• Anonym (osäker)

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Vi bor med barn i en tvåa med en hyra på drygt 4000 kr/mån. Nu vill min sambo att vi flyttar till en stor trea som har byggts. Jag tycker det verkar fint där men så kom dråpslaget, 11000 kr i hyra? Vad är detta? Jag tycker det är alldeles för mycket men han vill så nu bråkar vi om detta. Får det ens finnas sådana hyror? Jag trodde hyresmarknaden var reglerad men nu kan hyresvärdar ta hur mycket som helst eller? Blir så arg på detta, hur ska barnfamiljer ha råd med ordentliga bostäder? Har ni någonsin haft en så hög hyra?

• Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?
  • Anonym (Nran)

11.000kr för en nyproducerad trea tycker inte jag är så saftigt. Jag har inte haft en sån hyra (det är typ tusen år sen jag sist bodde i hyresrätt), men jag har vänner som betalar ungefär det.

• Priceless Perfection
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 10:54:46 följande:
    var bor ni?

Jag tycker som sagt inte det är värt att flytta till denna 3-a utan det är min sambo som absolut vill och nu bråkar vi om det.
    Nu bor vi inte i Sverige, men jag tycker som du att det är väldigt mycket. Här är den summan billig.

Säg till den sambo att ha en hyra som är över 40 % av sin inkomst bådar inte gott. Då har man oftast inget buffert för om något skulle hända och man får snåla ganska mycket. Det finns väl otroligt fina 3:or i Sverige för 8000 kronor?
  • Anonym (osäker)
    Priceless Perfection skrev 2010-09-26 13:15:37 följande:
    Nu bor vi inte i Sverige, men jag tycker som du att det är väldigt mycket. Här är den summan billig.

Säg till den sambo att ha en hyra som är över 40 % av sin inkomst bådar inte gott. Då har man oftast inget buffert för om något skulle hända och man får snåla ganska mycket. Det finns väl otroligt fina 3:or i Sverige för 8000 kronor?
    vi kommer inte ha 40% av inkomsten i hyra utan ca 25%.
    ja det finns jättefina lägenheter som är billigare än 8000. problemet är hur man får en sån utan 20 år i bostadskö eller personliga kontakter.
  • Anonym

Vi betalade närmare 9000 för en tvåa, ca 50 m2. Nyproducerad i Hammarby Sjöstad. 11000 för en nyproducerad trea i Stockholm tycker jag låter normalt (men visst är det dyrt).

• Mandel
    Priceless Perfection skrev 2010-09-26 10:22:34 följande:
    Då tror jag att du räknar fel.
    2.500kr för huset.
    1.200kr för försäkring, el, sophämtning.
    Barnomsorgsavgift 1.200kr
    Då blir det 6.100kr kvar till tv-licensen, telefoner, internet.
    Känns som att vi till och med kan klämma in en månads matkostnad i de 11.000kr.

Har ca 180kvm boyta och några tusen kvm tomt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lena
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 14:05:57 följande:
    ja det finns jättefina lägenheter som är billigare än 8000. problemet är hur man får en sån utan 20 år i bostadskö eller personliga kontakter.
    Räknar du med nettolönen nu? Det är det du bör göra.

Har man osäker anställning tycker jag man inte bör ha hyra på mer än 25% av nettolönen och spara 25% ifall man blir av med jobbet.
  • Fins Mamma
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 14:05:57 följande:
    11000 är det ca 25% av inkomsten och ni är arbetslösa?

jag vill cokså ha 44000 som arbetslös!
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Michisen
    Fins Mamma skrev 2010-09-26 17:24:19 följande:
    11000 är det ca 25% av inkomsten och ni är arbetslösa?

jag vill cokså ha 44000 som arbetslös!
    Arbetslösa har de inte sagt, de har dock inte tillsvidareanställningar (Så kallat "fast" arbete.)
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • hemljuvahem

TS det beror ju på hur man ser det.. egentligen är det inte så ofantligt dyrt men det beror ju på var den ligger, vilket skick den är i, kanske är den "unik" med etagevåning etc, kanske extra stor?

Personligen hade jag nog inte betalat med än 6000 för en trea på runt 80-90kvm i en normalstor stad. 10 000 för att bo mitt i stada kanske ;)

Allt handlar ju om efterfrågan, det är verkligen hyresvärdarnas marknad nu.

• Anonym

Tycker inte att det är dyrt med 11000 för en 3:a. Vi har en 2:a på 54 kvm o betalar 12000. Inget ingår i det.

Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?