• Anonym (osäker)

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Vi bor med barn i en tvåa med en hyra på drygt 4000 kr/mån. Nu vill min sambo att vi flyttar till en stor trea som har byggts. Jag tycker det verkar fint där men så kom dråpslaget, 11000 kr i hyra? Vad är detta? Jag tycker det är alldeles för mycket men han vill så nu bråkar vi om detta. Får det ens finnas sådana hyror? Jag trodde hyresmarknaden var reglerad men nu kan hyresvärdar ta hur mycket som helst eller? Blir så arg på detta, hur ska barnfamiljer ha råd med ordentliga bostäder? Har ni någonsin haft en så hög hyra?

• Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?
  • Michisen
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 09:34:36 följande:
    Lån kan vi inte ta då vi inte har fasta jobb någon av oss och nej vi badar inte i pengar. Min sambo är trött på att bo trångt. Vi bor i en 2-a på 45 kvm. Vi har försökt byta den länge men det är först nu vi får en chans. 3-an är på 90 kvm.
    Jag förstår ifall han är trött på att bo trångt, men om du påpekar att ni kommer spara 252000:- på tre år bara genom att bo kvar så kanske han kan motivera sig att bo ändå. Speciellt om ni inte har fasta jobb någon av er, då är det ju jättedumt att byta till ett mycket dyrare boende.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Anonym (Betala.)
    Michisen skrev 2010-09-26 09:36:22 följande:
    Jag förstår ifall han är trött på att bo trångt, men om du påpekar att ni kommer spara 252000:- på tre år bara genom att bo kvar så kanske han kan motivera sig att bo ändå. Speciellt om ni inte har fasta jobb någon av er, då är det ju jättedumt att byta till ett mycket dyrare boende.
    Ja, detta är ju et utmärkt förslag! Då har ni ju till kontantinsatsen, på ett riktigt fint boende, som ni kommer att äga själv..
  • Dr Mupp

SKulle aldrig betala det för en hyreslägenhet. Tycker vi med våra 6900 ligger på smärtgränsen och då bor vi i ett hyresradhus på 4 rok 100 kvm. Ca 20 år gammalt så det är inte helt nytt men inte helt gammalt heller. 

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Michisen
    Anonym (Betala.) skrev 2010-09-26 09:40:25 följande:
    Ja, detta är ju et utmärkt förslag! Då har ni ju till kontantinsatsen, på ett riktigt fint boende, som ni kommer att äga själv..
    Tills om tre år kanske det dessutom är så att TS och sambo gått och blivit med tillsvidarejobb. Skulle nog vara mumma för banken med ett strävsamt par som sparat ihop 252000:- och har tillsvidarejobb - tror säkert det skulle gå bra att få lån under de förutsättningarna.

Jag har som sagt full förståelse för att man blir pisstrött på att bo trångt, vi flyttade själva från en trea i stan till fyran lite utanför och gick upp en tusenlapp i boendekostnad, men som sagt, det tyckte vi var värt det för att komma ifrån ett område där någon sköt med hagelgevär in i en föreningslokal som fanns på gården...
    Och så fick vi på köpet komma till ett barnrikeområde, minst sagt. Norra Europas barntätaste bostadsområde bor vi i nu.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Anonym (osäker)

problemet är att bostäderna i stockholm alltså bostadsrätter är sjukt dyra och de bara stiger. Även i "sämre områden" får man inget under 2 milj. Är bara så trött på bostadsmarknaden.

• Anonym (...)

Ja, 11 000 kr är saftigt för en hyresrätt.. Själv bodde vi i en trea på 71 kvm tidigare och betalade ca 7600 kr för den har jag för mig, då inkl garageplats (men den kostade väl 200 kr). Detta var i Malmö och är inte någon jättekonstig hyra heller..

• Anonym (Betala.)

Bor man trångt kan man tex. ta bort så mycket som möjligt. Kolla över det ni inte absolut behöver! Gör golvytor så fria som möjligt. Sätt upp hyllor påväggar, så mycket det bara går. Förvara så mycket saker som möjligt, i lådor/ boxar under sängar. Som sagt är mitt förslag, just som Michisen sa, att vänta några år, sök jobb som idioter, och spara ihop de pengar ni annars skulle ha lagt på den jättedyre hyresrätten.Drömmer

• hewa
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 09:48:02 följande:
    problemet är att bostäderna i stockholm alltså bostadsrätter är sjukt dyra och de bara stiger. Även i "sämre områden" får man inget under 2 milj. Är bara så trött på bostadsmarknaden.
    Är det ett alternativ att flytta till angränsande län? Vi bor själva norr om Stockholm, precis norr om länsgränsen och även om priserna inte är jättekul här heller så är de betydligt humanare än 1-2 mil söderut. För övrigt är det många i vår hemkommun som flyttat från Sthlm av bla det skälet.
  • Anonym (osäker)

det är ju det att vi trivs så bra i området och har familjen här. Vill inte rycka upp vårt barn heller för det är en bra bit vi måste flytta om priserna ska vara humanare samt att resvägar blir längre och tar tid från vardagen.

• Anonym (osäker)

Jag har tidigare bott långt utanför stan och måste säga att jag tyckte det var väldigt deprimerande. Vill ha liv och rörelse runt mig.

Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?