• Zimlis

Äger du en potatispress?

Funderar på hur vanligt det är.. Jag har ju då ingen och har klarat mej bra hittills

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äger du en potatispress?
  • Felidae

Jag har en och använder den till att göra mockanystan. Potatismos gör jag med potatisstöten.

• IsDimma

Ja, det gör jag. Men den har varit nedpackad i en flyttlåda dom senaste 2.5-3åren (iofs ihop med det mesta av mina saker så det säger inte så mycket om potatispressen i sig)

• JuliaåRonjasmammis

Ja, det har vi. Används dels till pressad potatis och så såklart till mos. Fast till moset kör jag först potatispress, sen potatisstamp och så lite visp på slutet för fluffet. Får inte finnas en endaste lilla bit kvar, hemlagat potatismos ska vara lent som ett barnarsel och smaka smör & grädde!

Don't mess with my integrity!
  • Skogsflikkan
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-12 21:30:15 följande:
    Ja, det har vi. Används dels till pressad potatis och så såklart till mos. Fast till moset kör jag först potatispress, sen potatisstamp och så lite visp på slutet för fluffet. Får inte finnas en endaste lilla bit kvar, hemlagat potatismos ska vara lent som ett barnarsel och smaka smör & grädde!
  • hemljuvahem

Pappa gjorde alltid potatisarna i press när vi var små..och tänka sig att det faktiskt blev godare :p

Jag äger ingen dock, tar upp alldeles för mycker dyrbar plats i köket.

• Atamon

Ja, tre stycken t.o.m (och två potatisstötar), har blivit så genom arv och samboskap. Använder pressen mycket, pressad potatis är sååå mycket godare än bara vanlig kokt

• Zimlis
    cloudberry79 skrev 2010-10-12 18:45:26 följande:
    Det verkar vara lite förvirring i tråden om vad en potatispress är... Jag har både potatispress och potatisstöt:

Till vänster en potatisstöt, som man lätt kan göra potatismos med. Jag brukar först stöta, sedan köra med elvispen. Till höger en potatispress, som man kan pressa potatis, morötter mm i. Det blir lite trådliknande, så här:

www.menyse.com/3.10118/recept/pressad-potatis/
    Precis - jag menar ju en potatisPRESS om jag frågar efter det - alltså en "maskgörare"

Tack för en fin bild och tydligt förklarande
    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
Svar på tråden Äger du en potatispress?