• Anonym (Abstinat)

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

• Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...
  • mamita64
    klyban skrev 2010-10-21 16:04:37 följande:
    Snacka om att vara ute och segla i sina påståenden, förstår att du inte kommenterar vidare.
    Anonym skrev 2010-10-21 09:06:24 följande:
    ....? Under tiden får man äta ICKE opiatiska preparat, tex Citodon/Distalgesic eller liknande.......
    Vad är det för ett konstigt påstående, är inte kodein(citodon) en opiat?
    Jag är direkt förbryllad över ditt påstående.
    Detta kodein i sin tur omvandlas till morfin, som det brukar i dessa opiater/opioder med undantag för loperamid.

Ser faktiskt nu att de ÄNTERLIGEN ska ta dexofen ur sortimentet, då slipper vi par dödsfall per år pga denna.
    Om folk kunde låta bli alkoholen när de åt starka smärtstillande så kunde jag haft kvar en bra medicin.
    Ardinex är ok, men jag trivdes bra med Dexofen.

Tack till dej och Också till Dream Bitch för att ni visade på hur det ligger till med de olika medicinerna.

Träffade en läkare en gång när jag ville göra ett uppehåll med mina Dexofen och då ha Citodon som vanligt.
    " Och vad är Citodon, sa han, en alvedon med en atom kodein på och det är den man vill åt"
    Jag blev så paff att jag inte kom mej för att säga att jag ville ha smärtlindring, skitsamma hur.
    Det är ju inte Tiparol tex som läkare varnat mej för, fast de borde, utan det är jämt ett evigt tjöt om att man kan fastna i tex Citodon. Jag har alltså ätiit smärtstillande varje dag under mer än tjugo år, och jag har aldrig ökat dosen, ist bytt eller slutat ett tag, ändå ser de på mej som en missbrukare.
  • Anonym

Måste bara vara lite viktigpetter och flika in att man FÅR inte ett återfall man TAR det.

Jag har inte tabett missbruk bakom mig men jag var rätt nere i amfetamin under flera år(intavenöst) det är ju ingen fysisk avtändning på det men jag vet att den psykiska är SKIT jobbig.
    Jag har varit ren nu i snart 4år och har inga sug alls längre så det går bara man verkligen vill.

Sen önskar jag dig all lycka att bli fri från ditt beroende och att du snart blir gravid!

• mamita64

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Jag tycker att du ska ta och fundera över det här Ts
    Helt klart sörjer du det lugn ruset gav dej och den energi du kunde få.
    Du var påtänd och ta och fundera på om det är så du vill ha ditt liv?

Varför hade du behov av det där lugnet på burk?
    Kunde du inte få det av annat?

Samma med kemikt framkallad energi?

• klyban
    mamita64 skrev 2010-10-21 16:13:06 följande:
    Om folk kunde låta bli alkoholen när de åt starka smärtstillande så kunde jag haft kvar en bra medicin.
    Ardinex är ok, men jag trivdes bra med Dexofen.

Tack till dej och Också till Dream Bitch för att ni visade på hur det ligger till med de olika medicinerna.

Träffade en läkare en gång när jag ville göra ett uppehåll med mina Dexofen och då ha Citodon som vanligt.
    " Och vad är Citodon, sa han, en alvedon med en atom kodein på och det är den man vill åt"
    Jag blev så paff att jag inte kom mej för att säga att jag ville ha smärtlindring, skitsamma hur.
    Det är ju inte Tiparol tex som läkare varnat mej för, fast de borde, utan det är jämt ett evigt tjöt om att man kan fastna i tex Citodon. Jag har alltså ätiit smärtstillande varje dag under mer än tjugo år, och jag har aldrig ökat dosen, ist bytt eller slutat ett tag, ändå ser de på mej som en missbrukare.
    Nu är det så att när det kommer till alkohol, så kan det räcka med en lättöl för vissa på dexofenen och få allergisak reaktioner
    Andra kan supa sig redlösa och inte få någon allergiska reaktioner alls, en förädisk tablett.
    man kan verkligen undra varför dexofen funnits kvar så länge, nu när det finns en uppsjö med andra tabletter som inte är farliga på detta sätt.

Kodein är en lätt en att sluta med.
    Tramadol påverkar mer än mot smärtan, den har "lyckopiller" egenskaper, finns bättre förklarat någon annanstans.
    pga detta så tror jag det är anledningen till att tramadol är så svåra att sluta med.

Detta med att säga mediciner är mindre beroende framkallande har man kört med länge.
    Heroin kom som en icke så beroende framkallande som de som fanns då.
    Sen visade det sig att det tillhör de absolut värsta beroende framkallande vi har bland opiater/opioder, finns gäng till nu.
    Vad folk inte vet att heroin än idag används som medicin, dock ej i Sverige.

Kodein är lätt att fastna i, men lätt att sluta med.
    Man är trött i några dagar, känner ett mindre sug, men sen är det över.
    Missbrukare den stämplen skickar man ofta godtyckligt på folk, och sen får man lida för detta i evigheters evigheter för detta.
  • mamita64

Ja för några år sen så ville jag ha en omgång till av medicinen champix, hade ätit den i fyra månader och vill ta ett par månader till för säkerhets skull så jag inte ramlade dit och började röka igen.
    Ja de går ju inte att missbruka så det ska allt gå bra, svarade han.
    En läkare som jag haft i flera år och som ju borde veta att jag hållit mej till förskriven dos.

Jag vet att vi reagerar olika på Dexofen och Distalgesic, men man får veta att man inte ska ta någon alkohol alls när man äter dem.
    Varför måste folk ändå dricka då? På apoteket sa de att jag tom skulle hålla mej undan cidern man kan köpa i mataffären. Man får en massa info, sen struntar en del i att följa den.
    De ofrivilliga dösfall som inträffat kunde ha avvärjts om de inte druckit sin lättöl elöler grogg eller vad som tog kål på just den personen
    När mitt ex tog stora överdoser på mina Distalgesic sa läkaren att Alvedon är västvärldens i särklass ledande självmordspreparat, den köper man på konsum nu

Nu har ju jag fått ett bra alternativ, men Dexofen var en medicin jag gillade så lite kan jag ju få sakna den, även om jag fattar varför den togs bort

• klyban

Varför den rycker vet jag inte, men gissar på dödsfallen.
    Sen det där med att dricka alkohol, typ Herrljunga cider(svag) och lättöl är liksom inte alkohol för de flesta människor.
    Därför många åkt på den.
    Sen detta med att äta medicin och dricka alkohol har oftast inga interaktioner med varandra.
    Dock så basuneras ut att det ska man INTE göra, fast än det inte finns någon direkt anledning.
    Sen kan man undra varför man ska dricka under sjukdom och medicinering är en annan diskussion.

pga just detta med att detta en generell grej de säger med mediciner, gör att man inte tar det på lika stort allvar som med dexofen.
    Innan det blev massiv information från läkare och apotek, så hade vi 50 dödsfall per år, med information ca10 dödsfall per år.

• Anonym

Herre Gud vilka läkemedels experter och läkemedeles forskare det poppade upp här på sidan!
    Den ena VET BÄTTRE än den andra....osv osv
    Tramadol är ett beroendeframkallande gift, som är mycket svårt att sluta med och man bör INTE vara gravid eller amma under Tramadol intag!
    Ska man förbli tablettfri och komma ifrån sitt tablettmissbruk så finns det INGA andra sätt än att inte ta en enda opiat form!
    Tufft JA kansdke men den absoluta enda vägen!
    Inga tabletter = Inget missbruk!
    Det va väl typ det Ts undrade över.... såg inte att hon va ute efter alla dessa halvdryga experter!

• DreamBitch
    Anonym skrev 2010-10-21 18:11:48 följande:
    Herre Gud vilka läkemedels experter och läkemedeles forskare det poppade upp här på sidan!
    Tramadol är ett beroendeframkallande gift, som är mycket svårt att sluta med och man bör INTE vara gravid eller amma under Tramadol intag!
    Ska man förbli tablettfri och komma ifrån sitt tablettmissbruk så finns det INGA andra sätt än att inte ta en enda opiat form!
    Det va väl typ det Ts undrade över.... såg inte att hon va ute efter alla dessa halvdryga experter!
    Men det är helt okej att ta opioider då om jag ska tolka ditt inlägg korrekt?
  • Jezamine
    Anonym skrev 2010-10-21 18:11:48 följande:
    Tramadol är ett beroendeframkallande gift, som är mycket svårt att sluta med

Gammal skåpmat
    Jag är INTE avstängd
Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...