• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattflickan

De säger olika till olika personer. Till mig sa hon att de ringer oavsett resultat. Men vi får väl hoppas att de inte ringer er, utan ni får ett brev. Men om hon tittade på barnet och det såg bra ut så är det antagligen inget fel heller. 

Jag har börjat träna den här veckan, oj vad tungt det är men känns samtidigt helt rätt. Har bestämt mig för att gå ner 5 kg på 2 månader. Då har jag i princip idealvikten. 

Kramar!

Millan

• Victoria70
    Ussaka skrev 2011-10-16 10:50:43 följande:
    Jag känner många underbara människor med Downs Syndrom. Jag blir ledsen när jag läser titeln på denna tråd.

Jag valde detta "raka" och "ärliga" namn på tråden för att jag själv hade svårt att hitta en tråd som tog upp det just jag kände. Jag ville även att andra i samma situation som mig skulle hitta rätt på tråden.

Syftet med tråden var att finna tröst, få älta, sätta ord på sina känslor, ställa frågor, vara ledsen, vara glad m.m... och det kan jag säga att det har blivit. 

Familjeliv är en bra sida, men ibland kan det vara svårt att hitta det man söker. Du verkade dock inte hitta vad du sökte, du hade kunnat gå vidare utan att säga något när du inte visste syftet.

Jag är ledsen för att jag fick veta att mitt barn som jag väntade hade DS. Valet jag gjorde känns rätt, hade besämt mig innan jag tog provet, men jag tänker fortfarnade på det mycket... flera gånger per dag. Jag är fortfarande ledsen och finner fortfarande stöd här.
  • Victoria70
    Lindis1974 skrev 2011-10-26 20:48:15 följande:
    Millan: ja dem ringer senast fredag om det är dåligt besked. Annars får vi brev. Ja dem tittade en hel del på bebis. En liten vilding på 7 cm.
    Vi hade samma läkare som Er. Jättebra var hon.
    Ja det är ovanligt såklart att det händer igen. Ska försöka sluta nojja så :)
    Vild bebis = frisk bebis tror jag.

När vi gjorde ultraljus, innan vi fick veta att det barn som vi väntade hade DS, låg det alldeles stilla. Gjorde två stycken UL innan KUBtestes och stilla varje gång. Jag tänkte på det, men jag slog bort tanken. Våra andra barn slog kullebyttor i magen Glad

Lycka till och kram
  • Lindis1974
    Victoria70 skrev 2011-10-27 16:34:23 följande:
    Vild bebis = frisk bebis tror jag.

När vi gjorde ultraljus, innan vi fick veta att det barn som vi väntade hade DS, låg det alldeles stilla. Gjorde två stycken UL innan KUBtestes och stilla varje gång. Jag tänkte på det, men jag slog bort tanken. Våra andra barn slog kullebyttor i magen Glad

Lycka till och kram
    tack:)

Förra gången var bebis oxå vild och då sa dem att den inte brukar vara det om något är fel men det var ju DS ändå.
    Känns som om inget stämde in på oss förra gången. KUB visade låg risk för DS, nackspalten var fin, bebis sjövild men ändå..
    Ja i morgon blir en tuff dag. Kommer svimma varje gång telefonen ringer.
  • Lindis1974
    Majmamma1984 skrev 2011-10-27 17:10:30 följande:
    Lindis, minns du vad nackspalten var på den gången?
    nej jag minns inte, bara att den var så bra att den sänkte risksiffran för DS.
  • Kattflickan

Lindis: Jag tycker det låter lovande! Jag har inget att jämföra med men tror att mina bebisar var ganska stilla. Har du känt av moderkaksprovet något? 

• Lindis1974

Millan. Lite grann kändes det i går. Direkt efteråt. Har tagit det lugnt i dag bara.
    Hoppas allt e bra.
    Ni är alla så rara.

• Lindis1974

Så fredagen gick. Inget samtal. Borde känna mig lugn men jag gör ändå inte det. Tänk om den ringer på måndag.
    Lite lugn e jag men inte helt ;)

• Kattflickan

Det låter lovande Lindis! Hoppas du får brev på måndag.

Stämningen är bättre här hemma efter att vi fick beskedet om PGD. VI har varit rätt rejält nere (deppiga) sen aborten, både jag och sambon.  Fast på nåt märkligt sätt så blir vi bara mer sammansvetsade i förhållandet när vi är med om jobbiga saker. Men nu har det varit nog med jobbiga saker de senaste åren.

Men nu har vi åtminstone lite hopp om att bli familj framöver. Men jag har insett att min dröm om två barn får jag slopa. Får vi ett friskt barn får vi vara jättenöjda.

Millan

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort