• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974

Millan75: jag hade tagit samma beslut som er. Det är för jobbigt att gå genom en vanlig graviditet och sen behövs vänta på alla svar ytterligare en gång.
    I IVF trådarna finns det massor med tjejjer som lyckas bli gravida trots lågt värde. Det verkar vara ganska vanligt bland oss IVF are.
    Stor kram till dig och all lycka inför IVF i början av 2012.

• Ung Blivande Mamma 2010

Till dig TS. ta inte åt dig av dom dumma som skriver,
    det är ditt val, ditt liv! & jag förstår dig!
    Jag ger dig styrke kramar och hoppas du får ett + snart igen!

Jag hade aldrig behållt ett barn om jag vetat det var något fel,
    dels för jag har en dotter och jag hade tyckt det var sjukt egoistisk att
    ta en sådan tid från henne först och främst!

& min man har en bror som har en cp skada, och jag ser hur hans
    syskon 4 st, + han har blivit drabbade, mindre tid och mindre kärlek.
    hade aldrig velat sätta ett sådant barn till detta samhället ,
    det är svårt att bli accepterad som det är om man är " normal "
    hur lätt kan de va om man är annorlunda då? Nä jag tycker att
    allt för många är egoistiska i en sådan situation..

• Kattflickan

Hejsan allihopa! Vi har kanske alla bytt nicknames nu, jag hoppas ni känner igen mig på min bild.

Jag ska inom en vecka påbörja min ivf pgd. Ska köra den långa metoden så jag börjar med nässprayen då. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå vägen nu! Vill så gärna ha barn men har nog börjat inse att det kanske inte kommer att gå, trots att jag lätt blivit gravid.

Men det känns jättebra att vi fick komma igång så snabbt efter vårt besök på karolinska!

Hoppas det går bra för er andra med småbarn och graviditeter!

Millan 

• Lise W

Millan: vad skönt att du ska få påbörja behandling, nu ser vi fram emot att få lite goda resultat av det *håller tummen*

Annars är det bra här, barn är en gåva, Ebbe är underbar o vi mår bra.

Jag skrev en "längre" rad om mina känslor kring barn nu, men kände att jag inte kan förmedla det jag ville ha sagt på rätt sätt.

Stor kram alla mammor med bebisar o alla som kämpar på för livets gåva.

• Pilla1979

Hej på er alla!

Hoppas allt är bra med er?

Hoppas det går vägen för er denna gång Kattflickan :) Håller tummarna!

Stor Kram till er alla!      

• Majmamma1984

Allt fint här iaf, går snart in i v 29. Tiden går rätt fort nu. Men jag har ändå i bland små hjärnspöken eftersom vi valde att inte göra något FVP/MKP utan bara gick på KUB/NUPP den här gången...

Jag oroar mig inte så mycket för att det ska vara samma "fel" men att dt kanske är något annat, att det inte är tänkt att vi ska få ett friskt barn. Vår lilla katt är född med flertalet defekter och hon bidrar till mina tankar *ler lite* Jag vet att detta är löjligt men jag ska nog ändå be om ett UL när jag ska på Aurorabesök i slutet av månaden för att se att allt fortfarande ser bra ut.

Håller alla tummarna för dig Kattflickan och hoppas att ni andra också har det bra!

• MrsC74

Allt är bra här med. Gick in i v 29 i går. Magen växer som den ska. HAde i gåtr ett SF mått på 28,5. Pyttelite över medelkurvan,
    Vi gjorde ju MKP men oron är stor ändå. Inte för just DS men att något annat är fel.
    Men det varierar från dag till dag.

Jag har BF 7:e maj .. du då Majmamma?

Kram till alla

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort