• Anonym (osäker)

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Vi bor med barn i en tvåa med en hyra på drygt 4000 kr/mån. Nu vill min sambo att vi flyttar till en stor trea som har byggts. Jag tycker det verkar fint där men så kom dråpslaget, 11000 kr i hyra? Vad är detta? Jag tycker det är alldeles för mycket men han vill så nu bråkar vi om detta. Får det ens finnas sådana hyror? Jag trodde hyresmarknaden var reglerad men nu kan hyresvärdar ta hur mycket som helst eller? Blir så arg på detta, hur ska barnfamiljer ha råd med ordentliga bostäder? Har ni någonsin haft en så hög hyra?

• Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?
  • Anonym

Jag bor i ett nybygge. En trea på 71 kvm, för 8000:-
    Jag vet att jag kan få billigare boende, men trivs som fisken i vattnet!
    Älskar mitt nya hem! :)
    Så för mig är det helt klart värt det!
    Jag skär hellre ner på annatn

• redfox
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 21:05:50 följande:
    du får inte en 3-a for under 3 milj i solna. utropsprisen skiljer mycket från slutpriset, vi har tittat på just solna och sätt många budgivningar.
    Nu måste jag få lägga mig i. Vi bor i Solna, och i en mycket fin del av Solna och vi köpte vår lägenhet som var 3 år gammal för 2,4 miljoner, så visst finns det lägenheter för under 3 miljoner även i Solna. Däremot är det apdåligt med dagisplatser då området är så pass nytt och barnen så många.
  • CoolJen
    redfox skrev 2010-09-27 06:44:26 följande:
    Nu måste jag få lägga mig i. Vi bor i Solna, och i en mycket fin del av Solna och vi köpte vår lägenhet som var 3 år gammal för 2,4 miljoner, så visst finns det lägenheter för under 3 miljoner även i Solna. Däremot är det apdåligt med dagisplatser då området är så pass nytt och barnen så många.
    mmm och jag sålde min 3:a för 2 miljoner för 2 år sen
    köpte för 1,5 år 2005 och sålde för 2 2008, då helt nyrenoverad och stambytt, så jag håller helt med dig...TS har nog för höga krav vad gäller bostadsrätt
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2010-09-26 21:52:51 följande:

ush vad dyrt skulle inte betala så mycket för en lägenhet.
    jag bor i en 3 på 81kvm kostar 4474kr i månaden.

Då hade du inte kunnat bo i min stad om du inte velat bo i en nergången lägenhet... Vi betalade runt 7400 för vår lägenhet, en trea på 71 kvm.
  • Anonym

min sambo har en kompis som bor i en trea och de betalar lite över 10000 för deras i månaden och har nu köpt ett hus på över 200kvm totlat och där kommer de tjäna ca 4000kr i månaden på att bo med amortering och driftkostaden inråknad. så om jag och min sambo hitta en lägenhet som kosta 10-11000 så skulle jag hellre komma med förslaget att köpa ett hus ist...

• MariaElionora

Om man har hög belåning på sitt hus/lägenhet måste man tänka på rentan också. Räntan är väldigt låg nu men man måste räkna på 8% vilket är nomal ränta. För många betyder det många tusen mer i mån.

• Anonym (Bor i förorten)

Vi hade det på samma vis som TS
    Eller alltså vi bodde på 45 kvadrat med barn och katt ( i stockholm ) men behövde såklart större för i längden blev det svårt att få ihop det med ett sovrum och vardagsrum.

Vi hittade en lägenhet på 78 kvadrat för lite drygt 5200:-  - visseligen har vi ett pendlingsavstånd till stan på 20 min men det är helt okej för oss.

Jag tror att man får betala lite efter de prioriteringar man har.. kan man tänka sig att bo utanför stan så att säga så kan man komma billigare undan men för egen del skulle jag aldrig betala 11.000 för en 3:a... jag vill ha mer värde för mina pengar än att endast kunna betala för att bo... nej tack :)

Känns det akut att flytta just nu eller går det att få det att fungera? Beror ju på hur lägenheten är alltså... kanske är din sambo bara så himla trött på att ha det som ni har det just nu med boendet att han tar vad som helst utan att tänka efter vad det egentligen kostar?

Hoppas det löser sig iallafall

• TheCoopers
    Anonym skrev 2010-09-27 09:24:30 följande:
    min sambo har en kompis som bor i en trea och de betalar lite över 10000 för deras i månaden och har nu köpt ett hus på över 200kvm totlat och där kommer de tjäna ca 4000kr i månaden på att bo med amortering och driftkostaden inråknad. så om jag och min sambo hitta en lägenhet som kosta 10-11000 så skulle jag hellre komma med förslaget att köpa ett hus ist...
    Fast har man inga pengar sparade så är ju det förslaget inte så genomtänkt .
    I'm the me I choose to be ...
  • gloriousgirl

Dyrt, javisst...men ja...allt beror ju på vad man värderar att man får för de där extrapengarna. Jag själv bor i nyproducerat i Hornsberg i Stockholm, har 40kvm, en etta med uteplats, och betalar 7541kr/månad för den....Och detta måste jag klara på en inkomst. Visst svider det rejält, men jag har å andra sidan fått en dubbelt så stor lägenhet som jag hade förr och den är jättefin och med uteplats så jag är ändå nöjd. Men man har inte råd att vara sårbar kan jag säga....så fundera på vad ni tycker ett boende är värt för er och hur ni vill leva.

• 071001

Vi har 9600kr/mån för en trea i city. Den är dock inte nybyggd och har långtifrån hög standard så som ett nybygge har.

• Pernilla75

Vår 2,5:a kostar 8 600kr/månad, grannen har en 3:a och den kostar 11 500kr/månad. Sinnessjukt!

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Anonym

vi bor i en 2a på 70 kvm i Hallonbergen, Sundbyberg och betalar 5800 kr i månaden. Husen är från 60-talet, så inte tal om nybygge. Efter stambytet nästa år blir hyran 7500...

Storstadspriser som sagt...

• Anonym

Det är dyrt, men även i en stad som Umeå som är mycket mindre än Stockholm så kostar en del treor över 10000. Jag skulle aldrig betala det, jag tycker min stora tvåa på strax under 5000 är dyr men jag är snål och vet om det.

• C060908

Vi bor i en 5:a 83kvm i Göteborg centrala hisingen 6200 kr i månaden   Jätte fin lägenhet!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-27 13:35:32 följande:
    vi bor i en 2a på 70 kvm i Hallonbergen, Sundbyberg och betalar 5800 kr i månaden. Husen är från 60-talet, så inte tal om nybygge. Efter stambytet nästa år blir hyran 7500...

Storstadspriser som sagt...
    Kan inte låta bli, Hallonbergen är inte från sextiotalet utan sjuttio talet jag var bland de första som flyttade in där och de äldsta husen är byggda 69 vi flytade in våren 70 då var det tre hus byggda av sex på lötsjövägen vilket är den äldsta delen av hallonbergen. så slut på besservisserheten för denna gången.

Om man absolut måste bo på ett visst ställe får man vackert slanta upp pengarna också Har väldigt lite sympati med TS faktiskt. Antingen betalar man vad det kostar eller så får man änka sinaa krav på att bo centralt.

Personligen skulle jag inte betala så mycket för boendet även om jag hade pengarna, men så bryr jag mig inte så mycket var jag bor. Jag har trivts överallt där jag har bott, Hallonbergen hjorthagen, gamla väster i malmö, slottsstaden i Malmö. Åkarp Svenshög i Arlöv Ett sk betonggetto i ett hus mitt ute på åkern. och några platser till.

Jag tror man kan trivas överallt om man försöker och om man inte vill ha en "yta" att visa upp. Alltså att man inte kan bo var som helst för det är inte fint inne eller vad det nu är.
  • Anonym (osäker)
    Anonym skrev 2010-09-28 02:38:57 följande:
    Kan inte låta bli, Hallonbergen är inte från sextiotalet utan sjuttio talet jag var bland de första som flyttade in där och de äldsta husen är byggda 69 vi flytade in våren 70 då var det tre hus byggda av sex på lötsjövägen vilket är den äldsta delen av hallonbergen. så slut på besservisserheten för denna gången.

Om man absolut måste bo på ett visst ställe får man vackert slanta upp pengarna också Har väldigt lite sympati med TS faktiskt. Antingen betalar man vad det kostar eller så får man änka sinaa krav på att bo centralt.

Personligen skulle jag inte betala så mycket för boendet även om jag hade pengarna, men så bryr jag mig inte så mycket var jag bor. Jag har trivts överallt där jag har bott, Hallonbergen hjorthagen, gamla väster i malmö, slottsstaden i Malmö. Åkarp Svenshög i Arlöv Ett sk betonggetto i ett hus mitt ute på åkern. och några platser till.

Jag tror man kan trivas överallt om man försöker och om man inte vill ha en "yta" att visa upp. Alltså att man inte kan bo var som helst för det är inte fint inne eller vad det nu är.
    va? Lägenheten ligger i samma område där vi bor nu så det handlar verkligen inte om en "yta" att visa upp utan att vi inte vill rycka upp vårt barn. Sen om du läser tråden så tycker jag INTE det är värt det utan det är min sambo som vill flytta för att få större och det är det vi kan få. Hade gärna bott i en billig lägenhet och det hade min sambo också men det är så svårt att få här då man måste stått minst 10 år i bostadskö och det har inte vi.

I går när vi pratade jag och min sambo så sa han att han tyckte vi skulle ta lägenheten för att sen försöka byta den mot en billigare så det ska jag fundera på.
  • mikroE
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-28 08:04:55 följande:
    va? Lägenheten ligger i samma område där vi bor nu så det handlar verkligen inte om en "yta" att visa upp utan att vi inte vill rycka upp vårt barn. Sen om du läser tråden så tycker jag INTE det är värt det utan det är min sambo som vill flytta för att få större och det är det vi kan få. Hade gärna bott i en billig lägenhet och det hade min sambo också men det är så svårt att få här då man måste stått minst 10 år i bostadskö och det har inte vi.

I går när vi pratade jag och min sambo så sa han att han tyckte vi skulle ta lägenheten för att sen försöka byta den mot en billigare så det ska jag fundera på.
    TS om ni inte lyckas byta er tvåa med i mitt tycke OK hyra så tror jag aldrig ni kommer kunna byta den för 11000...
  • TheCoopers
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-28 08:04:55 följande:

Vart i Stockholm ligger lägenheten ?
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?