Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (osäker)

11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?

Vi bor med barn i en tvåa med en hyra på drygt 4000 kr/mån. Nu vill min sambo att vi flyttar till en stor trea som har byggts. Jag tycker det verkar fint där men så kom dråpslaget, 11000 kr i hyra? Vad är detta? Jag tycker det är alldeles för mycket men han vill så nu bråkar vi om detta. Får det ens finnas sådana hyror? Jag trodde hyresmarknaden var reglerad men nu kan hyresvärdar ta hur mycket som helst eller? Blir så arg på detta, hur ska barnfamiljer ha råd med ordentliga bostäder? Har ni någonsin haft en så hög hyra?

• Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?
  • Anonym (osäker)
    Anonym (...) skrev 2010-09-26 19:20:59 följande:
    Varför skulle ni behöva spara ihop så mycket? Ni behöver väl ändå inte en kontantinsats på 1,5 miljoner??
    vi får bara lån på 1,5 milj och det finns inga 3-or under 3 miljoner här
  • Anonym (...)
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 19:26:24 följande:
    vi får bara lån på 1,5 milj och det finns inga 3-or under 3 miljoner här
    Då får man kanske flytta på sig.. Dessutom kanske ni kan få mer lån om ni visar att ni har ett sparande?
  • Anonym (osäker)

ja men så ser det ut i stockholm.

• Anonym (ann)

Vi hade en hyra på 13000 i city sthlm, innan vi köpte hus..galet mycket pengar rekomenderas ej!!!!!!!!!!!!!

• Anonym (...)
    Anonym (osäker) skrev 2010-09-26 19:28:45 följande:

ja men så ser det ut i stockholm.

Visst är det dyrt i Sthlm, men jag har väääldigt svårt att tro att alla lägenheter kostar 3 miljoner... Och som sagt var, ni kanske kan få mer i lån om ni visar att ni kan spara pengar?
  • Anonym

Vi bor i en nybyggd hyresrätt i sthlm och hyran ligger på drygt 9800, för en 4:a på 93 kvm och p-plats.

Lite på gränsen till för dyrt, men vi trivs så jäkla bra, och barnen trivs så bra på förskola/skola.

Nu jobbar vi ju båda heltid annars hade det aldrig gått...

• Heini

Klart att 11 000 kr är mycket pengar för en hyreslägenhet, men om den är nybyggd, så stor som 90 kvm (!) och dessutom ligger i en storstad är det ungefär vad det verkar kostar idag.

Vi bor i utkanten av Göteborg i en nybyggd lägenhet och betalar 8 500 kr i hyra för den i månaden. Då är det en relativt liten 3:a vi har eftersom den bara är på 70 kvm. Tidigare i veckan var vi och tittade på en lägenhet som vi fått erbjudande om i samma område. Det var en 3:a på 85 kvm där hyran låg på 10 800 kr i månaden. Smakar det så kostar det. Det verkar sticka många i ögonen men vi anser att det är så oerhört skönt att bo i nybygge så vi gärna betalar för den komforten. Vi tyckte dock inte det var värt att betala drygt 2 000 kr mer i månaden för enbart ökningen av ytan så vi tackade nej.

Huvudsaken är väl sedan att man i familjen hittar något man trivs med, är överens om hur mycket man kan tänka sig att lägga på hyran och att man inte drar på sig någon hyreskostnad som känns svår att hantera. Sedan är det väl skit samma vhur andra bor och hur mycket de betalar.

• Anonym (osäker)
    Anonym (...) skrev 2010-09-26 19:29:43 följande:
    Visst är det dyrt i Sthlm, men jag har väääldigt svårt att tro att alla lägenheter kostar 3 miljoner... Och som sagt var, ni kanske kan få mer i lån om ni visar att ni kan spara pengar?
    Jo i bra områden kostar de minst 3 miljoner. Jag vikarierar runt som lärare så jag vet vilka områden jag vill bo i och vilka jag ej vill bo i, eller framförallt var jag vill se barnen växa upp.
  • Anonym

Vår förra hyrestrea kostade över 11000, i ett hus från 1996. Kanske var det havsutsikten som kostade extra?

• Anonym (dyrt)
    Heini skrev 2010-09-26 19:32:47 följande:
    Klart att 11 000 kr är mycket pengar för en hyreslägenhet, men om den är nybyggd, så stor som 90 kvm (!) och dessutom ligger i en storstad är det ungefär vad det verkar kostar idag.

Vi bor i utkanten av Göteborg i en nybyggd lägenhet och betalar 8 500 kr i hyra för den i månaden. Då är det en relativt liten 3:a vi har eftersom den bara är på 70 kvm. Tidigare i veckan var vi och tittade på en lägenhet som vi fått erbjudande om i samma område. Det var en 3:a på 85 kvm där hyran låg på 10 800 kr i månaden. Smakar det så kostar det. Det verkar sticka många i ögonen men vi anser att det är så oerhört skönt att bo i nybygge så vi gärna betalar för den komforten. Vi tyckte dock inte det var värt att betala drygt 2 000 kr mer i månaden för enbart ökningen av ytan så vi tackade nej.

Huvudsaken är väl sedan att man i familjen hittar något man trivs med, är överens om hur mycket man kan tänka sig att lägga på hyran och att man inte drar på sig någon hyreskostnad som känns svår att hantera. Sedan är det väl skit samma vhur andra bor och hur mycket de betalar.
    tror inte det sticker i ögonen på folk. för min del får folk betala hur mkt de vill i hyra/lån, tycker det bara är trist att behöva lägga så mkt i hyra, men man får ju prioritera, speciellt med tanke på VART man bor.
Svar på tråden 11000 kr/mån för en trea, inte riktigt klokt?