• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Majmamma1984

Eva, det var det mest insiktsfulla inlägg som jag har läst. Tack! *tårögd* Detta inlägg borde alla abortmotståndare som vi har fått stå ut med läsa. Jag lider något fruktansvärt med barn som inte får skratta och må bra. Jag önskar dig all lycka tillsammans med din kära son!

Nu är min älskade dotter 1,5 år och vi väntar syskon. <3 KUB väntar om 2 veckor och så klart så kommer alla tankar och känslor upp kring det vi har varit med om...Vi kommer aldrig att glömma.

Har läst lite inlägg här då och då, och det är så hemskt att det är fler och fler som har fått uppleva samma sak.

Hoppas att ni har det bra tjejer var ni än befinner er i livet!

• Suncica

Hej, sitter och tittar på filmer på Down Syndrom föreningen. SItter och gråter, kunde hon också blivit så här levnadsglad, så här lycklig? Kunde vi alla levt ett kärleksfullt liv? Har vi tagit rätt beslut? Här är filmerna:

Jag antar att man kommer aldrig vara 100% säker på sitt beslut. Idag är det en månad sen jag aborterade henne, helt övertygad att det var rätt beslut. Men det svänger, från dag till dag... Man får aldrig veta... Känner ni likandat?
  • Suncica

Ville skriva att idag är det en månad sedan jag aborterade henne. Har inte känt att det är rätt beslut till 100%. Brukar det kännas så här, vad har ni andra känt?

• MrsC74
    Suncica skrev 2014-03-09 00:26:45 följande:

Ville skriva att idag är det en månad sedan jag aborterade henne. Har inte känt att det är rätt beslut till 100%. Brukar det kännas så här, vad har ni andra känt?

Jag har aldrig känt så men man är ju olika. Försök och sluta plåga dig själv med att kolla på filmer och kom i håg att det är långt från alla med DS som lever så.

Du kan inte ta tillbaka det som varit och försök kom i håg varför ni tog beslutet

Vi tvivlade aldrig. Men jag mådde dåligt som fasiken lång tid efter över hel processen och gick hos en kurator. Det hjälpte massor.
  • Suncica

Tack. Jag kände mig väldigt säker innan aborten och vi hade pratat om det lång tid innan vi ens började försöka. Det kanske är en del av sorgprocessen, vet inte, det här att jag vissa stunder ifrågesätter det hela. Tänkte också på att de barn som visas i filmera är de med lindrigare besvär. Jag drömde också en natt att hon var tonåring och var precis som vilket barn som helst, hade bara lite sneda ögon, hon pratade perfekt och ja... har säkert att göra med att man inte kunde se på henne att det var något konstigt, när vi sa hejdå.. ungefär som man ville ha mer bevis.. vet att det är korkat men... 

Tror du har rätt, ska sluta plåga mig själv...Träffar en kurator snart, det känns bra.

• visvto
    EvaJ skrev 2013-09-20 11:53:46 följande:
    Hej alla!

Har läst lite kring vad ni skrivit och skulle vilja bara vilja bidraga med mina erfarenheter. Jag är mamma till Johan 13 år som har downs. Jag fick pga tidigare komplikationer gjort fostervattensprov och fick alltså veta att pojken jag bar på hade just downs syndrom. Jag minns verkligen alla tankar som situationen förde med sig som om det vore igår och känner så mycket med er som drabbats av att behöva göra valen som följer av situationen. Val som man normalt inte tycker att man ska behöva göra utan som man bara förutsätter att naturen eller någon eventuell gud gör åt oss. Ingen har ju direkt blivit tränad i att agera domstol över liv. Mitt största dilemma var just detta. Det kan inte vara min uppgift att tillåta eller avbryta liv. Och ändå var det just det jag ställdes inför. Jag valde som ni förstod av inledningen att behålla Johan. Absolut främsta anledningarna till detta valet kan jag i efterhand känna var inte så kloka och känslomässigt rätta.

Jag kände först och främst att jag inte skulle klara av att skiljas från barnet jag bar i min mage om det inte var naturen som själv tog hand om själva skiljandet. Jag kände också att släkt, vänner och bekanta skulle se mig som en "dålig" människa om jag skulle bli en sådan som sorterade bort barn bara för att de hade lite skavanker och inte var perfekta. Och på samma sätt kände jag att de säkert skulle tycka att jag tog bort barnet för att jag var för egoistisk och ville ha ett bekvämt och normalt liv om jag skulle välja att just låta barnet somna in i magen. Dvs främsta anledningarna till att jag valde att behålla var nästan samtliga sådana som skulle göra att mitt ego skulle få vara intakt. Jag kände mig t.o.m. lite stolt över att jag minsann skulle vara stark nog att behålla honom trots att jag visste att han hade downs. Vilket även det var en ego-boost.

Idag och 1000-tals gånger sedan dess önskar jag att jag hade tänkt lite mer på honom och inte varit så fokuserad på mina egna känslor.

Johan har gått igenom 3 hjärtoperationer. Jag kan inte räkna hur många öroninflammationer han har haft genom åren, men jag vet hur mycket jag gråtit när han har fått somna av utmattning av sina smärtor. Hans eksem på stora delar av hans hud som gjort att han inte kunnat vara ute när det är för kallt eller för soligt har varit en plåga för honom. Han kan ju inte låta bli att riva och klia på dem och när de även finns i både ansikte och hårbotten går det liksom inte att skydda allt med klädesplagg. Han lider också av autism och har ångestattacker som kan vara i hela dygn ibland. Han bet vid ett av sina epilepsianfall av sig tungan så att den bara hängde kvar med en cm och det tog lång tid innan det läkte och lång tid innan han kunde äta fast föda igen.

Jag brukar ibland gå in och titta på honom när han somnat. Jag brukar stå och hoppas att han ska vakna med ett leende när han ser mig så att jag på något sätt ska få något tecken på att han är glad och tacksam över att min egen egoism ledde till att han fick ett liv där han fick skratta och vara glad och lycklig. Men sanningen är att det enda min egoism ledde till var att Johan inte fick slippa att lida långt innan han kunde känna riktig smärta. Jag har bara sett honom le en gång när han var 4 månader och 3 dagar gammal. Missförstå mig inte. Jag älskar Johan mer än mitt eget liv. Jag bara önskar jag hade kunnat rikta den kärleken till honom på ett mindre egoistiskt sätt vilket det det känns som jag hade gjort om jag inte hade chansat på att både han och jag skulle kunna få det hur bra som helst genom att behålla honom. För mig känns det mer som att jag lekt gud genom att behålla min stackars skadade, sårade och sjuka pojke.

Jag vet ju att det är många barn med downs som kan må bra och vara glada och lyckliga. Men att vi som mammor måste chansa på om det kan bli ett sådant barn trots vår vetskap om att det redan på kromosom-nivå blivit fel är det jobbigaste som finns. För mig är det utan tvekan så att ni som orkat bortse från eventuella risker för era ego'n är mer barmhärtiga och icke egoistiska. Lider med er alla.

/Eva  

Jag  
    Det var ju länge sen detta skrevs, men så bra du skrivit. Och från djupet av mitt hjärta, Tack, för att du berättar hur det kan vara. Vi har just fått reda på att vårt 4:e lilla barn har ds. Och vi har valt att avbryta och fått mycket kritik för det. Vårt argument har hela tiden varit att vi redan har tre barn och faktiskt inte orkar med ett till som vi vet kan bli mer krävande.

• Sinni
    visvto skrev 2014-05-23 21:21:09 följande:
    Det var ju länge sen detta skrevs, men så bra du skrivit. Och från djupet av mitt hjärta, Tack, för att du berättar hur det kan vara. Vi har just fått reda på att vårt 4:e lilla barn har ds. Och vi har valt att avbryta och fått mycket kritik för det. Vårt argument har hela tiden varit att vi redan har tre barn och faktiskt inte orkar med ett till som vi vet kan bli mer krävande.

Hej Visvto!

Beklagar det du gått igenom. Jag läste om dig i den andra tråden "vi som avbrutit 2013". Att läsa det som Eva skrev hjälpte mig också väldigt mycket. Det är tråkigt att höra att ni har fått kritik för ert beslut. Menar folk att ni valde fel? Hur kan man tillåta sig att kritisera någon i ett så oerhört svårt och känsligt ämne? Tråkigt.

För min del är det över ett år sedan vi avbröt vår graviditet. Också för vår del var det T21 och pojken föddes i v 18. Även om det är lång tid sedan så sörjer jag fortfarande. Känslorna är blandade. Jag vet att vi fattade rätt beslut, men har ändå någon slags skuldkänslor, tvivel, längtan osv. Jag tänker på honom ofta ofta.

Jag har numera en 4 månaders pojke. Alldeles underbar liten kille =). Att vara gravid igen var jobbigt på många sätt. Orolig och rädd att det skulle vara fel även på honom. Men det är det inte =). Jag trodde också att sorgen över min förlorade pojke skulle bli mindre när jag fick barn igen. Så blev det faktiskt inte. Den blev snarare större, konstigt nog. Känslor är ett konstigt och motstridigt kapitel i livet. Man får liksom bara låta det vara som det är. 

Hoppas du även har fått stöd från din omgivning och inte bara kritik. Här finns massor av stöd i allafall. Vi som varit igenom detta scenarie vet så väl vad det handlar om. Jag fick aldrig kritik, enbart stöd. Men jag har tänkt många gånger när jag läser om folk som tycker det är fel att avbryta pga T21, att "kom tillbaka när ni varit i situationen själva". Man kan liksom inte kritisera något som man inte själv har erfarenhet av.

Som jag förstår det så har du just avbrutit? Jag hoppas du mår så bra du kan, på alla plan.

Sänder dig en kram!

• visvto

Tack.
    Ja, det känns rätt jävligt att ha fått kritik för ett svårt beslut som det här.
    Men det har också dykt upp otroligt mycket stöd från människor jag knappt känner. Människor som öppnar sig och berättar om liknande erfarenheter. Det är väldigt skönt.

vi gjorde avbrytandet i förrgår. Och rent fysiskt gick det lätt. Det var fint att se honom också, även om det på något sätt gav ännu mer skuldkänslor, eftersom jag så hur lik han var sina syskon. Det fick mig att känna mig grymmare än någonsin.

Jag vet att vi gjorde rätt, för allas skull. Men jag mår verkligen skit just nu.

En annan sorg är att detta barn var oplanerat och oväntat. vi var nöjda med tre barn. Nu hann jag verkligen vänja mig vid att bli 4-barnsmamma och det känns hemskt att ha berövat mig själv detta. Jag är rätt säker på att det inte blir fler barn för vår del, men i och med detta växte längtan ännu mer. Jag vet inte hur jag ska orka ställa mig in på att aldrig mer få hålla en nyfödd i mina armar.

• Sinni
    visvto skrev 2014-05-28 14:37:44 följande:
    Tack.
    Ja, det känns rätt jävligt att ha fått kritik för ett svårt beslut som det här.
    Men det har också dykt upp otroligt mycket stöd från människor jag knappt känner. Människor som öppnar sig och berättar om liknande erfarenheter. Det är väldigt skönt.

vi gjorde avbrytandet i förrgår. Och rent fysiskt gick det lätt. Det var fint att se honom också, även om det på något sätt gav ännu mer skuldkänslor, eftersom jag så hur lik han var sina syskon. Det fick mig att känna mig grymmare än någonsin.

Jag vet att vi gjorde rätt, för allas skull. Men jag mår verkligen skit just nu.

En annan sorg är att detta barn var oplanerat och oväntat. vi var nöjda med tre barn. Nu hann jag verkligen vänja mig vid att bli 4-barnsmamma och det känns hemskt att ha berövat mig själv detta. Jag är rätt säker på att det inte blir fler barn för vår del, men i och med detta växte längtan ännu mer. Jag vet inte hur jag ska orka ställa mig in på att aldrig mer få hålla en nyfödd i mina armar.
    Jag förstår den mixen av att veta att man gjorde rätt, men ändå mår skit. Det blir bättre, man mår bättre med tiden. Bara håll ut *kram*

När allt har lagt sig lite och ni har landat, så kanske ni ska prata lite om det. Att kanske bli 4-barnsföräldrar i allafall. Även om ni inte hade planerat det. Låt det ligga. Känn efter om en tid igen. Om längtar fortfarande är lika stark så kanske det är något att fundera på? 
  • ledsen71

Hej,

det känns skönt att på något sätt att inte känna oss ensamma. Vi tog beslutet att göra bort, pga vi inte visste hur gravt handlikappad vår lilla dotter skulle bli. Det var avgörande, dock har det gjort ont...det har bara gått ett par dagar, men vi gråter och gråter. Vi har redan 3 killar och skulle försöka få en dotter, sista chansen. Folk kritiserar men när det gäller down syndromet så kan barnet var lindrigt handikappad eller gravt handlikappad, problemet är att man inte får några garantier för det, därför tog vi beslutet att avbryta graviditeten, sedan tänkte vi att någon dag kommer vi att dö, vem kommer att ta hand om vår dotter om hon är gravt handikappad, eller lider av autism som många med downs syndromet gör, skall ansvaret föras över till våra äldsta barn? Fortfarande vet vi inte om vi gjorde rätt eller fel. Det gör så ont..även om Kuratorn antydde att vi tog ett korrekt beslut som tänkte på våra äldre barn, dock är hela situtationen svårt att mäkta med. Vi ville träffa vår lilla dotter för att kunna ta farväl. Vi ångrar inte detta beslut..hon kommer att kremeras enskilt. Vi kommer att veta vart hon ligger så att vi kan gå och sörja...Varken jag eller min sambo kan jobba ordentligt, vi gråter och gråter...Min sambo vill försöka igen, själv vet jag inte...vi tar en dag i taget...dock känns det lite bättre att veta att vi inte är ensamma om detta.

Kram!

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort