)
    17 -- Frk Svår ÄL 27/1
    18 -- Gris78 ÄL 4 feb (försök nr 6)
    20 -- Essalady ÄL 6 feb (försök nr 6)
    22 -- Ansi30 (struntar i äl-koll och kör på varannan dag till nästa mens)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    23 -- Lavendia ÄL 9 feb (Försökt i 1 år. 8:e försöket efter MF)

Mars
    9 -- Kaprifolen1979 ÄL ~21 feb ( försök nr 3)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)

• Lavendia

Jojjo: Skönt att det känns bättre och bara man får prata av sig lite så känns det lättare. Min stegring har börjat redan och fick utlsag imorse. Tidigt för att vara mig dag 10, brukar få dag 15-16 så det kan förklara varför jag missade förra månaden då jag började testa försent. Vi hade ändå sex så vi missade inte ÄL för det men missade att testa på rätt dag, därför inget utslag. Min man kom hem sent inatt så vi orkade inte heller imorse och det är helt OK. Vi ska sluta tidigare och kör ikväll och i helgen istället. MIn sjukgymnast sa till mig igår att vi försöker för mycket och därför det låser sig. Samtidigt svårt att låta bli.. Vet inte riktigt hur jag ska kunna skita i det, finns där automatiskt.

• Frk Svår

Det ser ut som om jag har jättelång lutealfas när jag är med på listan med BIM den 17e och ÄL 27/1 Fast jag vet inte när jag hade ÄL men idag är tempen förhöjd och jag känner mig inte febrig så jag misstänker att ÄL var 2-3 februari. Svårt när man fick feber samtidigt som ÄL ju....men vi körde på varannan dag i två veckor nästan. Känner sig lite sliten nu, haha. Igår hade jag egentligen inte ork men vi gjorde ett försök. Sambon fick dock koncentrationen förstörd av katten som började väsnas så vi fick ge upp, Stockholmsveckan avslutades med att flaskan inte gick att öppna (eller vilken liknelse som nu är lämpligast, haha) I vårat fall är ju Stockholmsveckan 2 veckor lång så det är inte utan att man känner sig lite schleten nu...

• Frk Svår

Just det, tryckte på "Posta inlägget" lite för tidigt...
    Idag var jag och tog blodprov på dag 21. Jag som är livrädd för sprutor har ingen lätt match framför mig men som jag sa, förhoppningsvis kommer detta leda till att jag får ännu mer ont (tänkte på en framtida förlossning) så det är väl bara att vänja sig. Jag har väldigt svårt för det här med smärta... Hur som helst, först hittade de inget kärl att sticka i, sedan hittade de ett men hon som skulle hitta tappade bort det när hon kände med handskar sedan. Ja, det kändes ju väldigt tryggt detta, flämtade jag fram i min avslappningsandning. Så sjuksköterskan med (förhoppningsvis) mer erfarenhet fick sticka. Då kom det inget blod så de fick sticka i andra armen långt ut på sidan där det gör ännu mer ont...men blod kom det tack och lov för jag tänkte fan inte gå därifrån utan att de dragit blod från mig. Orka vänta en månad till nästa "dag 21" liksom...

• Polarlantis

Så där nu är min ÄL tid över och väntar tar vid...Blev egentligen bara ett försök om vi inte hinner med ett innan sambon ska till tåget men det är inte troligt...hmm...men man vet ju aldrig, hihi! Känns helt ok, inte alls stressad för att det måste bli den här månaden, NJUTER bara av att ÄL faktiskt sker! Är jättespänd på att se om det blir mens på riktigt nu eller vad som händer...för om det INTE blir det måste jag ju ringa och fråga för då verkar ju inte äggen släppa...eller vad tror ni?

Dom kalla föttern jag fick har släppt och eg mår jag jättebra just nu, depperioden har också gett med sig som alltid verkar komma med ÄL, högst irriterande att det är så! Ikväll blir det tjejkväll och äta massor med mögelost, MUMS!

Ha en jättefin helg tjejer och hoppas ni får chansen att tänka på ngt annat en liten stund! Här ska pratas hund på tjejkvällenGlad

• Irmeline

Fri fantasi: har också långa cykler, snitt 41 dagar (mellan 38-44 brukar de vara).
    Jag har PCO så det är därför.

Fru KM: Man vill alltid ha det man inte kan få :)
    Kanske dags för dig att lägga till dig på gravidlistan snart? ;) 

• frifantasi

Alltså jag förstår inte, var blir min mens av? Den började ju så nätt igår och nu kommer inget mer, lite droppar bara?!! Jag som trodde cykeln börjat stabilisera sig men mindre spottings, eller är detta spottings inför mens iaf, vilket då betyder att jag har väldigt lång lutealfas!? Men varför inte liksom, jag har ju lång cykel i övrigt så varför inte lång l-fas med... ,mutter... Snälla kan jag inte bara få en normal menscykel, är det för mycket begärt??
    HAr funderat på om jag ska testa rosenrot kanske? Ngn som har erfarenhet av det eller vet nåt? Har hört att det kanske kan ställa till det för de som har regelbunden cykel, men det har ju inte jag precis, 34, 37,37 och nu 40 dagar.

Jojjo, vad trevligt avslut på ÄL, med spontatsex och allt!

Frk Svår: Förstår att ni e lite trötta och ofokuserade såhär efter 2 veckors sexande, bra jobbat. Är blodprovet för att kolla att du faktiskt har ÄL eller?

Polarlantis: Härligt att du är glad och positiv igen, ha en härlig tjejkväll!

• Irmeline
    Kaprifolen skrev 2011-02-03 20:26:08 följande:
    Stort grattis Maria, åh vad härligt med ett pluss!!!Appråpå detta med mat, jag har läst att man kan äta ex parmaskinka och rött kött om det har vart fryst innan, samma sak med ex kallrökr och gravad lax. När man fryser så dör de bakterier som kan finnas i dessa livsmedel om jag förstått det hela rätt.  VI äter i  princip enart viltkött (maken jagar) och först läste jag att man ej rek gravida att äta viltkött....såvida det inte har vart fryst. Och det har det ju i 9 fall av 10, så jag kunde pusta ut

By the way, bitchen dök upp hos mig idag så....nya tag helt enkelt.
    Har också hört det där med fryst kött, men när jag frågade BM om det var ok att äta kött som varit fryst tittade hon med höjda ögonbryn på mig och sa: nej. Inget rött kött under hela graviditeten oavsett.
    Skumt!
    Vem ska man tro på?

För jag äälskar rödvin, röd oxfilé och mögelost.
    Inte mycket njutning som gravid alltså..
  • Kaprifolen
    Irmeline skrev 2011-02-04 12:38:21 följande:
    Har också hört det där med fryst kött, men när jag frågade BM om det var ok att äta kött som varit fryst tittade hon med höjda ögonbryn på mig och sa: nej. Inget rött kött under hela graviditeten oavsett.
    Skumt!
    Vem ska man tro på?

För jag äälskar rödvin, röd oxfilé och mögelost.
    Inte mycket njutning som gravid alltså..

Undrar om inte jag läste det på livsmedelsverkets hemsida....dem borde man väl kunna lite på kan man tycka?

Jag har också långa cykler snitt 35 dgr. Hur fick du veta att du har PCO, märker man det själv eller? Jag har en svägerska och två väninnor som har 40 dgr cykler, två av dem har fått barn kvickt, en har inte ens börjat bebisverkstan ännu. Det är vanligare än vad man tror med långa cykler verkar det som.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet