• Anonym (osäker)

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Vi bor med barn i en tvåa med en hyra på drygt 4000 kr/mån. Nu vill min sambo att vi flyttar till en stor trea som har byggts. Jag tycker det verkar fint där men så kom dråpslaget, 11000 kr i hyra? Vad är detta? Jag tycker det är alldeles för mycket men han vill så nu bråkar vi om detta. Får det ens finnas sådana hyror? Jag trodde hyresmarknaden var reglerad men nu kan hyresvärdar ta hur mycket som helst eller? Blir så arg på detta, hur ska barnfamiljer ha råd med ordentliga bostäder? Har ni någonsin haft en så hög hyra?

• Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?
  • Anonym
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 09:48:02 följande:
    problemet är att bostäderna i stockholm alltså bostadsrätter är sjukt dyra och de bara stiger. Även i "sämre områden" får man inget under 2 milj. Är bara så trött på bostadsmarknaden.
    2 millar för ett sämre område? Vad anser du vara ett sämre område? Här där jag bor får du lätt en 4 eller 5rummare för under en mille.
    Och ja, det är en förort till sthlm, ca 15 min in till city.
  • hewa
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 09:56:45 följande:
    Jag har tidigare bott långt utanför stan och måste säga att jag tyckte det var väldigt deprimerande. Vill ha liv och rörelse runt mig.
    Ja då blir det ju förstås svårare, är man en storsstadsmänniska ska man nog inte bosätta sig på en mindre ort även om den ligger nära. Vi har 20 resp 35 min till våra jobb vilket, med Stockholmsmått mätt, är ganska humana restider men vi bor ju långt ifrån pulsen förstås

Tycker ändå, som de flesta här, att 11.000 kr för en hyrestrea på 90 kvm låter riktigt hutlöst. Inget jag själv skulle välja att betala. Hellre då spara riktigt, riktigt nitiskt för att på sikt kunna köpa sig något. 
  • Michisen

Det är bara ni som kan bestämma hur ni vill ha det och vad ni tycker är värt att lägga på boende. Vill ni absolut dubbla boytan och betala mer än dubbelt så mycket i hyra för det så gör ni ju det till slut.
    Dock kan jag inte påstå att det på något sätt verkar vara ekonomiskt logiskt att göra det i ett läge där ni lika väl kan bli tvungna att hitta ett annat, trängre boende igen då ingen av er har tillsvidareanställningar...
    Det enda ni gör som sagt är ju att lägga en jäkla massa pengar på boendet utan att egentligen få mer än lite svängrum för slantarna.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Anonym

Det är så billigt att bo i sverige! Vi betalar 18 000 i månaden och många av mina vänner betalar 20 000 och tom uppåt.

• Priceless Perfection

Vi betalar 10 000 kronor för en 2:a....

• Anonym (vad ingår?)

Vad ingår i hyran?

Fast egentligen spelar det mindre roll. Jag hade aldrig betalat 11000 kr/mån för en trerumslägenhet. Så mycket betalar vi inte ens för vårt hus per månad. Inte ens om vi lägger ihop hur mycket vi betalar i ränta på bolånen, el, vatten&avlopp, sophämtning, hemförsäkring, tele-&bredbandsräkning, TV-licens och barnets barnomsorgsavgift kommer vi upp i 11000 kr/mån. Bor förvisso inte i Stockholm men dock i en 2,6-miljonersvilla i ett annat storstadsområde.

• Anonym

Glömde skriva hur stort, 18 000 för 4 rok 100 kvm...

• Priceless Perfection
    Anonym (vad ingår?) skrev 2010-09-26 10:20:10 följande:
    Vad ingår i hyran?

Fast egentligen spelar det mindre roll. Jag hade aldrig betalat 11000 kr/mån för en trerumslägenhet. Så mycket betalar vi inte ens för vårt hus per månad. Inte ens om vi lägger ihop hur mycket vi betalar i ränta på bolånen, el, vatten&avlopp, sophämtning, hemförsäkring, tele-&bredbandsräkning, TV-licens och barnets barnomsorgsavgift kommer vi upp i 11000 kr/mån. Bor förvisso inte i Stockholm men dock i en 2,6-miljonersvilla i ett annat storstadsområde.
    Då tror jag att du räknar fel.
  • Anonym (osäker)
    Priceless Perfection skrev 2010-09-26 10:18:59 följande:
    Vi betalar 10 000 kronor för en 2:a....
    var bor ni?

Jag tycker som sagt inte det är värt att flytta till denna 3-a utan det är min sambo som absolut vill och nu bråkar vi om det.
  • Anonym

Hur ser era inkomster ut? Tycker inte ni ska ta denna lägenhet för 11000 kr!! Ingen av er har fast inkomst vilket är prio nr 1 om man ska kunna bo så dyrt. Vad händer om någon utav er blir av med arbetet, klarar ni er då? Det där är inte rimligt och vill ni så gärna bo större får ni se till att hitta något billigare tycker jag. Tänk på alla pengar ni kan tjäna in ist för att bara slänga bort dem.

Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?