• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • seccasecca

Jag kan säga att vi nog inte riktigt visste vad vi bestämt oss för om det visat sig i graviditeten att barnet hade DS. Med facit i hand skulle jag aldrig gjort nåt test överhuvudtaget men det är jag det och ingen annan.

Jag har ingen blogg men har haft funderingar på det. Det finns en mamma som har Max med DS som har en fantastisk blogg. Sök på Downs syndrom och bloggar, sök även på Max så hittar ni den (ni som vill veta mer om hur vardagen är för familjer med barn med DS).

• tankar2009

Victoria70: KUB diagnosticerar inte kromosomavvikelse utan det indikerar att det 'kan' vara kromosomavvikelse vilket man diagnosticerar genom fvp/mkp.

• Victoria70
    tankar2009 skrev 2011-11-22 22:36:41 följande:
    Victoria70: KUB diagnosticerar inte kromosomavvikelse utan det indikerar att det 'kan' vara kromosomavvikelse vilket man diagnosticerar genom fvp/mkp.
    Absolut, menade det,  klumpigt skrivet av mig, sorry!Skäms
  • Kattflickan

Hejsan,

Hur går det för er andra?

Här händer inte så mycket. Har grubblat en del över amh-värdet men landat i att det enda jag kan göra är att vänta på att få göra ivf pgd, förutsättningslöst för att se vad som händer. Vet att jag har sämre förutsättningar än vad jag från början trodde, men det går inte att göra nåt åt.

Om inte det sista barnet haft DS hade jag bara ha haft 2 månader kvar nu, barnet skulle ha kommit i början av februari.

Lindis: Hur mår du? Är det snart dax för RUL?

Millan 

• Majmamma1984

Här väntar RUL om  1 1/2 v, är då i v 19. Har traditionsenligt varit på första adventsfika hos farmor i dag och sen hade vi ett mini-julbord här hemma o nu har jag bakat lite. Lillbebis är med o sprattlar på =)

Mysig första advent på er alla!

• Lindis1974

Ja RUL den 7:e dec. V 19 då jag med. Har fått en liten mage och har känt bebis ett par gånger.
    Elle: när ska er bebis komma?

• Majmamma1984

Lindis: RUL 8 dec o bf 7 maj. Vi ligger visst väldigt nära varandra. =)
    Älskar lilla magen som har kommit.

• AlidaC

Jag ansluter mig till er Lindis och Elle. Jag har i och för sig inte RUL förrän 15 dec när jag är i v 20. Bf är 6 maj och jag börjar känna fler och fler små rörelser där inne. Tycker dock att jag har fått en ganska så ordentlig mage redan.

• Lindis1974

Och jag har BF 5:e maj. Magen syns oxå här:)

• Majmamma1984

Haha vad kul, 3 stycken på raken 5,6,7 maj. (kan ju så klart ändras men ändå) Vad är oddsen för det? =)

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort