• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

ain:ajaj stackars benjamin usch otäckt när dom ramlar så där
    härligt med massage och få det så billigt med!!

xgirl:tycker oxå selma låter som en normal liten tjej jag har 3 st som är så där att dom gärna leker "bredvid" och detta har även förskolan uppmärksammat men dom tror det helt enkel t handlarom att barnen tar in så mycket information och vill kolla läget och att detkommer släppa sen abbe har det ju börjat släppa på men freya och alwin är fortf istadiet att de leker bredvid ochinte säger så där jättemycket!! här hemma däremot så är ingen av dom tysta precis och alla leker och tar initiativet och är med

nää vad typiskt att mobilen skulle få ett bad igen
    vad kul att arvid går mer el mindre hela tiden nu längtar faktiskt till att agathon med ska göra det men han vägrar!!

pilea:det blir nog fint med staketet när det är klart men eran häckär nog värre än våra som vi har på sidorna, har ju syrenhäck på kortsidorna av huset och det växer ju som ogräs och håller man inte den nere så växer den och blir säkert uppemot 3 meter hög !!

Glittrax: vad jobbigt att han kom hem så sent och varså full och att du irriterar dig på allt han gör inte blir det bättre av trotsiga barn heller!! ni kanske bör sätta er ner och prata igenom problemen och sen försöka avlasta varandra såni kommer iväg på varsitt håll för lite egentid men även hitta tid tillsammans där bara ni får umgås med varandra?!!

i morgon ska vi påbörja inskolningen med agathon hos dagmamman och jag hoppas det komer gå smidigt får ju ha med migalla små då jag inte har någon som kan ta dom men i morgon när  vi ska dit så skulle alexandra se till abbe,freya och alwin med filippas hjälp oxå då vi bara ska vara där nån timme och som sagt vi bor på husnr 78 och dagmamman på 79 så går dom ut till grinden på framsidan och vrålar så hör jag dom och även ser dom så det ska nog gå bra

igår var vi iväg med fredrik till tandläk är lite smått surt att vi får åka 4 mil enkel resa för att han måste få lustgas för att klara av att laga hål förut hade dom en hos tandläk som han i vanliga fall går hos som gjorde detta men hon har slutat
    var in och köpte regnkläder till agathon då han inte har några alls och det kan ju behövas hos dagmamman nu men herregud vad DYRT 600 kr gick det på för en regnjacka,regnbyxa och ett par regnvantarSkrikandes  det finns ju kompletta regnställ i ullared för 149 kr faaasen att jag inte kommer iväg dit nu

här börjar det bli förkylt, alexandra är genomförkyld och ont i halsen och jag har lite smått ont i halsen så är väl bara o vänta och se vad det blir utav det!!

• 6barnsmamman

Nu ska jag försöka få till ett ordentligt inlägg!!! Fullt upp här som vanligtGlad
    Ain: usch, vad otäckt att han blev puttad!
    Glittrax:Förstår att du blev arg!! Hade jag oxå blivit!! Det är ju tungt o motigt ibland i alla förhållanden, ingen dans på rosor alltidObestämd Hoppas att ni kan göra som barbamamma säger; prata igenom hur ni känner, och egentid är ju guld värd !!!!
    X-girl: vad krångligt med receptet!! Det var väl möjligtvis läkaren hon skulle bli sur på, inte dig!! Hon hade väl en dålig dag.... Jag måste försöka få tag på läkaren som skrev ut astma-medicinerna till Ida, han har skrivit att vi får hämta ut med två månaders intervall. Funkade ju bra med kortisonet, för den får vi ut två stycken av i taget, men den luftrörsvidgande får vi bara en av. Den är snart slut, dagis börjar på måndag=massor av baciller... O egentligen får vi inte hämta ut medicin förräns i slutet av augusti... Suck...
    Pilea: hur går det med trädgårdsarbetet?Flört
    Barbamamma: spännande med inskolning, har det gått bra? Himmel, vilket dyrt regnställ!!! Men måste man ha så måste man ju... Fy för förkylningar, antar att vi får ett helt gäng såna när Ida är tillbaks på dagis igen....
    Vi hade det jättebra i Riga!!! Toppenväder, lagom varmt o soligt, jätteskönt!! Vi strosade runt o kollade in den stora marknaden, åt lunch på en mysig uteservering... O så all mat man proppar i sig på båten....   Det var jätteskönt med en liten minisemester!! Ida hade oxå kul, fast enligt henne så skulle ju hela båtresan tillbringas i bollhavet....
    Sen när vi kom hem har det varit full fart hela tiden tycker jag!! Så mycket man vill hinna nu, sista semesterveckanSkrattande Vi har varit på ikea o köpt ett badrumsskåp, fick åka tre gånger innan vi fick ett helt skåp bara... hyfsat irriterande......Men nu sitter det uppskruvat på väggen, det blev braGlad  Sambon är duktig o målar för fullt i övre hallen, det blir fint! Den här gången har jag inte hjälpt till för större delen måste han stå på en byggställning eftersom det är öppet upp i tak o jag hade ingen lust o klättra upp o ner på den....
    Men jag ska måla annat sen så det jämnar väl ut sig. Igår kväll, var jag o fikade med två tjejkompisar, superkul, vi tjattrade oavbrutet från halv sex till halv tio Härligt!!!!
    Idag har jag gjort äpplemos, äpplepaj o eftersom sambon har dragit iväg på trav, så ska jag sätta mig i soffan o skala lite mer äpplen, till mer äppelmos.....
    Nu blir det visst åska här!

• Pilea

evanor:
    Här börjar barnen också dagis igen nästa vecka o det känns nästan som de här veckan ska regna bort.

Skoj med målning o äppelmos lät inte helt fel

Ni verkar ha haft det mysigt i Riga!

Jo då, det går framåt med kapningen Men det är verkligen mycket att ta reda på, särskilt nu när jag vill ha stammarna "rena" o använda dom till staket.

Här är lite mer bilder på vår vildvuxna häck o R trappbygge som aldrigblir klart

O så en närbild!

• Pilea

Barbamammans...
    Men oj va dyra regnkläder! Jag köpte ett set till Alve på Ica maxi för 199kr idag.

Jobbigt attt ni börjar känna er krassliga!

Spännande med inskolning
    Här har vi inte hört ett ljud om dagis-plats till Max, har sökt från 1okt.

Fick föresten schema o litteraturlista idag. Första veckan verkar hel-skoj, börjar med samling o info vid 11 o sen gemensam lunch. Hela veckan är det teambuilding med 7 olika föreläsningar inom hälsa o välbefinnande o aktiviteter som Linedance, qi gong, zumba, yoga, kombate + att vi ska massera varandra
    Veckan därpå börjar skolan som vanligt, går hela dagar 9-16 mån-ons, halva tors o fred är egen tid.

Ang litteratur så förstår jag ärligt talat inte hur det kan bli så där dyrt som du o din klass ska punga ut.
    Första terminenn behöver vi 4 böcker o de skulle nya kosta ca 800kr.
    Som tur är har min mamma som är läkarsekreterare en tjej på hennes jobb som nyligen pluggat klart o vill sälja sina böcker. Hon skulle höra amed henne igen så fort semestern är slut. 
    Känner mig riktigt taggad att börja plugga nu!

xgirl:
    Men va surt ang receptet!

Va skoj att han går så mycket nu
    Max har börjat göra lite balans-övingar här hemma, han reser sig upp mot saker o så släpper han o hela han riktigt lyser av stolthet Han traskar på bra med hjälp av o hålla ett finger, men han vill inte släppa.

am zandra:
    Har ni haft det bra på er lilla tripp?

• lunaria

pilea: haha, vi åker iväg idag på vår tripp, ska hämta ungarna vid 15, sen runt 16-tiden åker vi . tänkte förresten höra med dig om du verkligen är på det här med stockholmsträffen den 10-11 sept?? hittills är vi 5 stycken som kommer så vi hoppas ju att du kommer också .

ja som sagt åker vi iväg idag. har inte haft tid att va inne här i veckan. Linn fick feber och hade bortåt 39,5 i förrgår, men nu är hon piggelin igen. hon har varit så grinig o på eländigt humör så jag har fått bära omkring på henne hela dagarna. har så ont i min höft . jag hade feber i måndags, men nu har jag istället fått magkatarr så jag knaprar omeprazol igen...
    Dan fick besked om att han får fast anställning i 6 månader . det var ju tur . tror jag oroade mig för det pga börskrisen, var hemskt orolig för att han inte skulle få vara kvar.. han hade fått 1 år om den inte hade kommit nu, men har man tur så ser det bra ut om ett halvår o då får han ju fortsätta för hans chef vill ju egentligen ha kvar honom minst 1 år..men nu har det istället blivit strul med csn inför plugget för min del . visste ju att den där tiden som blev krångel med när jag tog studieuppehåll skulle ställa till problem så igår fick jag brev om att jag saknar 3 hp för att få studiemedel!!! så det blir väl att ringa runt på måndag o försöka "fixa" alltSkrikandes. annars får jag gå arbetslös likförbannat för Dan får ju inte lön förrän i slutet av sept så då får vi ju inget att leva på...suck!!

nä har inte tid att sitta här . kommer in på måndag o kommenterar då ist så det inte blir så tråkiga svar . ni får ha en trevlig helg!!

• Xgirl83

I natt sov Arvid hela natten! Mellan 20.30 och 7.30 och sen vaknade han hur glad som helst. Dessutom somnade han själv när han skulle sova middag både igår och idag. Vi har ju fått ligga bredvid honom när han ska sova nu i ganska många veckor.

Det känns skönt att höra att Selma är lik många andra barn här inne. Och egentligen bara sen jag skrev om det här så tycker jag det har hänt saker med Selma. Det händer mycket just nu. Och i måndags lekte hon ju med sin kompis Isabelle, och jag såg hur bra de leker med varandra (som är på ungefär samma nivå) så jag är inte orolig alls för det längre.

Andreas har nu fått till tid arbetsterapeut, så vi är lite förvirrade om han inte ska utredas utan endas få stöd från arbetsterapeut, eller om han även står i kö för utredning..

Zandra: Hoppas ni har det riktigt mysigt nu.

Evanor: Förstår att du måste ha mer medicin, det blir ju nästan alltid förkylningar så fort dagis och skolor börjar. Vilken mysig semester ni verkar ha haft, så skönt att komma iväg lite sådär.

Barbamamman: Ja regnkläder är så dyrt! Vi har tur som får ärva sånt. Åh fy för förkylningar. Men nu börjar väl tyvärr säsongen, usch.

Pilea: Låter ju spännande med första veckan i skolan! Kul med lite aktiviteter. Vilken tur om du kan köpa böckerna begagnat. Vad kul att Max börjar stå lite och så, då är det väl på gång snart.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Men jag glömde ju. Det är väl typiskt att det ska strula med CSN nu istället! Alltid är det något. Hoppas verkligen det löser sig med det. Stackars lilla Linn, skönt att hon och du mår bättre nu,
  • Xgirl83

Idag har vi varit på Selmas nya förskola för inskolning. Det verkade trevligt, men Selma sa knappt ett ord på hela tiden och en del av barnen verkade ju så väldigt försigkomna så jag hoppas verkligen hon hittar en plats i gruppen. Det var ganska få barn fortfarande efter sommaren. Vi fick veta att tjejen här på gatan som Selma lekt med går på samma avdelning. Hon hade ju sagt till oss att hon skulle byta avdelning, men hon hade väl bara lite livlig fantasi. Så det är kul att de ska gå på samma. Sen var vi iväg till läkaren så nu har jag äntligen fått mer medicin. Har mått dåligt i helgen pga att jag fick ta lägre dos för att få medicinen att räcka. Igår var jag, mamma och Selma på shoppingtur. Var trevligt förutom att Selma försvann så fort vi vände ryggen till i två sek. Det känns nästan inte normalt att vara så orädd för att komma ifrån föräldrarna som hon är!

• 7 michelingodingar

evanor: härligt ni verkar ha haft i riga
    trist att behöva få åka så många ggrför o få rätt grjjer till ett badrumsskåp
    jo då inskolningen går ganska bra,idag var agge trött så han klängde mest på mig men i morgon ska jag vara med en stund  och sen ska jaglämna en stund så får vi se på onsdag hade hon tänkt att jagska lämna tidigt så han får äta frukost där!!
    ja shit höll på o lämna tillbakan regnstället men som sagt måste man ha så måste man

pilea: blir fint det där!!
    suck ja jag har ingen ica maxi i närheten annars hade jag kollat där!!
    oj vi får inte ens ett schema innan skolan börjat ni verkar få en rolig första vecka iaf
    nä jag vet inte om det ärså att kurslitteraturen för 2 år kostar allt som allt 4600 kr ska kolla upp det där när vi börjar!!

am zandra:stackare som blivit sjuka,hoppas ni är piggare!!
    hoppas även att ni haft en jättebra hejg nu och att det fixat sig ang csn surt att något alltid ska strula

xgirl:ja regnkläder är dyra, det alwin hade var så slut sådet fick jag slänga annars hade agge kunnat ta det!!
    skönt att du fått medicin nu igen!!
    jobbigt att selma försvinner så där för er!!kul att hennes kompis är på samma anv på dagis!!

i lördags bestämde vi oss för en tripp till ULLARED så vi shoppade en del där fast mycket var ytterkläder och när jag såg ofodrade regnställ för 159 kr då svor jag över lindex köpte fodrade regnställ för drygt 250 kr/set och vinteroveraller för 299 kr och ett set med jacka o termobyxa för 269 kr var besviken dock på att det fanns så lite långärm tröjor och byxor men kika i bloggen fynden finns där blir nog en tripp i sept oxå

• Ain

Xgirl: skönt att det verkar vara bra pa förskolan. Det är ju inte sa konstigt om Selma blir tyst da det är en ny grupp. Miriam som är superframat, blev väldigt tyst och blyg da hon skulle stanna pa sommar-fritids där hon inte kände nagon. Sedan när hon väl lärt känna barnen var det ju jättekul men det är ju som för även de flesta vuxna att det är lite nervöst när man inte känner nagon.

Och Miriam kan lätt sticka iväg hon med. Hon gar iväg och bekantar sig helt enkelt med nagra trevliga typer... Bra OCH daligt. Kul att de är frimodiga,men de maste ju lära sig att inte alla är snälla (utan att skrämmas saklart).

Imorgon aker vi till österrike. Det ska bli superskönt. Lite barnpassning

Vi har de senaste dagarna haft ganska mycket för oss. Barnen blir sa rastlösa om vi inte gör nagot, och är vi bara hemma blir jag galen pa att försöka hitta pa aktiviteter. Visserligen har Miriam nagon timme pa eftermiddagen da hon far leka själv (da Benjamin sover) och da far hon träna sig pa att hitta pa egna lekar, men en hel dag gar ju inte. Sa nagon aktivitet brukar jag försöka göra, som att aka och bada eller träffa nagon kompis (gärna med en trevlig mamma till mig   ). 

Har tva ganger träffat en finlandssvensk kompis med dotter och en gang en annan svensk mamma med dotter. Den sistnämnda dottern och Miriam leker sa bra ihop. Man riktigt märker hur lycklig hon är efterat. De verkar vara pa ganska lika niva och leker att mamma pappa barn eller att trampolinen är ett slott eller dansar, eller att de ska pa utflykt osv

Miriam kan ibland komma med sa roliga saker: häromdagen sa hon att hon hade roligt med den här tjejen *vi trallar och dansar hela tiden*   Haha, HUR har hon lärt sig ordet "trallar"? Det lät sa lillgammalt...

Eller när vi tittade pa stjärnorna och sag en som blinkade. Da berättade jag att det var ett flygplan. Da sa Miriam att hon trodde att Lena (min kusin som ju passade dem da jag jobbade) var pa flygplanet. "Ahh, jag vill SA gärna flyga till Lena... Fast jag har ju inga vingar..."

Zandra: Nejmen vad jobbigt med CSN, hoppas det löser sig. Hur var det pa er trip?

Pilea: oj vilka roliga aktiviteter ni verkar ska ha! Allt verkar ju roligt! Vill ocksa

barbamamma: hur har det gatt med Agathons inskolning?

evanor: kul att ni trivdes i Riga! Prövade ni pa nagot av deras pannkakshus?

Glittrax: jobbigt när det blir sadär i förhallandet Det är ju inte lätt när barnen är sma. Da prövas ju verkligen förhallandet. Jag tycker ocksa att vi haft en svacka och även om det nu gar uppat igen, sa är det inte lätt att hitta tillbaka liksom.               

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)