• Anonym (osäker)

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Vi bor med barn i en tvåa med en hyra på drygt 4000 kr/mån. Nu vill min sambo att vi flyttar till en stor trea som har byggts. Jag tycker det verkar fint där men så kom dråpslaget, 11000 kr i hyra? Vad är detta? Jag tycker det är alldeles för mycket men han vill så nu bråkar vi om detta. Får det ens finnas sådana hyror? Jag trodde hyresmarknaden var reglerad men nu kan hyresvärdar ta hur mycket som helst eller? Blir så arg på detta, hur ska barnfamiljer ha råd med ordentliga bostäder? Har ni någonsin haft en så hög hyra?

• Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?
  • Anonym (osäker)
    CoolJen skrev 2010-09-26 20:23:01 följande:
    Jag har tidigare bott i Solna vilket jag tycker är ett bra område och ligger väldigt nära stan, där finns just nu lägenheter mellan 1,5-3 miljoner, men kanske det bara är i stan som passar?

Kan ni inte få tag i en billigare lägenhet? för det är ju inte kul att lägga en sån stor del av inkomsten på enbart hyra
    du får inte en 3-a for under 3 milj i solna. utropsprisen skiljer mycket från slutpriset, vi har tittat på just solna och sätt många budgivningar.
  • Anonym (...)
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 21:05:50 följande:
    du får inte en 3-a for under 3 milj i solna. utropsprisen skiljer mycket från slutpriset, vi har tittat på just solna och sätt många budgivningar.
    Fast vad har ni för krav? Jag har trots allt svårt att tro att alla lägenheter går för 3 miljoner.. Ma får väl rätta mun efter matsäck...
  • Catti41

Det är ungefär vad vi betalar för vårt nybyggda radhus i söderförort. Fast vi verkar få lite mer för pengarna: 130 kvm, p-plats, altan, trädgård. 5 min långsam promenad till t- banan eller en minut till skogen. Vi flyttade in för fyra år sedan så det är ju inte så nybyggt längre men för oss är det värt det.

• dumleklubben

Jag bor i en 4:a för 5600kr/månad. Stor och fin är den också. :D

• sally00

Har inte läst hela tråden, men skälig hyra bestäms genom en jämförelse med för den genomsmittlige hyresgästen likvärdiga kommunala lägenheten. Vissa undantag finns dock, t.ex. turning torso i malmö. Men ja, jag håller själv med ts om att 11 000 är mycket för en trea.

• Anonym

ush vad dyrt skulle inte betala så mycket för en lägenhet.
    jag bor i en 3 på 81kvm kostar 4474kr i månaden.

• Anonym (landet)
    La Lola skrev 2010-09-26 19:01:17 följande:
    Herrejävlar!
    Glad att jag bor där jag bor!
    Ja...efter att ha läst denna tråd är jag oxå glad att jag bor där jag borGlad

Vilka summor!! Hyr ett hus på ca 100 kvadrat med egen tomt och garage för 4300/mån,helt perfektFlört
  • Snova

Äh, om det hade varit marknadshyror hade det varit så galet mkt mer. Sverige är fortfarande en kommuniststat i vissa avseenden, på gott och ont.

• Anonym

Vi bor i centrala GBG och betalar 9200 kr för en nybyggd 3a på 65 kvm med garageplats under huset.

Är det nåt som är värt att lägga pengar på så är det boende, tycker jag. Tänk va mkt tid man spenderar hemma.

Vi letar också större nu (helst en 4a men en stor 3a är ok) och har kommit överens om att 12000/mån är OK. Men då ska den vara jääävligt fin och ha allt vi vill ha.

• PrincessOfIce

jag bor 15 min från Stockholm C.. Här i mitt centrum finns det såna där sjukt dyra lägenheter i nyproduktion.. De var så dyra att de fick köra hyresfritt första året för att ingen var intresserad av summorna som de krävde...
    Själv har jag en trea på 75kvm och betalar ca 5700 kr i avgift för min bostadsrätt..
    Den var billig när jag köpte den men skulle väl kosta betydligt mer numera (Har bott här i 6 år)..
    Om jag inte hittar en stenrik kille att flytta ihop med så lär jag inte flytta en milimeter bort från det här området.. Lugnt, barnvänligt och nära till Centrum och även stan om det skulle vara så...

Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?