• Anonym (Abstinat)

Behöver stöd! Tradolan-abstinens...

Hej,

Jag har varit mer eller mindre beroende av Tradolan sedan två år tillbaka pga ryggont efter två bukoperationer. Nu vill jag och min man försöka bli gravida varpå jag var tvungen att sluta med dem och börja med Citodon istället. Men FAN vad jobbigt det är! För det första så hjälper inte Citodonen lika bra (såklart) mot de höga smärttopparna och vidare så har jag abstinens från Tradolanen. Har trappat ner sakta men har ändå abstinens. Är sur, lättirriterad och fryser jämt. Dessutom trycker jag i mig mängder av godis, jag har ett sådant kopiöst sötsug!

Det har bara gått ca en vecka som jag varit helt utan och i mina värsta stunder har jag vänt upp och ner på huset för att leta efter någon stackars liten bortglömd tablett nånstans. Har många gånger under veckan övervägt att be min pappa som också har ryggont om att få några av honom men jag skaaaa inte! Jag VILL fixa detta, annars kan vi ju aldrig få barn! Egentligen är det inte abstinensen som är det värsta, utan att veta att jag inte kommer att få ta dem på väldigt, väldigt länge...

Tog alltid några (extra) på kvällarna och satt och mös av ruset de gav (dumt, jag vet) eller fick städmani och for runt och pysslade med humöret på topp. Nu är kvällarna så jävla platta och tråkiga att jag går och lägger mig runt halv nio för att det ska bli ny dag fort, på dagarna jobbar jag mycket fysiskt och känner inte av att det är jobbigt på samma sätt. Känner mig nästan som om jag...sörjer tabletterna.

Citodonen är en klen tröst. I detta nu har jag stoppat i mig sex stycken och är bara knappt i närheten av vad Tradolanen gav mig. Kan ju inte fortsätta ta så många Citodon om dagen såklart, då är det ju lika illa för det planerade barnet så jag ska trappa ner de också.

Nån som haft samma/liknande erfarenhet? Hur fixade ni det? Hur lång tid tog det innan man blev "som vanligt" igen? Som sagt, har bara varit utan en vecka, hoppas på förbättring snart...*suck*

Behövde bara skriva av mig lite...tack för att ni läste. =)

• Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-21 20:55:08 följande:
    Utan tollerans så kan man få bra fart i 200-300mg(helt väck nästan), de som har tollerans tar uppemot 1200mg.
    Då finns det stor risk för krampanfall.

men även utan tollerans och tar 100mg direkt, så får man stor påverkan.
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-21 20:55:08 följande:
    Utan tollerans så kan man få bra fart i 200-300mg(helt väck nästan), de som har tollerans tar uppemot 1200mg.
    Då finns det stor risk för krampanfall.

men även utan tollerans och tar 100mg direkt, så får man stor påverkan.
    ???????????
    HELT OT!!!
    Detta är väl i alla fall inget Ts behöver hjälp med!
    Så skrämmande, låter som ren knark propaganda!
    Vem tror du vill ha info om detta....hur man får "bra fart"...skrämmande!!!!!
    Ren "knark-propagannda" .....
    Ts efterfrågade råd om att sluta med Tradolan...inte fan vad hon behöver för att som du skriver"bli helt väck på" eller vad som är "bra fart i!
  • mamita64
    Anonym skrev 2010-10-21 22:04:13 följande:
    ???????????
    HELT OT!!!
    Ts efterfrågade råd om att sluta med Tradolan...inte fan vad hon behöver för att som du skriver"bli helt väck på" eller vad som är "bra fart i!
    Du Ts har tagit sej rus varenda kväll så hon vet hur mkt som krävs för henne
  • klyban
    ???????????
    HELT OT!!!
    Det jag svarade på och gav info på, är absolut inte OT.
    Utan ren fakta på denna medicin.
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-21 22:37:36 följande:
    Det jag svarade på och gav info på, är absolut inte OT.
    Utan ren fakta på denna medicin.
    Gav info till vem?
    Läste du info om hur mycket man ska ta för att "bli helt väck"?
    Eller hur mycket man ska ta för att bara "få bra fart"?
    På vilket sätt anser du att "din info" har hjälpt Ts?
  • Anonym
    mamita64 skrev 2010-10-21 22:20:01 följande:
    Du Ts har tagit sej rus varenda kväll så hon vet hur mkt som krävs för henne
    Vad vet du vilka rus hon tagit varje kväll? Skrämmande verkligen!
    Det har inget med hennes grund frågeställning att göra!
    Ts ger inga som helst antydningar om att hon vill ha info hur man får ett rus eller hur mycket man behöver för att få det! Det är precis tvärtom!
    Kvinnan har hamnat i ett tablett missbruk  helt uppenbart! Hon undrar och frågar lite runt det och hur det kan komma att påverka bebisen och pratar om att Ts har tagit sig rus varenda kväll så hon vet nog...
    Det enda jag kan säga är att : man står sig själv närmast....skrämmande bara att man dömer andra utan det minsdya belägg efter sig själv!
  • mamita64
    Anonym skrev 2010-10-21 23:09:57 följande:
    Vad vet du vilka rus hon tagit varje kväll? Skrämmande verkligen!
    Det har inget med hennes grund frågeställning att göra!
    Ts ger inga som helst antydningar om att hon vill ha info hur man får ett rus eller hur mycket man behöver för att få det! Det är precis tvärtom!
    Kvinnan har hamnat i ett tablett missbruk  helt uppenbart! Hon undrar och frågar lite runt det och hur det kan komma att påverka bebisen och pratar om att Ts har tagit sig rus varenda kväll så hon vet nog...
    Det enda jag kan säga är att : man står sig själv närmast....skrämmande bara att man dömer andra utan det minsdya belägg efter sig själv!
    Det är mkt svårt att tyda det du skriver

Nej, Ts undrar inte om hur man får ett rus.DET VET HON REDAN EFTERSOM HON TAR ETT VARJE KVÄLL
    läs själv det står i ts.

Det är detta jag har svårt att tyda.
    Menar du att Ts är fast i ett tablettmissbruk  och frågar runt lite om det och om det kan påverka bebisen, ja då är vi ense.
    Men resten av meningen........" påverka bebisen och pratat om att Ts tagir sej ett rus varje kväll så hon vet nog..."
    Vad betyder det exakt?

Och vaddå skrämmande att man dömer andra utan det minsta belägg efter sej sjäv, förutom att det är svårt att fatta, så ...va??
    Mitt belägg är att Ts skrivit i ts att hon tagir extra tabletter varje kväll som hon satt och mös på eller städade då de gav energi. Detta är vad jag utgått ifrån
    Inte dömt någon utan beskrivit från mitt över tjugo år långa bruk av starka smärtstillande
    Jag vet att man kan må gott på en del tabletter, när jag var "ung och oförstörd" tog jag citodon för första gången och fick ett rus på dem. Längre fram märkte jag att jag ibland tog dem för rusets skull och slutade då helt tills jag använde smärtstillande av rätt anledning och i rätt mängd.

Jag fick ett svar på min fråga om hur det kan komma sej att vissa blir så höga på tramadolpreparaten, hade inte med Ts att göra.

Jag har skrivit till Ts och sagt att hon bör ta en rejäl funderare över varför hon tar tabletter för att mysa eller städa, uppenbarligen har det inget med värken att göra utan det handlar om ruset.
    Fortsätter hon så här så kommer hon att bli tvungen att öka dosen precis som vilken annan missbrukare som helst och det blir svårare och svårare att komma ur.

Det finns många som gör som Ts och tar dem enbart för ruset.
    Vet folk som tar dem för att bli pigga och få mer energi, just så som Ts gör.
    Då är kanske inte värken så besvärlig längre egentligen
  • klyban
    ???????????
    HELT OT!!!
    Frågan som var, var att hur de som tar det och kännar av det.
    Jag då berättade hur det funkade om man hade ingen tollerans eller hade.
  • Anonym (En som varit där)

Jag åt Tradolan då jag blev gravid, och hade ätit det varje dag i ca 2 år innan dess. Jag fick reda på att jag var gravid i ca v.10, och lyckades inte sluta förrän vecka 17 ungefär. Hemskt, jag vet. Behöver inga påhopp av alla moralmorsor här på FL. Hur som helst - jag har världens friskaste och vackraste dotter! 

• Fogen
    Anonym (En som varit där) skrev 2010-10-22 00:27:42 följande:
    Jag åt Tradolan då jag blev gravid, och hade ätit det varje dag i ca 2 år innan dess. Jag fick reda på att jag var gravid i ca v.10, och lyckades inte sluta förrän vecka 17 ungefär. Hemskt, jag vet. Behöver inga påhopp av alla moralmorsor här på FL. Hur som helst - jag har världens friskaste och vackraste dotter! 
    Vilket lyckligt slut, GRATTIS
Svar på tråden Behöver stöd! Tradolan-abstinens...