• Anonym (Abstinat)

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

• Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...
  • Anonym (+++)

Håller med Klyban!

Missbruk och beroende är INTE samma sak!

Min kompis har haft morfinpump pga av cancer. Nu är hon färdigbehandlad och fick ta bort pumpen och hon har svåra abstinens för att hon har blivit beroende och måste gå på ett nedtrappningsschema.

Skulle hon vara missbrukare då eller? Det var det löjligaste jag har hört! Däremot så är hon BEROENDE.

• Anonym (HejaDig!)

Ville bara säga att jag hoppas att det går bra för dig. Kämpa på, för lyckan i att få ett barn är hundra gånger bättre än det rus du får av tabletterna. 
    *Styrkekramar* 

• ModestyB

En beroende är en beroende oavsett vad beroendet kommer sig av. Svårare än så är det väl inte. Det handlar inte om moral, det handlar om ifall det är lämpligt att bära ett barn som beroende och det är det inte, oavsett anledningen till att beroendet uppstått.

Ni vill få det till att man ser ner på beroende och vill förvägra dom rätten till barn. Så är det inte. Vi som inte tycker det är lämpligt att bli gravid som Tradolan-beroende har ett mer rationellt och mindre färgat sätt att se på beroende än ni som *buhubuhu* tycker att det är en mänsklig rättighet för alla att skaffa biologiska barn, oavsett hur barnet påverkas. Ta er ut ur bubblan, den är uppenbarligen till för att skydda er från verkligheten, för i verkligheten skadas barn av moderns beroende, först i livmodern, sedan efter förlossningen och slutligen troligen socialt under uppväxten.

• Anonym
    ModestyB skrev 2010-10-29 09:30:56 följande:
    En beroende är en beroende oavsett vad beroendet kommer sig av. Svårare än så är det väl inte. Det handlar inte om moral, det handlar om ifall det är lämpligt att bära ett barn som beroende och det är det inte, oavsett anledningen till att beroendet uppstått.

Ni vill få det till att man ser ner på beroende och vill förvägra dom rätten till barn. Så är det inte. Vi som inte tycker det är lämpligt att bli gravid som Tradolan-beroende har ett mer rationellt och mindre färgat sätt att se på beroende än ni som *buhubuhu* tycker att det är en mänsklig rättighet för alla att skaffa biologiska barn, oavsett hur barnet påverkas. Ta er ut ur bubblan, den är uppenbarligen till för att skydda er från verkligheten, för i verkligheten skadas barn av moderns beroende, först i livmodern, sedan efter förlossningen och slutligen troligen socialt under uppväxten.
    Tack för dom fina orden! Försökte väl egentligen få till samma sak men du va mer uttrycksfull! Precis så är det!
    Vad man/saker och till kallas är helt oviktigt, faktum kvarstår!
  • klyban

Man ska kalla saker för vad det är och inte använda ord som negativa för att sätta skuld.

Inte alls oviktigt vad man kallar det, kallar man det missbruk så menar man på att det är rekreations intag = rus för egen nöje.
    Är man beroende av ett läkemedel för man har så ont, då tar man det för att inte ha så jävla ont och inte för sitt eget höga nöjes skull.
    Det måste ni väl se skillnad på?

Mänsklig rättighet att skaffa barn :p tillåt mig små le.
    Det skulle ju betyda vi hade organisationer som såg till alla kvinnor fick bli mammor, absurt.
    Dock är det var kvinnas rättighet att försöka skaffa barn om hon vill, och det är inte din rätt att säga ja eller nej.
    Är det är ju rätt uppenbart att vi har män/kvinnor i detta samhälle som har en såpass svår smärtproblematik att de inte kan gå av sina smärtstillar pga det helvete som då kommer.
    Jag tänker inte vara den som säger att de inte får skaffa barn.

Sen är det ingen önskesituation att få avgifta en nyfödd.
    Faktum kvarstår dock att efter avgiftning så har man ett friskt barn för tramadolen har inte egenskaper att missbildad eller på annat sätt ge permanenta skador.
    En sak som talidomid där skulle jag hålla med dig att det vore hemskt att skaffa barn på.

Men kan tänker inte vara gud och säga till de kvinnor på denna jord som har ont så de är tvungen att medicinera sig med smärtstillade för att klara av livet.
    Att de inte ska få skaffa barn.

• ModestyB
    klyban skrev 2010-10-29 12:35:00 följande:
    Man ska kalla saker för vad det är och inte använda ord som negativa för att sätta skuld.

Inte alls oviktigt vad man kallar det, kallar man det missbruk så menar man på att det är rekreations intag = rus för egen nöje.
    Är man beroende av ett läkemedel för man har så ont, då tar man det för att inte ha så jävla ont och inte för sitt eget höga nöjes skull.
    Det måste ni väl se skillnad på?

Mänsklig rättighet att skaffa barn :p tillåt mig små le.
    Det skulle ju betyda vi hade organisationer som såg till alla kvinnor fick bli mammor, absurt.
    Dock är det var kvinnas rättighet att försöka skaffa barn om hon vill, och det är inte din rätt att säga ja eller nej.
    Är det är ju rätt uppenbart att vi har män/kvinnor i detta samhälle som har en såpass svår smärtproblematik att de inte kan gå av sina smärtstillar pga det helvete som då kommer.
    Jag tänker inte vara den som säger att de inte får skaffa barn.

Sen är det ingen önskesituation att få avgifta en nyfödd.
    Faktum kvarstår dock att efter avgiftning så har man ett friskt barn för tramadolen har inte egenskaper att missbildad eller på annat sätt ge permanenta skador.
    En sak som talidomid där skulle jag hålla med dig att det vore hemskt att skaffa barn på.

Men kan tänker inte vara gud och säga till de kvinnor på denna jord som har ont så de är tvungen att medicinera sig med smärtstillade för att klara av livet.
    Att de inte ska få skaffa barn.
    Du verkar ha problem med läsförtåelsen, känns inte meningsfullt att svara på dina inlägg då. HADE du läst (och förstått), så hade du sett att jag inte öht. har skrivit missbrukare, utan beroende.
  • Anonym

Egentligen OT men jag måste ställa en fråga till "Klyban" som är så insatt i detta med mediciner,alkohol och droger, bruk och missbruk!

Vart går gränsen på bruk och missbruk?
    Är det det som står på receptet/den läkar rekommenderade dosen som avgör om det är bruk eller missbruk?
    Håller man sig endast till det läkaren rekommenderar så är man inte missbrukare?

• Anonym (känslig)

Kanske läge att påminna folk om att vi befinner oss i känsliga rummet - diskutera ts frågeställning och inget annat! Starta gärna en ny tråd för faktadiskussioner om Tradolan om ni vill, men enligt forumreglerna och av respekt för ts tycker jag ni ska sluta här.

Till ts vill jag säga HEJA HEJA!!! Du fixar det!

• klyban
    Anonym skrev 2010-10-29 17:42:16 följande:
    Egentligen OT men jag måste ställa en fråga till "Klyban" som är så insatt i detta med mediciner,alkohol och droger, bruk och missbruk!

Vart går gränsen på bruk och missbruk?
    Är det det som står på receptet/den läkar rekommenderade dosen som avgör om det är bruk eller missbruk?
    Håller man sig endast till det läkaren rekommenderar så är man inte missbrukare?
    Just precis var gränsen mellan bruk och missbruk är svår att avgöra.
    Men sjukvården har klara kriterier vad ett missbruk är, detta gäller även illegala droger.
  • Askungen67
    Anonym (Abstinat) skrev 2010-10-15 22:47:35 följande:
    Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

Hej! Tycker att det är märkligt att du fått Citodon istället för Tradolan, då Citodon är mer beroendeframkallande än vad Tradolan är. När du ätit Citodon i 3 mån, så bildas det morfin i kroppen. Tradolan är också ett morfinpreparat, men inte lika starkt som Citodon. Jag äter själv 400 mg, depottabletter, sen flera år tillbaka pga av att jag har ledvärk. Åt även tidigare Citodon ( 8 st/dygn) o dom fungerade bättre än Tradolanen gör. Men läkaren sa till mig att dom är väldigt beroendeframkallande, Citodonen och dom skriver ut dom väldigt sällan. Gå till läkaren och be om hjälp. Finns tabl som tar bort suget efter alkohol & droger. Lycka till!
  • klyban
    Askungen67 skrev 2010-11-05 00:23:25 följande:
    Kan du förklara detta post, fattar mindre än vanligt.
  • Bulldozer
    klyban skrev 2010-11-05 09:22:36 följande:
    Kan du förklara detta post, fattar mindre än vanligt.
    Och då är det illa :)
  • Anonym (2barn o tradolan)

Jag har själv varit där, jag kan bara utgå ifrån hur jag gjorde sen om det fungerar för dig kan jag inte svara på och till alla er som  säger att man inte ska äta Tradolan så kan jag bara säga att det är inte alltid man har ett val, att leva med daglig smärta är jobbigt både med och utan piller men som tur är lättare med tabletterna.

Jag bestämde mig och var stenhård med att inte ta en enda tablett på 2v, jag hade ont, var trött, godis sugen och låg mest i sängen, efter 2v började det värsta suget ge sig och jag fick hjälp av smärtkliniken jag fick åka dit 1 gång varannan vecka och få smärtstillande dropp som gjorde att jag kände ingen smärta alls i 2 timmar, jag var mer utvilad efter 2 timmar än jag var efter en hel natt.
    Jag hade väldigt ont och blev tyvärr mer och mer liggandes, jag åt bara alvedon och åkte till smärtkliniken, fick nervblockader osv, osv
    När jag slutade amma så började jag med tradolan igen, jag vet att jag blir påverkad (gladare, lite berusad, okoncentrerad, super energisk och får 1000 idéer) men jag har inget val. Min insikt jag fick när jag slutade har däremot hjälpt mig även nu, varje gång jag känner en längtan att få ta nästa tablett så gör jag 1-2v uppehåll även om jag har skitont.
    Jag försöker att bara ta tradolan på kvällarna när barnen har gått och lagt sig och försöker klara mig på alvedon Forte på dagen för att jag inte gillar personlighetsförändringarna.
    Tyvärr så har man inte alltid valet att vara utan tabletterna men man kan klara smärtan bättre om man vet att om jag klarar det i 10 dagar så får jag vara smärtfri sen i 2 timmar.
    I början var det svårt men man vande sig och man hade sitt mål.
    Mitt mål idag är att ta så få jag bara kan men ändå ta dom med jämna mellanrum så att kroppen får vila sig och psyket har en chans att komma ikapp, barnen älskar mina tradolandagar för då orkar jag vara med och vara trevlig men det gäller att vara stark för om man inte gör uppehåll så slutar det med att du är otrevlig, vill ha mer och bara tänker på nästa tablett.
    Jag vet att jag kommer ha smärta resten av mitt liv, ständiga migränanfall men jag måste lära mig att leva med det.
    Tabletterna kan hjälpa mitt liv men bara jag kan påverka det, istället för att se att jag jämt har ont så njuter jag av dagarna då jag "bara" har ont 9/10 på en tiogradig skala där 10 är ondast.
    Istället för att tänka att jag inte kan leka med mina barn så tänker jag att jag kan i alla fall överösa dom med kärlek och krama dom.
    Man måste vända på allt om man ska orka.

Mina tips till dig är
    1. Kontakta en smärtklinik, de kan även hjälpa dig med nedtrappningen 
    2. Tänk på att tabletterna gör att du har svårare att bli med barn
    3. Motivera dig, sätt upp en plan, ha ett mål
    4. Berätta för dina närmaste om vilken situation du befinner dig i

Lycka till, du kan om du vill det är bara en frågan om vad man är beredd på att satsa 

(ledsen att det blev så långt) 

• Anonym

Jag bor i USA och mitt stora vice är Vicodine eller Percoset.  Jag har opererats flera ggr och det är därifrån jag utvecklat min smak för dom.
    Nu finns dom ju bara på recept, men ibland får jag tag på dom ändå och knaprar i mig.  Men oftast så är jag utan, ofrivilligt.

Känner så väl igen mig, TS, i din beskrivning, ruset, städmanin...allt på topp.  Mitt hus kan vara on fire, allt går upp i lågor, men med mina piller så är allt ok ändå, haha.
    Utan mina piller så är allt lika platt som du säger och jag går och lägger mig vid 9, samma tid som mina barn.  Och när jag ej har barnen, så super jag, går ut och festar.  Klarar inte av att sitta hemma, själv, uttråkad.

Tyvärr måste jag även ta fler och fler av dom för att känna av något och ruset varar inte lika länge.  Usch, till slut dör man ju...överdos.  Det var ju så Anna Nichole Smith dog. 

Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...