• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Carla300

Grattis wheeli och rödblå! Härliga nyheter:)

Här gör de inte ens långtidsodlig för det är såå ovanligt att de hittar något där.

• Rödblå
    Carla300 skrev 2013-04-16 07:50:47 följande:
    Grattis wheeli och rödblå! Härliga nyheter:)

Här gör de inte ens långtidsodlig för det är såå ovanligt att de hittar något där.

Tack! :)

Konstigt att det är så olika överallt med om man gör mkp eller inte långtidsodling eller inte, om alla få kub eller bara vissa. Tycker att det inte borde spela någon roll var man bor.

Carla: visst hade du fått ett bra svar ganska nyss? Har du kunnat njuta av graviditeten nu? Själv har jag så svårt att slappna av nu efter allting som hänt...
  • Carla300

Rödblå: Jag fick goda nyheter för fyra veckor sen. Har inte kunnat njuta så jättemycket för vi har inte varit på rul ännu och de har sagt åt mig att det är ökad risk för hjärt och njurfel när nackspalten var så stor. Om allt är bra på rul på fredag så ska jag verkligen njuta! Är i vecka 20+0 idag och har nog berättat åt de flesta nu redan fastän det finns en risk att det går åt helvete ännu.

• zora6

Har gjort fostervatten prov idag. På andra sticket gick det.
    Nu väntar bara svaret om nån dag. Fredag eller måndag. Känns jobbigt och vill bara ha det gjort.
    Har ju dåliga Ods men vill börja njuta av livet snart. Antingen om svaret är bra eller om det är dåligt då vill jag ha det gjort.

• Kattflickan

Carla: Jag har läst följande: 9 av 10 bebisar med nackuppklarning mellan 2,5 mm och 3,5 mm föds helt normala.

Visst hade ditt barn en nackspalt på 3,5? Så det är lite märkligt av läkarna att säga att det är stor risk för hjärtfel pga den nackspalten. Risken finns men är inte så stor. Mitt första barn hade en nackspalt på 6 mm! Det är en bred nackspalt! Det barnet hade även DS.

• Carla300

Kattflickan: 3,7mm hade min bebis så liite över den gränsen. I övermorgon får vi veta. Är i vecka 20+3 då så hjärtat borde vara bättre utvecklat än i t.ex. vecka 18 så eventuella hjärtfel borde synas.

• Kattflickan

Jag hoppas det går bra för dig. Tänk på att det går bra för de flesta! Nackspalten kan vara bredare utan någon särskild orsak. Om det är hjärtfel så går det också oftast att operera!

Efter att ha varit med om att två foster haft DS och att jag fick reda på att jag hade en genetisk sjukdom så har jag nu med hjälp lyckats få ett friskt litet barn! 

Lycka till! 

Millan 

• mteriksson

Är förkrossad. Efter flera års försök och missfall på missfall fick vi 1:132 på kub igår. Vilken chock. All glädje byttes till sorg. Nackspalten var perfekt. Det var mina blodvärden och min ålder på 37 som drog ner resultatet rejält. Fick dock snabbt tid till moderkaksprov nu på måndag. Men är sååå rädd för missfallsrisken....

• idab84

Mteriksson :

Jag hade försökt i 5 år att bli gravid,, hade barn sen innan (2 st) men efter dom gick de bara inte,, blev äntligen gravid och fick 1:40 på kub nacken va 1,4 men mitt blodprov drog ner resultatet,,, ja ville ju dö!!! Har fått helt fantastiskt stöd här på fl och av en kurator ja vart hos,, hur som helst,, i min kommun göra bara fvp så fick vänta många veckor på de,, fvp tyckte ja var jätte jobbigt och gjorde super ont, men läkaren förklarade att mf risken va på ca 0,5 %,, började dock läcka fostervatten efter provet och trodde de var kört men hinnorna slöt ihop och ja slutade läcka,, efter en veckas olidligt vilande och väntande fick jag brev att bebisen hade normal uppsättning kromosomer (alltså inte ds som va min stora risk) gjorde ca 1 vecka efter rul och fick se en helt fantastisk liten pojke där inne som värkar helt frisk trotts min ganska höga siffra,,,
    Hoppas min resa kan ge dig något lugn :) lycka till och uppdatera är du snäll

• Carla300

Nu är rul avklarat men bebisen låg så konstigt att hjärtat inte syndes så bra så vi ska tillbaka om ca två veckor. Men allt som syntes såg bra ut i alla fall!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!