• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Junies mamma

Var det inte det ta handlade om då? Ville bara veta har nämligen en lillasyster med DS å skulle inte byta henne mot nånting

• Lindis1974

Haggski: Klart du inte skulle. Ingen som har sagt det heller men denna tråd är till för de som har gjort ett avbrytande pga av detta och behöver stöd av vandra.
    Det förstår nog du med om du läser.
    Vi dömdes inte varandra utan stöttar varandra och det utan påhopp

Tack för förståelsen.

• Lindis1974

Haggski: nej och jag respekterar din syn på det.

• Kattflickan

Nej, det är inte alla förunnat att vara så vidsynt att man kan sätta sig in i en annans situation och känna sympati. Även om man själv inte skulle fattat samma beslut.

• Lindis1974

Millan: tänk vad lustigt det är att det med jämna mellanrum dyker upp någon som bara inte kan låta bli ;)

Hoppas du mår ok !

Stor kram

• Junies mamma

Det är kanske inte så konstigt att man reagerar när man levt/lever ihop med en med DS antar att ni som valt bort ett sånt barn inte gjort det eller har jag fel?

• Lindis1974

Haggski: som sagt tråden handlar inte om för och mot abort vid DS. Finns mängder av trådar för det. Sluta att bara se till dig själv och respektera oss som inte skulle göra samma val som du. Vilket för övrigt är omöjligt att säga innan man är i det sitsen.
    Jag har levt nära inpå en flicka med DS. Min kusin. Men gjorde ändå det valet.

• Kattflickan

Haggski: En av mina vänner har en syster med DS. Jag berättade för henne om vad som hänt mig och hon sa att hon älskar naturligtvis sin syster, men skulle ändå ha gjort samma val som jag. Så man kan vara i samma situation som dig och ändå göra ett helt annat val. Allt handlar om vem man är, vilka erfarenheter man har och vilka slutsatser man drar av dessa erfarenheter. Det finns många människor som fattar andra beslut än de jag skulle göra, men jag respekterar dem för det. 

Lindis:  Jo, jag mår ok, snart ska vi till Karolinska för ett första samtal inför PGD. Vet att mina chanser inte är så stora, men det är inget att göra nåt åt. Träffade kuratorn nyligen och det var bra för mig. 

Millan 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort