• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974

Vad skönt Millan att ni känner er gladare.jag har alltid velat ha 2 barn men om det är går vägen orkar jag helt enkelt inte få genom detta en gång till.

Sa dem något om hur lång tid det tar innan ni är i gång ?

Jag är livrädd att telefonen ska ringa på måndag för att dem inte hade får svaret i går. Usch jag vill bara vara lugn och glad nu.

• Kattflickan

Förstår att du oroar dig. Nästan bättre att de ringer oavsett svar som de gjorde för mig, då vet man ju säkert att telefonen kommer att ringa även om det är ett bra svar. 

Nej, jag vet inte hur lång tid det tar innan vi får börja. Väntar på att få bekräftelse från Karolinska att de fått remissen, har vi inte fått den om nån vecka så ringer jag och kollar. Har läst i en annan tråd att de fått utvidga antalet PGD nyligen och därför är inte kön lång. Vi har också en okomplicerad analys, Trisomi 21 är ju en vanlig analys. Om det är en ovanlig sjukdom/analys så måste de sätta upp analysen först och då kan det ta lång tid innan man får komma dit. Så det borde gå relativt fort att få komma dit. Jag har nån typ av förhoppning om ett första möte i början av 2012.

Håller med dig, om det funkar för oss att få ett friskt barn, så orkar vi inte gå igenom detta igen. Min dröm är om det skulle bli tvillingar, fast samtidigt är det en riskgraviditet.

Millan 

• Lindis1974

Ja exakt. Jag bad om dem men hon sa nej till det. Hon sa dock att om vi inte hört något innan helgen så kunde vi räkna med brevet men jag vågar som sagt inte. Inte ännu.
    Hoppas ni får komma snart:)
    IVF är en jobbig men spännande resa.
    Hör av dig om du har frågor. Har inte gjort PDG men kan tänka mig resten av proceduren är lika :)

• ruby84

Jag kan inte tycka synd om er son väljer abort tyvärr , tycker det är sjukt att ta bort ett liv!

• Lindis1974

Ruby84: då finns det andra trådar där du kan diskutera det. Jag respektera din åsikt så med lite vett i huvudet får du respektera andras.
    Om du läser TS igen så kanske du förstår att i hamnat i fel tråd.

• Kattflickan

Jag är lite trött på alla dessa tyckare som bara måste hävda sig genom att säga att de tycker vi har gjort fel. Kanske vi borde bli en sluten grupp istället? Men då kan inte nya som varit med om det vi har hitta hit lika lätt. 

Lindis: Konstigt att de gör på olika sätt. Till mig sa läkaren att de ringer oavsett resultat. Men de har kanske hunnit ändra sina rutiner?

Jo, jag tror att för min del kommer IVF PGD att bli som en vanlig ivf. Kanske att återsättningen av ägget blir några dagar senare pga deras analys. Men är inte säker på det. Det som skiljer sig är ju att de gör biopsin och analyserar en cell när embryot är i 8 cells stadium.

Har du haft mycket problem av hormonerna man tar? Jag har tyvärr påverkats en del humörsmässigt av hormoner när jag ätit p-piller och när jag var gravid.  Fast märkligt nog är jag inte så orolig över IVF proceduren. Vet att jag kan ta mig förbi all smärta och obehag med rätt mentala inställning. Är lite spruträdd, men är helt säker på att jag kommer fixa det.

Millan 

• Lindis1974

Nja det var likadant förra gången då fick vi oxå brev om det var bra och ringa om det var dåligt. Det ståt t o m i sjukhusets rutiner. Sen kan säkert läkare göra lite olika gång från gång :)

Av sprutorna kände jag inte något. Dem bar pyttesmå och det gick lätt att spruta.
    Mådde sämre av det hormonet jag åt vid FET. Det slapp jag andra gången. Det var skönt.

• Tessos

Hejsan. Hittade denna tråd av en slump. Ni måste ha genomgått ett helvete när vi varit tvungna att ta de val ni gjort. Det finns ingen förutom Ni själva som genomgått detta som vet hur det känns. Därför är det så tråkigt när folk går in i denna tråd och tycker att ni gör fel och sårar er. Precis det som ni inte behöver höra. Förstår mig inte på folk som medvetet sårar andra, det är så himla tråkigt. Jag önskar Er alla lycka till i framtiden och hoppas att ni får det/de barn som ni längtar efter. Hoppas ni inte misstyckte att jag skrev lite i Er tråd. Lycka till och kram på Er allihopa!

• Lise W

Tessos: nej det gör inget sålänge det handlar om pepp o omtänksamhet.

Lindis o Millan. till mig sa de vid MKP att de skulle ringa i vilket fall som en vecka precis efter provtagning... men sen fick vi ändå brev 1 dag "innan tid" :)) så jag gissar att det är helt olika vart man tar det nånstans (vi tog i Lund).

Tummen e iaf klistrad i handen här :)

kram på er

• AlidaC

Lindis: Håller tummarna och det verkar ju riktigt lovande men jag förstår att du inte vågar tro på det förrän du fått brevet.

Millan: Jag hoppas att ni kommer att få komma igång med behandlingen så snart som möjligt. För mig så var hormonbehandlingen ganska så påfrestande. Jag var riktigt arg och grinig hela tiden och hade ordentliga svallningar men det är trots allt en ganska så kort tid. Jag är också spruträdd men det var faktiskt inga problem, man gör det man måste utan att tänka på det direkt (första sprutan var lite jobbig).

Jag funderar lite på om vi skulle göra fvp i allafall men missfallsrisken är ju så mycket högre än det risksiffran vi fick på kub så jag tror inte jag vågar utana ödet. Vi har bestämt oss för att oavsett om vi får en liten bebis eller inte så blir det ingen mer graviditet för mig. Jag mår alldeles för dåligt och vi har ju en helt underbar liten dotter hos oss.

Kramar till er alla

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort