• Anonym (Abstinat)

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

• Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...
  • Queenie70

Ja du har uppenbarligen blivit beroende av pillren, och dessutom missbrukat dem genom att högre doser för mysets skull. Sånt händer och sånt kan man få hjälp med. Just att få hjälp med att stå emot suget, att rida ut vågen, att kunna förutse NÄR man kommer att bli sugen, och då ha strategier färdiga för att inte åka dit. Ta kontakt med en beroendemottagning i närheten av dig, där kan då få hjälp utan att kontakta socialtjänsten. Du har en svår situation då du ju samtidigt har smärtor som gör att du BEHÖVER starka tabletter. Och citodon är det också lätt att bli beroende av och att börja missbruka.

• DreamBitch

Precis som du skriver så lider du inte av ett fysiskt beroende lika mycket som du lider av ett psykiskt beroende.
    Det psykiska beroendet tar längre tid att komma över.
    Jag har själv varit beroende av tramadol och åt flera gram tramadol per dag. Jag slutade rakt av med detta och för mig tog det då ungefär en månad innan jag var helt återställd fysiskt och någon månad till för att komma över det psykiska beroendet. Hade jag haft citodon då hade jag antagligen jublat.
    Kodein är mer potent än vad tramadol är men var försiktig med att ta några mängder. Paracetamol kan vara dödligt i för stora doser. (Nu är du ju fortfarande långt ifrån dessa doser men jag ville ändå påpeka detta.)

• klyban

Tramadol är ett jävla rävgift :p
    Har du lyckats gå i en vecka utan, så närmar du dig slutet på den fysiska biten.
    Det är ju den delen som jag tycker var värst, psykiska biten för mig var rätt enkel.
    Kanske för jag redan hade tagit ett princip besluta att sluta med tramadolen mot min ryggvärk.

• ModestyB

Sök hjälp, finns ingen anledning att du ska ha det så här utan att få något som helst stöd, återfallsrisken är hög. Det handlar inte om att du inte ska få ta dina tabletter på väldigt länge, har du en gång fastnat i ett beroende handlar det om att du måste acceptera att du ALDRIG mer kan ta dom. Det kan för många kännas som att mista en kär vän och en sorgeprocess påbörjas. Du kan få kontakt med andra som upplevt precis samma sak och du bör kontakta din läkare och beskriva det du upplever.

• Anonym (Abstinat)

Tack alla.

Nu Kan jag ju inte få återfall när/om jag blir gravid, säkert har man någon spärr där. MEN. Eftersom inte Citodonen funkade något bra tackade jag ja när en bekant erbjöd mig sina gamla Tradolan idag (hon känner inte till mitt beroende). Är inte gravid än och det var bara några stycken för att ha något innan jag fått andra värktabletter utskrivna av läkaren. Till min stora lättnad kände jag inget speciellt när jag tog dem. Så förhoppningsvis blir det bara dessa få nu och inget mer. Ett litet återfall kan man kalla det men jag hade verkligen skiiiitont! Höll ut in i det sista men satte mig i bilen och åkte till andra sidan stan för att få tabletterna. De hjälpte lite mot smärtan men jag vet att jag egentligen måse upp i mycket högre doser för att få bort den helt och det hade jag inte möjlighet till då jag bara fick några få. Tur för mig...

Ok, så ett litet återfall men ska prata med läkaren imorrn och se om jag kan få något annat, alt. ta Tradolan men i lägre doser än förut. Får se vad han säger. Enligt bipacksedeln på Citodonen ska man inte ta dessa heller vid graviditet så jag vet varken ut eller in.

Någon som ätit Tadolan under graviditet? Konsekvenser?

• Futurum

Att äta tramadol under graviditeten resulterar i att barnet blir beroende och det första som händer när det föds är att det måste "tända av", barnet är befroende av tramadolet precis som du och får ett avvänjings schema. Dessa barn föds också under en viss extra koll!
    Varför ens tänka den tanken?!
    Hur har du tänkt att klara av att gå gravid med din enorma ryggsmärta?

• Futurum
    Anonym (Abstinat) skrev 2010-10-18 22:07:56 följande:
    Tack alla.

Nu Kan jag ju inte få återfall när/om jag blir gravid, säkert har man någon spärr där. MEN. Eftersom inte Citodonen funkade något bra tackade jag ja när en bekant erbjöd mig sina gamla Tradolan idag (hon känner inte till mitt beroende). Är inte gravid än och det var bara några stycken för att ha något innan jag fått andra värktabletter utskrivna av läkaren. Till min stora lättnad kände jag inget speciellt när jag tog dem. Så förhoppningsvis blir det bara dessa få nu och inget mer. Ett litet återfall kan man kalla det men jag hade verkligen skiiiitont! Höll ut in i det sista men satte mig i bilen och åkte till andra sidan stan för att få tabletterna. De hjälpte lite mot smärtan men jag vet att jag egentligen måse upp i mycket högre doser för att få bort den helt och det hade jag inte möjlighet till då jag bara fick några få. Tur för mig...

Ok, så ett litet återfall men ska prata med läkaren imorrn och se om jag kan få något annat, alt. ta Tradolan men i lägre doser än förut. Får se vad han säger. Enligt bipacksedeln på Citodonen ska man inte ta dessa heller vid graviditet så jag vet varken ut eller in.

Någon som ätit Tadolan under graviditet? Konsekvenser?
    Försök att inte "försköna" din handling! Du fick ett återfall! varken litet eller stort! Ett återfall helt enkelt!
    Vilket inte är bra alls! Det hjälper dig inte,tvärtomså är du indragen i missbruket igen och måste börja med avtändningen igen!
    Det är ett helsike att ta sig ur ett Tramadol beroende och man kan i mångafall behöva hjälp utifrån!
    Och du skriver mer eller mindre beroende..... vad är det för skillnad? Du verkar vara beroende och bör absolut ta tag i det så fort du kan! Att bli gravid borde du vänta med till efetr att du slutat med Tramadolet och nu menar jag inte nån vecka utan du måste låta det gå en längre tid så  du har den riktiga kontrollen över Tramadolet och inte som nu Tramadolet över dig!
    Att tro att man skulle sluta hux flux bara för att man blivit gravid tror jag inte på och har sett alldeles förmånga misslyckas! Man bör för barnets skulle vara absolut drogfri när man är gravid! Sök hjälp,det finns hjälp att få.....bra hjälp!
  • Anonym (Abstinat)
    Futurum skrev 2010-10-18 22:25:08 följande:

Hur har du tänkt att klara av att gå gravid med din enorma ryggsmärta?

Har oxå tänkt på det men det är ju tillfälligt bara. Får väl härda ut och rådgöra med läkaren om andra smärtstillande, han har flera förslag som jag ska prova. Förhoppningsvis funkar nåt av dem. Och jag har INTE tänkt "knarka" under graviditeten, ville bara veta vad som kan hända. Nog för att jag inte har karaktär, men jag är inte dum i huvudet. Då skulle jag över huvudtaget inte bry mig om detta, eller hur? Men jag bryr mig och vill inte att mitt första barn ska få några lyten tack vare mig. =( Jag slutar även om det innebär obehag för mig. Viktigare är att barnet inte tar skada.
  • Anonym
    Anonym (Abstinat) skrev 2010-10-20 21:45:13 följande:
    Har oxå tänkt på det men det är ju tillfälligt bara. Får väl härda ut och rådgöra med läkaren om andra smärtstillande, han har flera förslag som jag ska prova. Förhoppningsvis funkar nåt av dem. Och jag har INTE tänkt "knarka" under graviditeten, ville bara veta vad som kan hända. Nog för att jag inte har karaktär, men jag är inte dum i huvudet. Då skulle jag över huvudtaget inte bry mig om detta, eller hur? Men jag bryr mig och vill inte att mitt första barn ska få några lyten tack vare mig. =( Jag slutar även om det innebär obehag för mig. Viktigare är att barnet inte tar skada.
    Det är inte frågan om att uttrycka sig som att "knarka" men faktum är att just Tramadol är ett precis som någon skrivit här ett riktigt rävgift!
    Tramadol är mycket beroende framkallande och det är svårt att sluta med det helt och hållet! Som rygg patient med flera större stelopreationer bakom mig så är jag väl insatt i just Tramadol, jag hade ätit dom över 10 år innan jag slutade så jag vet mycket väl vad det är!
    Jag vet vad det ger/kan ge för verkan, jag vet också att dom till slut inte gör någon verkan alls efter flera års intag! Dom slutar till och med att ta bort smärtan då man behöver så hög dos att det näst intill är omöjligt att få i sig så många miligram om dagen!
    Tramadolet måste man ta i högre o högre doser för att dom ska ge någon effekt mot smärtan, ju längre man äter dom desto mer behöver man....till slut så har dom en enda verkan och det är att stilla ens abstines!
    Så kan man gå i många år, ta den dosen som stillar abstinensen!
    Man blir snabbt och osynligt en Tramadol missbrukare!
    Låter "fult" - JA det är mycket möjligt för ingen tror väl att man ska bli en tablett missbrukare.....och har man då ont så känns det mer legalt att fortsätta....
    Finns så många olika ursäkter och varianter man använder sig utav för att inte erkänna för någon annan och heller inte sig själv att man är fast och att man är Tramadol missbrukare!
    Ja, jag la av själv! Det tog 4 månader innan jag kan säga att jag "va normal" igen men än idag ( efter 2 års Tramadol frihet) så kan suget komma, än idag så måste jag tänka till och intala mig själv att INTE ETT ENDA TRAMADOL PILLER någonsin kommer att passera min mun........
    Så Ts tro mig Tramadol är ett gift! Tramadolet bör du så fort du kan sluta med och definitivt om du planerar att bli gravid!
  • mamita64
    Anonym skrev 2010-10-21 00:17:12 följande:
    Det är inte frågan om att uttrycka sig som att "knarka" men faktum är att just Tramadol är ett precis som någon skrivit här ett riktigt rävgift!
    Tramadol är mycket beroende framkallande och det är svårt att sluta med det helt och hållet! Som rygg patient med flera större stelopreationer bakom mig så är jag väl insatt i just Tramadol, jag hade ätit dom över 10 år innan jag slutade så jag vet mycket väl vad det är!
    Jag vet vad det ger/kan ge för verkan, jag vet också att dom till slut inte gör någon verkan alls efter flera års intag! Dom slutar till och med att ta bort smärtan då man behöver så hög dos att det näst intill är omöjligt att få i sig så många miligram om dagen!
    Tramadolet måste man ta i högre o högre doser för att dom ska ge någon effekt mot smärtan, ju längre man äter dom desto mer behöver man....till slut så har dom en enda verkan och det är att stilla ens abstines!
    Så kan man gå i många år, ta den dosen som stillar abstinensen!
    Man blir snabbt och osynligt en Tramadol missbrukare!
    Låter "fult" - JA det är mycket möjligt för ingen tror väl att man ska bli en tablett missbrukare.....och har man då ont så känns det mer legalt att fortsätta....
    Finns så många olika ursäkter och varianter man använder sig utav för att inte erkänna för någon annan och heller inte sig själv att man är fast och att man är Tramadol missbrukare!
    Ja, jag la av själv! Det tog 4 månader innan jag kan säga att jag "va normal" igen men än idag ( efter 2 års Tramadol frihet) så kan suget komma, än idag så måste jag tänka till och intala mig själv att INTE ETT ENDA TRAMADOL PILLER någonsin kommer att passera min mun........
    Så Ts tro mig Tramadol är ett gift! Tramadolet bör du så fort du kan sluta med och definitivt om du planerar att bli gravid!
    Tänk så olika man kan reagera på samma mediciner.
    Fick Tiparol / Nobligan för sådär tio åår sen och tog dem mot den kroniska värk jag haft sen jag var tonåring
    De hjälpte varken bättre eller sämre än någon annan medicin av alla jag testat, däremot så märkte jag efter ca en månad när tabletterna var slut att jag var fysiskt beroende av dem och fick abstinens.
    Blev otroligt sjuk och fick vara det några dagar då detta hände på en helg.
    Berättade hos läkaren vad som hänt och att det här inte var den medicin jag ville ha, distalgesic och citodon var de jag haft innan, i olika omgångar och aldrig hade jag känt någon abstinens om de tog slut.
    Men det var förgäves att säga något hos doktorn, många tusen tabletter och flera år efter den första abstinensen bestämde jag mej för att sätta ut dem själv. Drog ner sakta och satte in distalgesic istället
    Det fungerade bra.
    Termen rävgift använde en läkare om alla de här tabletterna när jag pratade med honom om dem.
    Jag har aldrig under de över tjugo år som jag ätit tabletter varje dag överskridit högsta " tillåtna" dygnsdos.
    Det är jag himla tacksam över.
    Sen ska man ju tänka på att de är smärtstillande, inte smärtborttagande, de här medicinerna. har aldrig träffat på en medicin som tar bort smärtan helt. Däremot fungerade de bättre förr när jag inte hade ätit smärtstillande så länge
Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...