• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattflickan

Lindis: Jag hade fel, vi gjorde MKP på en fredag, svaret på måndagen! Så de är snabba med analysen.

Jag bad läkaren att mäta nackspalten också, hade hoppats på att det hade kunnat lugna mig, men nu blev det ju tvärtom, så jag vet inte om det är ett bra tips, kanske bättre att vara ovetande tills man har det definitiva svaret.

Det kommer att gå bra!

Kramar!

Millan 

• Lindis1974

Tack Millan vad rar du är :)

• Lindis1974

Blev inte prov idag. Dem hade bokat fel så när vi kon dit var det informationssamtal. Hur ett prov går till. Dessutom var set för tidigt. Provet gör dem i 12+0 och jag är i 10+4.
    2 veckor väntan till. Jobbigt.

• Pilla1979

Hej på er!

Såg att vi haft påhälsning i tråden igen av folk som ska tycka och yttra sig...kan dom inte bara läsa rubriken och sen strunta i att kommentera!!??

Hoppas allt går bra för er andra och Millan hoppas du slutar blöda nu! Jobbigt när det ska krångla...man blir ju bara mer påmind om allt då, även om det finns där hela tiden ändå :(

Stor KRAM till er alla! Och vi vet att vi finns där för varann!!!        

• amalie79
    Rioriorio skrev 2011-10-09 22:00:49 följande:
    Jag kanske uttryckte mig otydligt men det jag menar är att du behöver inte ens resa 70 år tillbaks i tiden för att hitta den typ av selektiv utsållning av oönskade barn. Jag tror det finns en mening med varje människas liv. Och jag anser att den som hävdar motsatsen är fashism. Jag dömer dig inte, min älskade syster, men jag fördömer ditt beteende, ditt handlande, att faktiskt på grund av en sjukdom välja bort ett barn. Jag vill inte ha ett elitistiskt samhälle.
    Jag har också läst den här tråden ibland och tycker inte heller att DS är ett skäl till abort, men det är ju MIN personliga åsikt som grundar sig på MINA erfarenheter och det känns rätt för MIG.

Att något annat är rätt för personerna i den här tråden är ingenting jag tycker mig ha rätt att sätta mig till doms över. Var och en gör sina val utifrån sina förutsättningar och sin övertygelse, därför tycker jag sådana här inlägg är så himla onödiga...
  • Kattflickan

Lindis: De bokade in en sån tid för mig med. Jag ringde dem och frågade om jag verkligen kunde komma så tidigt för MKP och då fick jag reda på att det var en infotid och avbokade den och bokade in tid för MKP. Gav infosamtalet nåt? Vilken antiklimax för dig! Jättejobbigt att behöva vänta.

• Lindis1974

Nä Millan. Det blev inte äns ett möte. Vi visste ju redan allt. Ville bara hem igen:)

• Kattflickan

Trist! Men om två veckor får du göra det iallafall! Visst känns det som man väntar rätt länge på att få göra moderkaksprovet? Och ändå gör man det mycket tidigare än ett fostervattensprov.

• majzzan
    Min lille Max skulle ha fyllt 7 år i dagarna.... Men jag/vi avbröt graviditeten i v 22 efter att FV visade att han hade Morby´s Down Syndrome....  Mår fortfarande dåligt... Eller jag vet inte vad jag ska kalla det!! För jag har ju fått en prinsessa efter den graviditeten... Å så bollar man med tankarna att om Max hade funnits så hade ju inte Prinsessan varit här.... Jag blev gravid ganska snabbt efter Max....  Men minnet av honom finns kvar å syskonen pratar ofta om/med honom.....
    Hoppas att allt går bra för er!!!!

Jag fick ett å annat 'elakt' svar när jag skrev om mina erfarenheter... Men jag brydde mig inte om dom för det fanns så många som skrev så värmande till mig!!!!!!!!!!!

KRAM

• Ussaka

Jag känner många underbara människor med Downs Syndrom. Jag blir ledsen när jag läser titeln på denna tråd.

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort